English

احمد داوطلب:

خراسان رضوی دارای رتبه نخست در پلاک‌گذاری دام سبک و سنگین کشور

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: هدف طرح ملی پلاک‌گذاری دام، جلوگیری از سرقت و قاچاق است و امکان روشن شدن آمار واقعی دام زنده و دارای پلاک استان را فراهم می‌کند.

خراسان رضوی دارای رتبه نخست در پلاک‌گذاری دام سبک و سنگین کشور

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، احمد داوطلب مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: این استان با پلاک‌گذاری و هویت‌ بخشی هشت میلیون و ۵۶۱ هزار و ۷۲۵ راس دام سبک و سنگین، رتبه نخست کشور در این زمینه را داراست.

داوطلب در ادامه این خبر با اشاره به تعداد تفکیک شده پلاک گذاری ها تصریح کرد: از مجموع جمعیت دام پلاک‌گذاری شده، هفت میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۶۵ راس گوسفند و ۵۶۶ هزار و ۵۳۶ راس بز مجموع دام سبک هستند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: هچنین ۴۸۵هزار و ۵۳۰ راس گاو، چهار هزار و ۷۹۲ نفر شتر، ۶۲ راس اسب و ۴۰ راس گاومیش جمعیت دام سنگین پلاک‌گذاری شده استان را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: این میزان هویت بخشی دام در استان از زمان آغاز اجرای طرح در نیمه دوم سال ۹۸ تا نیمه خرداد ماه جاری انجام شده است و تعداد کل دام سبک و سنگین خراسان رضوی هشت میلیون و ۶۱۶ هزار و ۳۴۱ راس است که با احتساب پلاک‌گذاری انجام شده، معادل حدود ۹۹ درصد جمعیت دامی استان هویت بخشی شده است.

داوطلب تاکید کرد: این رقم چندان دقیق نیست زیرا جمعیت دام مدام در گردش (ورود و خروج) است اما هویت‌گذاری ثابت است و در این محاسبه صرفا ورودی محاسبه شده و آمار خروجی از آن کم نمی‌شود و علت این نقص هم ثبت نشدن کشتار، حذف و انتقال دام از استان در سامانه دامپزشکی است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: اطلاعات ثبت شده در این قالب در صورت انتقال به سامانه هویت‌گذاری جهاد کشاورزی، امکان روشن شدن آمار واقعی دام زنده و دارای پلاک استان را فراهم می‌کند.

وی یادآور شد: توزیع نهاده بر اساس شماره پلاک هر دام انجام می‌شود و به هیچ وجه بر اساس شماره‌های ثبتی در سامانه نیست بنابراین در توزیع نهاده مشکلی نداریم اما دقیق بودن آمار سامانه از حیث آمار دام زنده هویت‌گذاری شده دارای اهمیت و نشان از به روز بودن سامانه دارد.

داوطلب خاطرنشان کرد: هدف طرح ملی پلاک‌گذاری دام ، جلوگیری از سرقت و قاچاق، دستیابی به آمار واقعی دام، استقرار صحیح و کارآمدی بیشتر نظام بهداشتی دام، تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار عرضه و تقاضاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه