English

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران:

طرح مرمت بنای ۱۲ فامیل بهشهر تدوین می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: طرح مرمت بنای 12 فامیل شهرستان بهشهر تدوین می‌شود.

طرح مرمت بنای 12 فامیل بهشهر تدوین می‌شود

به‌ گزارش خبرگزاری موج مازندران، مهدی ایزدی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران با بیان اینکه طرح مرمت بنای 12 فامیل که جزو ساختمان کارخانه چیت‌سازی شهرستان بهشهر به شمار می‌آید، تدوین می‌شود، اظهار داشت: حفاظت و مرمت بنای 12 فامیل که جنبه عمومی در شهر دارد و بیانگر حافظه تاریخی بهشهر است، نیازمند مشارکت تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین همکاری مالک است.

وی ادامه داد: مرمت این بنا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تهیه طرح است و با توجه به اینکه این اثر سال گذشته در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است قطعاً اقدام لازم برای نحوه مشارکت و چگونگی حفاظت از این اثر ارزشمند تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به این مطلب که حفاظت فیزیکی و جلوگیری از ورود غیرمجاز و سرقت اجزای ساختمان بر عهده مالک این اثر تاریخی است، یادآور شد: در حال حاضر اقدامات کم هزینه توسط مالک این بنا می‌تواند از احتمال وقوع آسیب جدی به بنا جلوگیری کند.

وی از بنای 12 فامیل به عنوان اولین نمونه‌ منازل مسکونی آپارتمانی در ایران یاد کرد و گفت: اساس رشد و پیشرفت شهرستان‌ بهشهر ساخت این مجموعه بوده که جزئی از کارخانه بزرگ چیت‌سازی است، این کارخانه در حافظه تاریخی اکثر مردم این شهر جای دارد از شان و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

گفتنی است؛ شهرستان بهشهر در گذشته نه چندان دور به دلیل وجود کارخانه بزرگ چیت‌سازی و پنبه‌ریسی یکی از مهم‌ترین کانون‌های صنعتی و اقتصادی در مازندران بوده است. در سال 1382 به بخش خصوص واگذار شد و به‌دلیل ورشکستگی تعطیل و بخش‌های وسیعی از کالبد آن ویران و تنها برخی از ساختمان‌های مسکونی و ویلایی چون بنای 12 فامیل باقی ماند که در سال 1400 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه