English

کرمانشاه مجهز به امکانات لازم برای اهدای عضو اما نیازمند فرهنگسازی مردمی

مسئول بیماری های خاص و اهدای عضو استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه در انتظار مبدل شدن به تنها مرکز اهدای قلب در غرب کشور است.

کرمانشاه مجهز به امکانات لازم برای اهدای عضو اما نیازمند فرهنگسازی مردمی

بهنام روندی، مسئول بیماری های خاص و اهدای عضو استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه در پاسخ دهی به امار موجود در زمینه اهدای عضو استان کرمانشاه گفت: از ۴۵ دانشگاه علوم پزشکی ۱۲ عدد که استان کرمانشاه جزء آن توان انجام عمل اهدای مغز استخوان را دارا بوده و تا به اینجا حدود ۱۰۰ مورد اهدای مغز استخوان سالانه در کرمانشاه انجام شده که دامنه مراجعین به گستردگی ساکنان غرب کشور حتی از کشور عراق به مراکز مربوطه شهرستان کرمانشاه می باشد.

روندی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای فعالیت های لازم جهت فرهنگسازی در این مورد میان مردم گفت: از جمله فعالیت های انجام گرفته در این زمینه از سوی اداره علوم پزشکی استان کرمانشاه می توان به تشکیل انجمن های حقیقی و حقوقی متشکل از ۷ عضو اصلی با کمک چهره های مشهور استانی، هنرمندان و چهره های دینی اشاره کرد که همواره این ارگان را در انجام صحیح امر اهدای عضو یاری می رسانند.

روندی مسئول در توضیح پروسه اهدای عضو تصریح کرد: پروسه اهدای عضو که زیر نظر علوم پزشکی هر استان از ابتدا تا انتها رقم می خورد با بررسی افراد از جمله افراد دچار مرگ مغذی و افراد مشکوک آغاز و درصورت حائز شرایط بودن فرد مورد نظر به مرحله تاییدیه گرفتن نائل خواهد شد.

وی در توضیحات بیشتر این پروسه افزود: اخذ تاییدیه اهدای عضو، مشمول شرایطی چون تایید پزشکان قانونی، داخلی و متخصصان بیهوشی و مغز و اعصاب بوده که درصورت تکمیل صحیح این مراحل وجود این امکان به اطلاع فرد در صورت زنده بودن یا خانواده فرد دچار مرگ مغزی جهت اتخاذ رضایت وی خواهد رسید.

همچنین وی افزود: در حین اطلاع رسانی جهت اعلام میزان آمار مشارکت ها و تعداد افراد نام آور در این زمینه گفت: هر فرد دچار به مرگ مغزی در صورت داشتن تاییدیه با استفاده از اعضای بدن توان نجات دادن جان ۸ نفر و با استفاده از بافت های بدن توان کمک رسانی به ۵۲ نفر را دارد.

طی سال گذشته ۱۶ عمل اهدای کلیه موفق در استان کرمانشاه داشته ایم

مسئول اهدای عضو کرمانشاه ادامه داد: طبق آمار ۵ سال اخیر حدود ۵۰ خانواده رضایت به اهدای زندگی به هم نوعان دلبندشان شده و طی یک سال اخیر تعداد ۱۶ مورد اهدای کلیه موفق در استان کرمانشاه صورت گرفته است.

بهنام روندی در ادامه از برنامه های مسئولین این بخش جهت قدردانی از افراد اهدا کننده گفت: مسئولان با همکاری یکدیگر و سازمان های مرتبط بر آمده اند تا قطعه ای از آرامستان کرمانشاه به نام *نام آوران* برای به خاک سپردن این عزیزان اختصاص یافته و هرساله در هفته اهدای عضو مراسمی برای قدردانی از خانواده های این بزرگان برگزار خواهد شد.

او در بخش اطلاعات تکمیلی افزود: مجموعا در استان کرمانشاه اهدای اعضایی چون: قرنیه، مغز استخوان و کلیه و دیگر اعضا انجام می شود اما در اهدای عضو قلب با مشکل روبه رو بوده که هم اکنون با تلاش فعالان این صنف در حال گسترش و آماده سازی پیش زمینه های لازم جهت بنیان گذاری اولین و تنها مرکز اهدای عضو قلب در غرب کشور می باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه