English

برای اولین بار در کاشان انجام شد؛

عمل موفقیت آمیز جراحی نادر مشکل تنگی محل اتصال حالب لگنچه برای یک کودک ۴ ماهه

عمل جراحی نادر مشکل تنگی محل اتصال حالب لگنچه برای یک کودک 4 ماهه در کاشان با موفقیت انجام شد.

عمل موفقیت آمیز جراحی نادر مشکل تنگی محل اتصال حالب لگنچه برای یک کودک 4 ماهه

رئیس بیمارستان نقوی کاشان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان،گفت: برای اولین بار در کاشان، عمل جراحی نادر مشکل تنگی محل اتصال حالب لگنچه برای کودک 4 ماهه با موفقیت انجام شد.

حامد یزدان پناه بیان داشت: این کودک لگنچه فوق العاده متصل داشت که می بایست در سن بالاتری این عمل انجام می شد اما به دلیل فشار بالایی که به کلیه ها وارد می شد با نظر همکاران نفرولوژیست این عمل در این بیمارستان انجام شد.

وی افزود: در این عمل، با برش، لگنچه را کاملا از حالب جدا کرده و قسمت اضافه برداشته شد و محل انسداد را برطرف و مجددا آناستوموز انجام شد.

رئیس بیمارستان نقوی کاشان ، با اشاره به انجام این عمل توسط مهرداد حسین پور فوق تخصص جراحی کودکان و با همکاری متخصص بیهوشی اطفال تصریح کرد: این عمل از پیچیده ترین و سخت ترین عمل های جراحی کودکان محسوب می شود.

توضیحات چند واژه جهت مزید و تکمیل اطلاعات

علت تنگی لگنچه به حالب چیست؟

حالب یک لوله است که ادراری که در کلیه تولید شده است را به مثانه می برد. این لوله محل تنفس کلیه ها نیز در نظر گرفته می شود؛ به طوری که اگر تنگ یا مسدود شود سبب خفه شدن و فشار به کلیه ها می شود.

به طور کلی علت هایی که سبب تنگ شدگی و انسداد حالب می شوند را به دو گروه اکتسابی و مادرزادی تقسیم می کنند. شایع ترین انسداد حالب، تنگی محل اتصال حالب به کلیه ها یا همان لگنچه (UPJO) می باشد. لازم به ذکر است این انسداد در گروه علل مادرزادی جای می گیرد. در این عارضه، به دلیل عبور یک رگ غیر طبیعی از گلگوه کلیه و اعمال فشار، لوله حالب در محلی که به کلیه متصل می شود دچار انسداد یا تنگ شدگی می شود؛ یا اینکه به طور مادرزادی آن قسمت از لوله حالب تنگ است . نهایتا سرعت جریان خروج ادرار از کلیه به درون حالب کاهش می یابد و باعث اتساع کلیه‌ ها و در نتیجه آسیب به آنها می شود.

تنگ شدگی مذکوربه وسیله سونوگرافی شکمی از رحم، پیش از تولد نوزاد قابل تشخیص است.

 آناستوموز چیست؟

آناستوموز در لغت به معنای پیوند دادن دو جسم است که در حالت عادی نسبت به هم واگرا هستند. در علم پزشکی عبارت آناستوموز یعنی ارتباط و پیوند دادن

 نفرولوژیست  پزشکی است که در زمینه بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری و درمان آن­ها تخصص دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه