English

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خبر داد؛

تکمیل خط یک مترو اصفهان تا دو سال آینده

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان بیان داشت: تکمیل خط یک مترو اصفهان در صورت تأمین اعتبار دو سال زمان می‌برد.

تکمیل خط یک مترو اصفهان تا دو سال آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، سید محسن واعظی فر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تکمیل خط یک مترو اصفهان نیازمند یک هزار و 400 میلیارد تومان برای ساخت مسیرهای دسترسی و ۱۳۰ میلیون یورو پول برای خرید قطار و تجهیزات دپو است.

وی افزود: خط یک مترو اصفهان با طول 21 کیلومتر و 200 متر از شهرک قدس خیابان امام خمینی (ره) در شمال غرب تا ترمینال صفه در 20 ایستگاه فعال خدمت‌رسانی می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این خط ۸۷ درصد پیشرفت داشته است، گفت: حداقل قطاری که برای این خط در نظر گرفته شده است 33 عدد است در حالی که اکنون تنها 14 رام فعالیت می‌کند .

واعظی فر با اشاره باینکه این خط برای خدمات دهی بهتر نیازمند تأمین تجهیزات است، ادامه داد: سرفاصله‌ها و زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌های مترو در خط یک باید ۲ دقیقه و نیم باشد در حالی که هم اکنون به دلیل نبود رام قطار این سرفاصله‌ها به ۱۱ دقیقه می‌رسد.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در خصوص اقدامات انجام شده جهت افزایش تعداد قطارهای فعال در خط یک مترو اصفهان توضیح داد: چهار رام خط یک مترو اصفهان در چین آماده تحویل به ایران است اما مشکل اصلی در این زمینه منابع مالی است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های بالای خرید قطار را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه طبق قانون تأمین ۵۰ درصد اعتبارات قطار شهری بر عهده دولت و ۵۰ درصد بر عهده شهرداری است، افزود: در این چند سال دولت نتوانسته سهم خود را پرداخت کند و در سفر آیت اله رئیسی به اصفهان این مسئله جزو مصوبات اول سفر ریاست‌جمهوری به اصفهان بود اما هنوز خبر خاصی در این باره نشده است.

واعظی فر در خصوص اعتبارات موردنیاز جهت تکمیل خط یک مترو اصفهان گفت: برای تکمیل صد درصد خط یک مترو اصفهان یک هزار و 400 میلیارد تومان برای ساخت مسیرهای دسترسی و ۱۳۰ میلیون یورو پول برای خرید قطار و تجهیزات دپو نیاز است که در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز تکمیل این خط دو سال زمان می‌برد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به توسعه خط یک مترو و اتصال آن به مترو شاهین شهر افزود: طرح توسعه خط یک مترو از سمت ایستگاه شهرک قدس به سمت دانشگاه صنعتی حدود 5 کیلومتر و نیم است که شروع ساخت آن منوط به تامین منابع مالی شهرداری است که در ماه آینده به مناقصه گذاشته می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مترو بهارستان به طول ۱۹ و نیم کیلومتر نیز در حال اجرا است، گفت: ریل گذاری این مسیر به سمت سپاهان شهر انجام شده است و احداث ایستگاه سپاهان شهر نیز که با شهرداری اصفهان است عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

واعظی فر با اشاره باینکه ساخت هر ایستگاه مترو حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد،افزود: خط دو مترو اصفهان که اجرای آن  از سال 1394 آغاز شده است به طول 24 کیلومتر و 700 متر و 23 ایستگاه از شهرک امام حسین (محله دارک) تا چهار راه حافظ و در ادامه مسیر تا میدان شهدا خمینی‌شهر قرار دارد.

وی با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان از دارک تا خمینی‌شهر حدود ۲۴ کیلومتر طول دارد، گفت: اولویت اول در این خط از ایستگاه دارک تا ایستگاه شهید حجازی در خیابان کهندژ با حدود ۱۴ کیلومتر ۱۶ ایستگاه است که تاکنون در بخش سفت‌کاری ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

واعظی فر با بیان اینکه دستگاه تی بی ام با قطر ۹ سانتیمتر وارد ایستگاه خیابان کاشانی می شود، افزود: با رسیدن این دستگاه به ایستگاه کاشانی، عملیات اورهال و تعمیرات آن آغاز خواهد شد و سپس به مسیر خود به سمت ایستگاه خلجا ادامه خواهد داد.

این مقام مسئول در خصوص تاثیر ساخت مترو بر میراث تاریخی شهر اصفهان گفت: حفظ میراث اصفهان برای ما بسیار مهم است اما سایر کشورهای میراثی هم در عین حفظ آثار خود مترو ساخته‌اند؛ ما از آنها مشاوره گرفتیم و بنا بر این شد که تمهیداتی در راستا حفظ این آثار در نظر بگیریم.

وی همچنین در ارتباط با  کشف آثار تاریخی در ایستگاه ابن سینا توضیح داد: در هر ایستگاه کاوش‌گری‌هایی توسط ناظران میراث‌فرهنگی انجام می‌شود که در ایستگاه ابن‌سینا نیز با توجه به پایان یافتن کاوش‌های میراثی، عملیات جابه‌جایی تأسیسات آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در خصوص پایش وضعیت فرونشست زمین در خط یک مترو اصفهان بیان داشت: پدیده فرونشست در اثر برداشت و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی است و به قطارشهری مربوط نمی‌شود.

سید محسن واعظی فر اظهار کرد: تا کنون آثار فرونشست در خط یک مترو اصفهان دیده نشده است و در حال حاضر بیشترین فرونشست در استان مربوط به منطقه دولت‌آباد، رهنان و برخوار است که در این مکان ها نیز مترو وجود ندارد.

قطار شهری اصفهان (1)

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه