English

آبله میمونی در قم وجود ندارد

دانشگاه علوم پزشکی استان قم با صدور اطلاعیه‌ای بر عدم وجود هیچ گونه مورد آبله میمونی در قم تاکید کرد.

آبله میمونی در قم وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری موج قم، متن اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی قم درخصوص انتشار ویروس آبله میمونی در این استان به شرح زیر است:

هرگونه گزارش مشکوک به بیماری های احتمالی از سوی معاونت بهداشتی این دانشگاه رصد و توسط آزمایشگاه های معتبر کشوری پایش می شود و نتیجه آن با هدف جلوگیری از اپیدمی و شیوع بیماری و همچنین رعایت دستورالعمل های بهداشتی اطلاع رسانی می شود.

اطلاعیه حاکی است: برخی گمانه زنی و انتشار مطالب غیر موثق در خصوص بیماری ها و یا ویروس های شایع  که هیچ منبع معتبر و رسمی آنرا تائید نکرده است، با توجه به شباهت برخی علائم بیماری های با یکدیگر و پیش از تائید مراجع آزمایشگاهی، صحیح نمی باشد و باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

اطلاعیه می افزاید: در خصوص آبله میمونی هم همانگونه یک مورد قطعی مثبت در اهواز گزارش شد، در صورت مشاهده موارد مشکوک نمونه برای آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت ارجاع و در صورت مثبت بودن نتیجه توسط وزارت بهداشت اطلاع رسانی می شود.

اطلاعیه ادامه یافته است: بنا به اظهار دانشمندان و متخصصان، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است و افرادی که در گذشته واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، علایم آبله میمونی در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج‌روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمونی و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.

آبله میمونی عفونت ویروسی است که به صورت ضایعات جلدی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. عفونت در نتیجه تماس مستقیم با خون، مایعات بدن، ضایعات پوستی یا مخاطی حیوانات آلوده اتفاق می‌افتد.

براساس آمار و اطلاعات موجود، در آفریقا، شواهدی از عفونت ویروس آبله میمون در بسیاری از حیوانات یافت شده و دلیل انتقال آبله میمونی کاملا مشخص نیست، اما خوردن گوشت خام و سایر محصولات دامی حیوانات آلوده، یک عامل خطر احتمالی برای ابتلا به این نوع عفونت ویروسی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه