English

نابودی منابع آب زیرزمینی با کشاورزی غیراصولی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه بهره‌وری در مصرف آب باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: چرا باید سفره‌های زیرزمینی برای کاشت محصولات آب‌بر و غیراستراتژیکی چون کاهو تخلیه شود؟

نابودی منابع آب زیرزمینی با کشاورزی غیراصولی

به گزارش خبرگزاری موج البرز، داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز روز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه در نشست خبری با رسانه‌های استان که در شرکت آب منطقه‌ای البرز برگزار شد، گفت: آب یک موضوع فراسازمانی است و اگرچه شرکت آب منطقه‌ای سیاست‌های وزارت نیرو را در استان‌ها ترسیم و پیاده می‌کند اما این مهم بدون همراهی و کمک رسانه‌ها ممکن نیست.

نجفیان ادامه داد: مصرف ظرفیت‌های آبی کشور در سال‌های گذشته امروز موضوع آب را به یک چالش تبدیل کرده که مساله آن فراتر از مرزها رفته و سیاست‌های کشورهای همسایه هم ما را در این بخش تحت تأثیر قرار داده است به همین دلیل در ترکیب جدید وزارت نیرو انسجام خوبی در بحث دیپلماسی آب در رابطه با کشورهای افغانستان، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به تغییر اقلیم در کنار بارگذاری‌های غیراصولی بر روی مراتع کشور، گفت: در این شرایط شاهد بارش‌های رگباری هستیم که بر خلاف سال‌های گذشته با حداقل بارش منجر به سیلاب می‌شود و خسارت ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اعلام اینکه البرز در سال زراعی جاری با ۲۱ درصد کاهش بارش نسبت به سال قبل مواجه بوده است، گفت: این باعث شده در سد کرج ۲۳ درصد و در سد طالقان شش درصد نسبت به سال گذشته ذخیره کمتری داشته باشیم. به این ترتیب در حال حاضر ذخیره سد کرج ۱۰۹ میلیون مترمکعب و ذخیره سد طالقان هم ۲۳۹ میلیون مترمکعب است.

نجفیان با بیان اینکه به دلیل برداشت بیش از حد آب از سفره‌های زیرزمینی شاهد افت زیاد سطح آبخوان‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: براساس استانداردهای جهانی هر کشور نهایتاً می‌تواند تا ۴۰ درصد از ظرفیت آب‌های زیرزمینی استفاده کند ولی ما بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از ظرفیت آب‌های زیرزمینی را استفاده کرده‌ایم. این آب امانت نسل‌های آینده است و نباید به این شکل مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند این چالش‌ها را پوشش دهد و بقیه هم باید موضوع آب را جدی بگیرند، گفت: با این قیمتی که آب دارد مسلماً شاهد هدر رفتن آن هستیم. تا زمانی که قیمت‌گذاری آب واقعی نشود ارزش آن هم به درستی تشخیص داده نخواهد شد.

نجفیان افزود: ما در حالی که یک سوم متوسط دنیا منابع آب داریم و بارش‌ها نیز پراکنده و کمتر از متوسط جهانی است اما سرانه مصرف آب در کشور ما ۲۵۰ لیتر برای هر نفر در روز و در دنیا ۱۴ لیتر است. این نحوه مصرف آب شرعی و منطقی نیست.

وی خاطرنشان کرد: آب در سبد هزینه‌های خانوار ارزش چندانی ندارد و هزینه آن از هزینه اینترنت هم کمتر است و هر زمان که دولت اراده‌ای برای واقعی کردن ارزش آب کند تبعات زیادی ایجاد می‌شود تا جلو این کار گرفته شود.

این مسئول افزود: قیمت مصرف آب در برخی مناطق کشور یک پنجم در برخی مناطق یک دهم و در برخی نقاط حتی تا یک پنجاهم قیمت تمام شده است. کشورهایی که نگران آینده هستند با سرمایه‌ها و منابع آب خود اینطور برخورد نمی‌کنند. وزارت نیرو به تنهایی قادر به بهبود وضعیت در این بخش نیست مگر اینکه کل مردم به این موضوع حساس شوند.

وی به مساله فرونشست هم اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی کشورهای دنیا فرونشست چند میلیمتری هم یک بحران تلقی می‌شود ولی در کشور ما و در همین استان البرز ما با فرونشست چند سانتیمتری مواجه هستیم ولی دیده نمی‌شود. باید بدون تعارف گفت که ما در بخش آب به یک جراحی نیاز داریم و اگر بخواهیم صرفاً به خاطر حفظ معیشت به این نوع مصرف به خصوص در بخش کشاورزی ادامه دهیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. آیا ما تعهدی به نسل‌های آینده نداریم؟

وی خاطرنشان کرد: باید با کم آبی سازگاری پیدا کنیم و مصرف خود را به نصف مصرف فعلی برسانیم تا در سال ۱۴۰۵ نزدیک به ۱۳۵ میلیون مترمکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی را کاهش دهیم. این کار با نصب کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز، بازچرخانی آب و ... امکان‌پذیر است.

نجفیان تصریح کرد: در شهرک صنعتی اشتهارد روزانه ۴۰۰۰ مترمکعب آب بدون اینکه تصفیه شود از شهرک خارج می‌شود.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی حق ندارد ۹۰ درصد آب کشور را بدون افزایش بهره وری  مصرف کند. چرا باید آبخوان استان برای تولید کاهو خالی شود که محصول استراتژیک هم نیست. انتظار ما از رسانه این است که مطالبه گری و حساسیت بر روی سرمایه کشور را ایجاد کند. ما برای پر کردن یک چاه غیرمجاز هم با موانع زیادی مواجه هستیم.

نجفیان به سیل اخیر طالقان هم اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از این سیل به صورت گل و لای بود چون بیش از سه برابر ظرفیت مراتع دام وارد شهرستان طالقان می‌شود و چرای بیش از حد در این منطقه وجود دارد. اگر آبخیزداری در این مناطق صورت نگرفته بود حجم زیادی از این رسوبات به پایین‌دست سرازیر می‌شد.

وی به آزادسازی حاشیه رودخانه کرج هم اشاره و اعلام کرد: در این خصوص خرده‌های زیادی به ما گرفته شد اما سیل اخیر نشان داد که این کار به درستی صورت گرفته است. مثلا دو رستورانی که باید تخریب می‌شد توسط سیل تخریب شد.

نجفیان در مورد طرح‌های تغذیه مصنوعی در استان هم گفت: طرح تغذیه مصنوعی فردیس حدود ۹ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق کرد. در کردان هم نزدیک به نیم میلیون مترمکعب وارد سازه‌های تغذیه مصنوعی شد. این دو طرح نقش اساسی در تعادل آبخوان‌ها دارد. طرح تغذیه مصنوعی کرج هم در صورت تأمین منابع مالی امسال اجرایی می‌شود.

وی در ادامه به مشکلات استان در بخش آب شرب هم اشاره و با بیان اینکه تخصیص آب از دو سد کرج و طالقان طی سال‌های اخیر دو برابر شده است، گفت: در بخش رینگ سراسری امسال با حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دو پروژه را شروع کردیم تا آبرسانی به نظرآباد و اشتهارد تکمیل شود.با این پروژه‌ها چیزی حدود ۲۵ میلیون مترمکعب زیرساخت برای غرب استان فراهم می‌شود و تا ۱۴۳۰ می‌تواند جوابگوی نیاز این بخش استان باشد.

وی افزود: در کنار این امسال خط انتقال آب از کرج به تصفیه خانه شماره دو هم تصویب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز افزود: همچنین برای جبران عقب ماندگی چند دهه گذشته به ظرف اعتباری نیاز داریم چون شرکت آب منطقه ای البرز بعد از استقلال از تهران هیچ ردیف اعتباری نداشت و خوشبختانه در سال جاری با سفر رییس جمهور علاوه بر ۲۰۰ میلیارد تومانی که برای ضلع غربی تخیص یافت هفت هزار میلیارد تومان هم برای تمامی خطوط به عنوان ردیف اعتباری و چشم‌انداز آینده در نظر گرفته شد که اگر نهایی شود نقطه عطفی خواهد بود و تا سال ۱۴۳۰ باعث تکمیل زیرساخت‌ها خواهد بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه