English

علایم و راه‌های انتقال و پیشگیری تب کریمه کنگو

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز علایم ، راه‌های انتقال و پیشگیری بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را تشریح کرد.

علایم و راه‌های انتقال و پیشگیری تب کریمه کنگو

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که به طور ناگهانی شروع می‌شود.

تب و گلو درد، سرگیجه و بی حالی، دردهای عضلانی، حساسیت به نور و اسهال و استفراغ از جمله علایم بیماری هستند و گزش کنه آلوده، خون آلوده، تماس با لاشه، دام آلوده و له کردن کنه از راه‌های انتقال گزارش شده است.

بر اساس این گزارش از جمله راه‌های پیشگیری بیماری تب کریمه کنگو پرهیز از مصرف گوشت دام به صورت خام و نیم پز، خودداری از ذبح دام در منزل و مراکز غیربهداشتی، و رعایت کامل حفاظت فردی هنگام تماس با دام است.

 با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه ها)، ضروری است گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستاییان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند، با جلوگیری از رفتارهای مخاطره آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

به شهروندان توصیه شده فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز مجاز زیرنظارت دامپزشکی تهیه کرده و از خرید گوشت از دوره گردان، دستفروشان و افراد فاقد هویت که مبادرت به عرضه گوشت قرمز در حایه برخی جاده‌ها می‌کنند به طور جدی خودداری کنند.

 ویروس دامی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گوشت و آلایش خوراکی جگر پس از ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد غیرفعال می شود از این رو رعایت اصول بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی ( PPE ) توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت الزامی است.

همچنین توصیه شده افرادی که در تماس با دام زنده قرار دارند اصول بهداشتی فردی را رعایت کرده و به هیچ وجه در صورت مشاهده کنه بروی بدن دام اقدام به جداسازی کنه با دست نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه