English

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:

اشتغال معتادان بهبودیافته در اصفهان یک چالش مهم است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: اشتغال معتادان بهبودیافته یکی از چالش‌های مهم است که باعث بازگشت افراد به دامن اعتیاد می‌شود.

اشتغال معتادان بهبودیافته در اصفهان یک چالش مهم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، ولی‌الله نصر اصفهانی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه امروزه از سوی خیرین و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی برای اشتغال معتادان بهبودیافته اقبالی وجود ندارد که این امر باعث بازگشت افراد به چرخه اعتیاد می‌شود.

وی با تاکید براینکه اشتغال معتادان بهبودیافته یک چالش بسیار مهم است، افزود: متأسفانه استان اصفهان همچون سایر استان‌های کشور باوجود تلاش‌های اداره کل بهزیستی، هنوز نتوانسته اشتغال مطلوبی را برای معتادان بهبودیافته فراهم آورد.

این مقام مسئول با اشاره باینکه شعار جهانی امسال مبارزه با مواد مخدر، پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری است، گفت: یکی از فعالیت‌های دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی دفاتر کاهش آسیب است که در حوزه کاهش مصرف و عوارض مواد مخدر، افزایش انگیزه درمان اعتیاد در قالب دفاتر مراکز گذری، سرپناه شبانه، تیم‌های سیار و موبایل سنتر فعال است.

نصراصفهانی افزود: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت دفاتر کاهش آسیب اعتیاد تیم‌های سیار است که در استان اصفهان در قالب ۱۲ تیم در شهرستان‌های شهرضا، مبارکه، اصفهان زرین‌شهر، گلپایگان دولت‌آباد و کاشان در سال گذشته به هزار معتاد خدمات ارائه داد.

وی گفت: در مناطق حاشیه شهر و مناطق پرخطر طرح‌های شناختی رفتاری با هدف ارتقای مهارت‌های شناختی و رفتاری برگزار و همچنین در حوزه درمان و بازتوانی اعتیاد در تلاش هستیم تا  بیماری هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود، از پیشرفت آن جلوگیری و فرد وارد مرحله درمان شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ارتباط با فعالیت مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر در استان توضیح داد: استان اصفهان دارای دو مرکز ماده ۱۶ است که از لحاظ تعداد مرکز ماده ۱۶ از نرم کشوری نیز بالاتر است.

نصر ادامه داد:معتادان متجاهری که تمایل به ترک ندارند از سطح شهر جمع‌آوری و در مراکز ماده ۱۶ تحت درمان قرار می‌گیرند. در کنار مراکز ماده ۱۶، مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ را داریم که معتادان متجاهری که توسط پلیس دستگیر می‌شوند با دستور دادستان می‌توانند در مراکز ماده ۱۵ نگهداری شوند، چون ظرفیت ماده ۱۶ در استان محدود است و می‌توانیم از ظرفیت مراکز ماده ۱۵ استفاده کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان اصفهان کمپ ماده ۱۶ در حوزه بانوان ندارد، گفت: استان در حوزه بانوان دارای سه مرکز ماده ۱۵ است که دو مرکز در شهر اصفهان و یک مرکز در لنجان قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: همچنین رسیدگی به بانوان معتاد متجاهر اصفهان در این سه کمپ در قالب تبصره دوم ماده ۱۶ برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود۸۰ مرکز ماده ۱۵ در استان اصفهان با دستور دادستان مجری ماده ۱۶ شدند ، اظهار کرد:  طرح آرامش نوروزی هرساله با مشارکت ستاد مبارزه مواد مخدر، دادگستری، نیروی انتظامی انجام می‌شود که در آن معتادان متجاهر شهر در ایام نوروز جمع‌آوری به مراکز ماده ۱۶ انتقال داده می‌شوند.

 مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه این معتادان در قالب تبصره دو ماده ۱۶ در مراکز ماده ۱۵ بستری می‌شود، افزود: سال گذشته ۶۰ مرکز ماده ۱۵ اداره کل بهزیستی استان اصفهان مجری طرح آرامش نوروزی بودند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه کاهش آسیب هدف ما کاهش آسیب‌های ناشی از سو مصرف مواد مخدر است، گفت: افزایش دسترسی به مراکز کاهش آسیب و افزایش انگیزه جهت درمان‌های پرهیز مدار در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

ولی الله نصر اصفهانی ادامه داد: در این راستا مراکز گذری، سرپناه شبانه و تیم‌های سیار به معتادان خدمات ارائه می‌دهند که از نتایج مهم آن پیشگیری از بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت‌های مهم دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان درمان و بازتوانی معتادان است، گفت: در استان درمان و بازتوانی معتادان در مراکز درمان سرپایی اعتیاد و MMT صورت می‌گیرد که در حال حاضر استان اصفهان دارای ۵۰ مرکز درمانی سرپایی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه