English

کلرزنی استخرها، راهی برای پیشگیری از انتقال آبله میمونی

رییس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های علوم پزشکی مشهد بیان کرد: به دلیل کلرزنی استخرها و نظارت مستمر بر این امر مهم، امکان انتقال بیماری آبله میمونی در فضای استخر شنا وجود ندارد.

کلرزنی استخرها، راهی برای پیشگیری از انتقال آبله میمونی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، ناصر امینی رییس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خبری اعلام کرد: به دلیل کلرزنی استخرها و نظارت مستمر بر این امر مهم، امکان انتقال بیماری آبله میمونی در فضای استخر شنا وجود ندارد.

امینی گفت: علاوه بر کلرسنجی آب استخرها، محل تردد شناگران نیز ضدعفونی می‌شود افزود: تهویه مناسب استخرهای شنا یکی از مهمترین شروط فعال بودن استخرهاست و راه‌های انتقال بیماری آبله میمونی، تماس مستقیم با خون، مایعات بدن و ضایعات پوستی حیوان و خوردن گوشت خام یا نیم پز حیوان آلوده است.

وی اضافه کرد: ایجاد خراش توسط حیوان آلوده، تماس مستقیم با ضایعات پوستی یا مخاطی فرد مبتلا، قطرات تنفسی، از مادر به جنین یا نوزاد و تماس با مواد و یا اشیای آلوده به ترشحات بیماران و انتقال تنفسی در بیماری آبله میمونی وجود دارد ولی به شدت بیماری کرونا نیست.

رییس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: علائم بیماری آبله میمونی، تب ، سردرد و خستگی و درد عضلانی است و بثورات جلدی که به طور معمول، یک تا سه روز بعد از ظاهر شدن تب در صورت، کف دست ها، پاها و به میزان کمتر در تنه ظاهر می‌شوند.

امینی همچنین تصریح کرد: از دیگر علائم بیماری آبله میمونی، بزرگ شدن غدد لنفاوی در نواحی زیر بغل، کشاله ران و گردن است که وجه تفاوت آن با آبله معمولی همین التهاب غدد لنفاوی است.

وی تاکید کرد: جوندگانی شامل سنجاب درختی، موش صحرایی و میمون می‌توانند مخزن طبیعی ویروس آبله میمونی و تماس با گوشت، خون یا مایعات و ترشحات بدن حیوانات آلوده و زندگی در مناطق جنگلی دارای حیوانات سنجاب و میمون از جمله مواردی است که می‌تواند ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

رییس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی مشهد اذعان کرد: بیماری آبله میمونی در نمونه حیوانی ( میمون ) اولین بار در سال ۱۹۵۸ در دانمارک و در نمونه انسانی در سال ۱۹۷۰ در کنگو مشاهده شده است که دوره نهفته این بیماری معمولا از زمان مواجهه تا شروع بیماری ۶ تا ۱۳ روز است.

وی در ادامه گفت: این بیماری می تواند بین ۵ تا ۲۱ روز هم طول بکشد و این بیماری خود محدود شونده است و بین ۲ تا چهار هفته بعد بهبودی حاصل می شود و کشندگی این بیماری بین ۱ تا ۱۰ درصد گزارش شده است.

امینی ابراز کرد: در ایام همه گیری کرونا استفاده از ماسک سبب کاهش ابتلا به ویروس کرونا و نیز سبب کاهش ابتلا به ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی شد و استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی هم بسیار موثر و مورد تاکید است.

رییس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: در کشورهای منطقه خاورمیانه نیز به جز کشور امارات که یک مورد ابتلا به این بیماری در آنجا مشاهده شده بود، در سایر کشورهای منطقه مواردی از ابتلا به این بیماری ثبت و گزارش نشده است.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مهمترین نکات در ابتلا به بیماری آبله میمونی ارتباط مستمر با فرد بیمار است و در ارتباط اندک و ارتباط غیر پوستی و یا در هنگام عدم تماس با ترشحات آلوده فرد بیمار امکان انتقال بیماری بسیار کاهش می یابد.

امینی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مبادی ورودی و مرزها برای پیشگیری از ورود و شیوع این بیماری به کشور، بحث کنترل علایم در حال اجراست به این معنا که تمامی افرادی که از طریق مرزها و مبادی ورودی به کشور وارد می‌شوند، مورد تب سنجی قرار می‌گیرند و علائم بیماری در آنان نیز بررسی و کنترل می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه