English

وحید مقدس خبر داد:

مبتلا بودن سگ مهاجم در شهرستان کاشان به هاری/ پاک سازی کانون بیماری

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی اصفهان از زحمات کارشناسان شبکه های دامپزشکی کاشان و آران و بیدگل در عملیات شناسایی تا پاک سازی یک کانون بیماری هاری تشکر و قدردانی کرد.

مبتلا بودن سگ مهاجم در شهرستان کاشان به هاری/ پاک سازی کانون بیماری

وحید مقدس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، گفت: سگ مهاجم در شهرستان کاشان به هاری مبتلا بود که کارشناسان دامپزشکی در خط مقدم مقابله با بیماری های خطرناک مشترک انسان و دام، جان فشانی کردند.

  وی در تشریح جزییات این خبر گفت: در پی گزارش حمله یک قلاده سگ بدون صاحب به چند نفر از اهالی محترم شهرستان کاشان و اعزام کارشناسان دامپزشکی و نیروهای آتش نشانی کاشان به محل، حیوان مهاجم مقید و با توجه به شرایط بسیار سخت حیوان و احتمال حمله مجدد به افراد به منطقه ای خارج از شهر و در محدوده شهرستان آران و بیدگل منتقل گردید.

این مقام مسئول افزود: با توجه به انتقال سگ مهاجم به شهرستان آران و بیدگل، با حضور کارشناسان شبکه دامپزشکی این شهرستان، حیوان تلف و طبق دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور اما در محیط سخت صحرایی و علیرغم احتمال بسیار بالای انتقال بیماری به کارشناس نمونه بردار به دلیل عدم وجود شرایط مناسب نمونه برداری، براساس وظیفه شغلی و انسانی، با استفاده از تجهیزات لازم، به سختی سر حیوان تلف شده جدا و از مغز آن نمونه های لازم اخذ و به آزمایشگاه مرجع تشخیص هاری ارسال گردید،که متاسفانه نتیجه از سوی این آزمایشگاه نیز، مثبت اعلام شد.

مقدس اظهار کرد: بلافاصله پیگیری های لازم از جمله مراقبت فعال در دام های منطقه و محدوده های هم جوار در راستای شناسایی مواردجدیداحتمالی ،

وی افزود:  واکسیناسیون سگ های صاحبدار تا شعاع 3 کیلومتری، تشدید آموزش در زمینه بیماری هاری، هشدار به کلینسین های دامپزشکی منطقه هنگام معاینه دام ها و رعایت نکات ایمنی، توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان های کاشان و آران و بیدگل انجام شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: بیماری هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود و هنگامی که ویروس وارد بدن می‌شود از طریق اعصاب به مغز و غدد بزاقی مهاجرت می‌کند. ویروس هاری وارد بزاق شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان یا انسان آلوده و یا تماس بزاق با مخاطات چشم و بینی به فرد سالم منتقل می شود.

وی افزود: علائم بیماری هاری در سگ‌ها، گربه‌ها و راسوها ممکن است متفاوت باشد که عمدتا شامل ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج است علائم بیماری هاری در حیوانات وحشی مبتلا ممکن است تنها شامل اختلالات رفتاری باشد برای مثال حیوانی که به طور معمول فقط در شب‌ها دیده می‌شود به صورت سرگردان در طول روز دیده می‌شود.علاوه بر علائم هاری ذکر شده در سگ و گربه، اسب، گاو، گوسفند و بز ممکن است گوشه گیر شوند، به خود آسیب برسانند و یا به نور حساس شوند.

مقدس با اشاره به اینکه در اکثریت موارد حیوان گزیدگی، حیوان مهاجم به بیماری خطرناک و کشنده هاری مبتلاست، تصریح کرد: کارشناسان دامپزشکی در خط مقدم مقابله با بیماری های خطرناک مشترک انسان و دام همچون هاری جان فشانی می نمایند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان شناسایی، نمونه برداری، پاک سازی این کانون بیماری هاری را حاصل تلاش و همکاری مشترک شبکه های دامپزشکی کاشان و آران و بیدگل دانست و از زحمات مسئولین و کارشناسان واحد مبارزه با بیماری های دامی این دو شبکه تشکر و قدردانی و تلاش های ارزشمند آنان را در صیانت از سلامت عمومی جامعه شایسته تقدیر دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه