English

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی:

تمدن غربی به‌ دنبال نهادینه کردن بی‌ بندوباری است

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: تمدن غربی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز ارتباطی از جمله سینما و فضای مجازی، قصد دارد تا لودگی، بی‌بندوباری، بی‌عفتی، بداخلاقی و بدرفتاری را به‌عنوان ارزش معرفی و نهادینه سازد.

تمدن غربی به‌ دنبال نهادینه کردن بی‌ بندوباری است

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)، بر نقش مهم و اصلی پدر و مادر در تربیت فرزندان اشاره و اظهار داشت: مسئله تربیت در خانواده نه‌تنها بر عهده پدر و مادر، بلکه بر عهده برادر و خواهر بزرگ خانواده نیز نهاده شده است.

وی با بیان این که نقش نخست معلم و استاد تربیت است و تعلیم در مرحله بعدی قرار دارد، اظهار داشت: برای این که مربیان در جایگاه و نقش اصلی خود قرار بگیرد، اولین اصل در اصول تربیت و تأثیرگذاری، مسئله اعتماد است؛ اگر بچه‌ها به صداقت و امین بودن پدر، مادر، معلم و استاد اعتماد داشته باشد، قطعاً کلام، رفتار، نصیحت و توصیه ایشان پذیرفته خواهد شد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، افزود: اگر پدر، مادر، معلم و استاد نقش تربیتی خود را ایفا نکند، فرزندان و نسل ما با مشکل هویت و تربیت مواجه خواهند شد و فرهنگ شیطانی تمام ارزش‌های انسانی و الهی را با ترویج بی‌هویتی و ضداخلاقی از بین خواهد برد.

وی با بیان این که تمدن غربی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز ارتباطی از جمله سینما و فضای مجازی، قصد دارد تا لودگی، بی‌بندوباری، بی‌عفتی، بداخلاقی و بدرفتاری را به‌عنوان ارزش معرفی و نهادینه سازد، اظهار داشت: تقویت و احیای نقش تربیتی پدران، مادران، معلمان و مربیان یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این رویکرد ضد فرهنگی و ضداخلاقی است که بر سرزمین‌های اسلامی سایه افکنده.

ملکی، در اشاره به فرازهایی از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، با بیان این که امیر المومنین علی علیه اسلام می‌فرمایند؛ «وَ وَجَدْتُکَ بَعْضِی، بَلْ وَجَدْتُکَ کُلِّی»، یادآور شد: همچنان که پدر و مادرها در تلاش هستند تا خود به سعادت و آرامش و تعالی برسند باید به همین اندازه نیز برای فرزندان خود بلکه بیشتر تلاش نمایند.

وی ضمن اشاره به تفاوت هجوم فرهنگی درگذشته و حال با بیان این که گستره و نوع هجمه‌های فرهنگی و تفکری با گذشته اصلاً قابل‌مقایسه نیست، افزود: امروز با دشمنی روبرو هستیم که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز ارتباطی، وقتی اراده می‌کند، در عرض چند ثانیه، فیلم و کلیپ مسموم در اختیار جوانان سراسر جهان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به نمونه‌ای از هجوم تفکر و فرهنگ غربی بر سرزمین‌های اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: امروز فرهنگ غربی آرام‌آرام همچون خوره، وارد فکر و ذهن جوانان شده، ایمان  و ارزش‌های الهی و معنوی را در نگاه جوانان مسلمان کم‌رنگ نموده است.

ملکی، به وظایف خطیر پدران، مادران و معلمان برای مقابله باتربیت شیطانی تاکید کرد و تصریح کرد: فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام را باید به فرزندان خود فرا دهیم و نگذاریم فرهنگ غرب جایگزین فرهنگ اسلامی عصمت و طهارت گردد.

وی ارتباط صمیمی و تقویت انس و الفت پدر و مادر با فرزندان را از مهم‌ترین راهکارهای تربیتی دانست و ابراز داشت: ارائه تجارب و معارف در موقعیت‌های مختلف با زبان شیوا، از دیگر مؤلفه‌های مهم تربیتی است؛ دشمن به دنبال این است تا با عمق‌بخشی به گسست نسل‌ها، بین نسل جدید و قدیم قهر ایجاد کند؛ کاری کند که نسل جدید نسل قدیم را بر نتابد و نسل قدیم نتواند با نسل جدید ارتباط برقرار کند.

وی تقویت گفتگوها در خانواده را در محبت بخشی بین اعضای خانواده بسیار مؤثر برشمرد و اذعان داشت: پدران ما با گفتگوی چهره‌به‌چهره، لبخند، بیان داستان‌های شیرین و قصه‌های زیبا در دل فرزندان محبت ایجاد می‌کردند. در طول روز حتماً باید وقتی را برای گفتگوی چهره‌به‌چهره میان اعضای خانواده در نظر بگیریم. اگر ما حقایق و معارف را در ذهن و قلب جوانمان نیفکنیم، انحراف و تفکر شیطانی را در ذهن و فکر فرزندانمان جای خواهند داد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، با تاکید بر این که بر اساس روایات اگر پدران و مادران به نقش تربیتی خود در قبال فرزندان درست عمل نکنند، مورد لعن قرار می‌گیرند، اظهار داشت: پدر، مادر و معلم برای اعتمادبخشی به فرزندان باید صداقت در گفتار و رفتار را در پیش بگیرند. اگر مربی با رفتار، کردار و سخن خود، خوبی دیگران را بگوید و صفا و صمیمیت از چهره‌اش صادر گردد؛ قطعاً بر تربیت فرزندان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه، در ادامه با اشاره به این که انسان مؤمن نماز را که صحنه عشق‌بازی عبد با رَب است، به بهترین حالات و لحظات اقامه می‌کند، خاطرنشان کرد: نماز سرآغاز یاد خداوند است تا آدمی در دیگر احوالات زندگی همواره به یاد ذات اقدس الهی باشد.

ملکی، با بیان این که رسالت تربیت علی‌رغم سختی، لذت‌بخش و عاقبت دار است، تصریح کرد: بر اساس روایات اسلامی زمانی که انسان از دنیا می‌رود، چند پرونده اعمال او همچنان گشوده است که یکی از این پرونده‌ها، تربیت اولاد است. هر کار خیری که اولاد صالح انجام می‌دهد، برای پدر و مادر نیز ثبت می‌گردد.

وی تاکید بر سنت‌های حسنه توسط پدر و مادر را از عوامل مهم تربیتی توصیف کرد و ابراز داشت: برای نوربخشی و برکت آفرینی در زندگی، باید منزل‌هایمان را به نام، یاد و کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام متبرک نماییم. تلاوت قرآن کریم عهده نامه‌ای میان انسان و خداوند است؛ انسان‌های متعالی بی‌شماری از جمله اهل‌بیت علیهم‌السلام برای احیای سنت نبوی و حفظ قرآن کریم به شهادت رسیدند.

ملکی، در پایان با بیان این که شیعه واقعی با تلاوت حداقل روزی ۵۰ آیه قرآن کریم، عهده نامه خود با خدایشان را مرور می‌کنند، یادآور شد: امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ اگر مردم جهان زیبایی کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام را بفهمند، از راه ایشان تبعیت کرده دست از اهل‌بیت علیهم‌السلام برنخواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه