English

لزوم توجه به مسکن روستایی؛

واحدهای فرسوده بزرگترین قربانی در حوادث طبیعی هستند

به گفته کارشناسان بافت‌های فرسوده و خالی از سکنه در روستاهای استان ایلام علاوه بر زشتی چهره و منظر روستا، به علت خطر آفرین بودن با کوچکترین حادثه‌ای می تواند برای ساکنین آسیب‌ها و پیامدهای ناگواری در پی داشته باشند.

واحدهای فرسوده بزرگترین قربانی در حوادث طبیعی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ایلام، امروزه توجه به توسعه سکونتگاه‌های روستایی از ضرورت‌های محوری و انکارناپذیر در هر استانی به شمار می‌رود، زیرا بین توسعه روستایی و شهری یک پیوستگی اساسی برقرار است که بدون داشتن نگاه ویژه به این پیوستگی، توسعه استان هم موفقیت آمیز نخواهد بود.

از سوی دیگر به علت تاثیرات مخربی که منازل فرسوده روستایی به ویژه در بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله بر جان و مال مردم دارند، اهمیت رسیدگی به این مساله دوچندان می‌شود.

اما با این وجود از گذشته تا کنون با نگاهی کلی به روستاهای نقاط استان ایلام از جمله روستای پارده و بان سرو از توابع شهرستان چوار و زردلان از توابع شهرستان هلیلان، می توان به وجود بافت‌های فرسوده متعدد در روستاهای این استان که نیازمند بازسازی و مقاوم سازی با تعامل مردم و مسئولان هستند، پی برد.

زیان‌های ناشی از بافت فرسوده روستایی

علی نوری از روستاییان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام گفت: این استان یکی از حادثه‌خیزترین استان‌های کشور محسوب می‌شود که سالانه در معرض مخاطرات طبیعی نظیر سیل، طوفان، رانش زمین و از همه مهم‌تر زلزله می‌باشد.

وی با بیان اینکه همین امر برای روستائیان خالی از زیان نبوده ،افزود: زلزله‌ چند سال پیش نیز خرابی‌ها و خسارت‌های بالایی را برای روستائیان به دنبال داشت که متاسفانه بسیاری از آنان به دلیل نداشتن سرمایه هنوزهم اقدام به بازسازی و نوسازی منازل خود نکرده‌اند.

جواد جعفرزاده ازدیگر روستائیان به خبرنگار خبرگزاری موج ایلام گفت: توسعه سکونتگاه‌های روستایی فرآیندی پویا و همیشگی است که در آن علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، بر جنبه‌های غیراقتصادی نیز تاثیرات چشم‌گیری دارد.

وی با بیان اینکه روستا‌های استان ایلام دارای ظرفیت‌های مهمی از جمله گردشگری، کشاورزی، پرورش ماهی، تولید گوشت قرمز و... هستند، افزود: به همین علت نیاز است مسئولان توجه ویژه‌ای به منازل و زیرساخت‌های روستایی استان داشته باشند.

تاکید استاندار بر بازسازی مسکن روستایی

در همین راستا حسن بهرام نیا چندی پیش در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت: در استان ایلام به واسطه هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین نبود زیر‌ساخت‌ها، محرومیت بیشتری به ویژه در مناطق روستایی احساس می‌شود.

استاندار ایلام افزود: باید تلاش کرد با توسعه زیرساخت‌های استان و تقویت نهضت ملی مسکن، اقشار مختلف روستایی و شهری خانه دار شوند.

بهرام‌نیا با بیان اینکه دولت توجه خاص و ویژه‌ای به مناطق محروم و روستایی دارد، افزود: تحرک و پویایی چشمگیری برای رفع محرومیت از روستا‌های استان با کمک بنیاد مسکن در حال شکل گیری است، که امیدوارم این تلاش‌ها در نهضت ملی مسکن نیز تداوم یابد.

پرداخت وام مسکن قرض‌الحسنه به روستائیان

حبیب‌الله محبی با تاکید بر اهمیت مرمت و بازسازی روستا‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام اظهار داشت: در بخش مسکن روستایی، برای هر واحد مسکونی تا پایان سال گذشته ۱۰۰ ملیون تحصیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده که این مبلغ در سال جاری به ۲۰۰ ملیون تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام افزود: سالهای گذشته محدودیت اعتباری مانع از مرمت و بازسازی تمام روستاها شد اما خوشبختانه در دوسال اخیر اصلاح بافت فرسوده روستایی بیس از پیش مورد توجه قرار گرفت.

اجرایی شدن طرح هادی در ۳۷۸ روستای بیش از ۲۰ خانوار

وی با بیان اینکه در خصوص اجراسازی طرح هادی در کشور رتبه اول را داریم، تصریح کرد: اجرای طرح هادی در ۳۷۸ روستای بالای ۲۰ خانوار به پایان رسیده و هم‌اکنون در ۲۰ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز در حال اجرا می‌باشد.

مدیر کل بنیاد مسکن در پایان بیان کرد: فاز یک طرح هادی در ۳۵۰ روستا و فاز دو در ۲۰۰ روستا به پایان رسیده و هم اکنون وارد فاز سه در ۱۰۰ روستا شده‌ایم.

بی شک مرمت و بازسازی مسکن روستایی میبایست به طور جدی در دستور کار دولت و مسئولان قرار گیرد، زیرا تقویت و نوسازی بافت روستایی علاوه بر توسعه منطقه و حفظ سلامت روستائیان، می‌تواند ازدحام و تمرکز بیش از حد را در بافت شهری را کاهش دهد و از مهاجرت روستاییان به شهرها هم جلوگیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه