English

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی:

سازمان غذا و دارو، متولی سلامت در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا است

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی امر سلامت در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارزش تلاش می کند.

سازمان غذا و دارو، متولی سلامت در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا است

 به گزارش خبرگزاری موج گیلان، نسیبه یوسفیان سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه صبح امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان ضمن پاسداشت ۱۲ تیر روز صدور فرمان مقام معظم رهبری در تاسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که نشان دهنده بصیرت و دغدغه ایشان در این امر مهم است، اظهار کرد: قاچاق پدیده شومی است که با ایجاد برخی شغل های کاذب باعث آسیب رساندن به اقتصاد کشور شده و تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری و … در جامعه به دنبال دارد.

وی افزود: قاچاق کالاهای سلامت محور که شامل دارو، مکمل، تجهیزات پزشکی ، خوردنی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی است علاوه بر مضرات ذکر شده می تواند تاثیرات غیرقابل جبران بر روی سلامت مصرف کنندگان داشته باشد.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد به دلیل شرایط نامناسب انبارداری و حمل و نقل این کالاها، باعث ایجاد فساد و یا تغییرات شیمیایی مخرب در آن ها شده که به راحتی قابل تشخیص نمی باشد و مصرف آن موجب رسوب سموم در بدن می شود.

وی یادآور شد: استفاده از فرآورده های تقلبی در بسته بندی برندهای معروف خطر دیگری است و مصرف این کالاهای تقلبی غیر از زیان عایدی نخواهند داشت.

یوسفیان؛ مشکلات پوستی ، مسمومیت های ساده، عوارض کبدی ، سرطان ها و حتی مرگ را از عوارض استفاده از کالاهای تقلبی عنوان کرد.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو به عنوان متولی امر سلامت در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارزش تلاش می کند، تصریح کرد: این سازمان تلاش کرده تا با طراحی و نصب برچسب اصالت بر روی کالاهای وارداتی و در مرحله دوم که هم اکنون در حال اجرا است بر روی کالاهای تولید داخل نظارت دارد و ردیابی بر روی توزیع کالاهای مذکور را انجام داده و این امکان را برای مصرف کنندگان بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم کرده تا کالاهای مجاز و اصل از تقلبی و قاچاق قابل تشخیص باشند.

یوسفیان گفت: سازمان غذا و دارو بر نظارت در سطح عرضه و انبار کالاهای سلامت محور بر توزیع کالاهای مجاز نیز رصد داشته و با محصولات قاچاق برخورد قانونی می کند‌.

معاون غذا و دارو

وی به مصرف کنندگان توصیه کرد در زمان خرید کالاهای سلامت محور از مراکز مجاز و معتبر حتما کد ۱۶ رقمی پوشیده شده بر روی برچسب اصالت کالا را با شماره تماس ۲۰۰۰۸۸۲۲ استعلام بگیرند تا با اطمینان از اصالت کالا آن را استفاده نمایند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد بازرسی های انجام شده در حوزه داروی مکمل و سنتی را طی سه ماهه سال جاری به ترتیب ۵۱۲ و ۸۰ مورد عنوان کرد و گفت: این بازرسی ها منجر به کشف تعداد اقلام مکشوفه ۱۲۳ و ۱۰۷ مورد شده است.

وی یادآور شد: در حوزه آرایشی و بهداشتی نیز طی سه ماهه سالجاری ۶۷ مورد بازرسی انجام و ۲۷۰ قلم کشف شده است.

یوسفیان با بیان اینکه در حوزه خوردنی و آشامیدنی و تجهیزات نیز طی سه ماهه سال جاری به ترتیب ۸۳ و ۱۱۶ مورد بازرسی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد:در این دو حوزه نیز به ترتیب ۷ و ۱۸ قلم کشف شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه