English

عرق سرد پایان کار راهیان، بر پیشانی کرمانشاه

پرونده ورزشی راهیان کرمانشاه در کمتر از یک دهه گذشته را اگر بررسی کنیم مشاهده می شویم یک سری حرف های تکراری و بدون پشتوانه از سوی افراد متخصص و غیر متخصص هر چند وقت یکباربیان شده است.

عرق سرد پایان کار راهیان، بر پیشانی کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، گلایه های سلمان کریمی مبنی بر اینکه نمایندگان استان پی گیر راهیان نیستند و شکایت های متعدد . ما هم دوست داریم استان کرمانشاه دارای یک تیم فوتبال در لیگ برتر باشد اما راهیان دیگر برای کرمانشاه تمام شده است در ادامه توضیح خواهیم داد اما در این میان سلمان کریمی هر چند وقت میگوید مسئولان از تیم حمایت نکرده اند ، اما این در تصورات اقای کریمی است و ایشان عقیده دارند که در حق این تیم بسیار اجحاف صورت گرفته است.اما در واقع امر اینست که برای شما اقای کریمی که بد نشده است حال در ادامه توضیح خواهیم داد چرا .

 اینکه راهیان بر تردمیل تکرار افتاده است بر کسی پوشیده نیست و در واقع دیگر این آش درگیری فدراسیون و تیم راهیان بیمزه شده است و فقط برای محبی زنگنه رئیس هیات فوتبال استان جالب است چون که هر چند وقت یکبار دلش برای مصاحبه تنگ میشود و این موضوع خوراک مصاحبه هایش است چند خبرنگار منتخب را دعوت میکند و درباره این تیم داد سخن بر می اورد و در قبال سایر مشکلات هیات لب فرو میبندد .سوالی که از اقای محبی زنگنه داریم این است که ایا راهیان کرمانشاه الان تیم دارد؟ بازیکن دارد یا دارید روی تیم فرضی که در تصورات خود درست کرده اید صحبت میکنید، بنابراین تصمیم گرفتیم پرونده راهیان کرمانشاه را از اغاز تا کنون کندو کاش کنیم و ببینیم چه اتفاقی تا کنون رخ داده است.

قضیه از این قرار بود لیگ دسته اول فوتبال ایران، در برهه‌ای از زمان که خیلی هم دور نیست در دو گروه برگزار می‌شد. دو گروه 12 تیمی که در مجموع 24 تیم در سطح دوم فوتبال ایران برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کردند، اما برگزاری این لیگ با دو گروه آخرین بار مربوط به فصل 94-93 بود.

فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته بود که لیگ دسته اول در یک گروه 20 تیمی برگزار شود و برای دو فصل دیگر به 18 تیم کاهش پیدا کند . به همین دلیل تیم‌های نیروی زمینی، نفت و گاز گچساران و تربیت نوین یزد از گروه «الف» و  اتکا گرگان، شهرداری بندرعباس و راهیان کرمانشاه از گروه «ب» به لیگ دسته دوم سقوط کردند. این در حالی بود که فدراسیون فوتبال به صورت قانونی می‌بایست پیش از شروع فصل در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و پس از ابلاغ مصوبه به هیئت‌ها چنین اقدامی را عملی می‌کرد.ت

تیم راهیان کرمانشاه برخلاف تیم‌های دیگر، سقوطش به لیگ دسته دوم را قانونی نمی‌دانست و مدعی شد که فدراسیون فوتبال مصوبه‌ای برای یک گروهی شدن لیگ آزادگان و برگزاری آن با 20 تیم ندارد. مسئله‌ای که اعتراض‌های زیادی را هم به دنبال داشت و در نهایت بعد از 4 سال پیگیری به رأی دادگاه عمومی در کرمانشاه رسید و فدراسیون فوتبال در دادگاه محلی محکوم شد.و جمعی از روسا هیات فوتبال در تاریخ 25 تیرماه 94 نامه‌ای را به علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال نوشته و نسبت به این موضوع اعتراض کردند. از جمله مواردی که در این نامه به کفاشیان به آن اشاره شده بود، نبود مصوبه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای 20 تیمی و یک گروهی شدن لیگ آزادگان بود. از جمله امضا کنندگان این نامه، می‌توان به عبدالکاظم طالقانی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال وقت اشاره کرد که به عنوان رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان زیر این نامه را امضا کرده بود. با این حال شاید مهم‌ترین امضا در ذیل این نامه مربوط به حیدر بهاروند می‌شد که به عنوان نفر بیست و سوم نامه‌ای را امضا کرد که در آن تأکید شده بود فدراسیون فوتبال مصوبه‌ای برای کاهش تیم‌های لیگ دسته اول و برگزاری آن در یک گروه ندارد.

گرچه فدراسیون از تصمیمش هیچوقت برنگشت اما در این میان تیم های زیادی متضرر شدند.

اما در خصوص حیدر بهاروند باید گفت ایشان در سال 94 به عنوان رئیس هیئت فوتبال استان لرستان تصمیم به امضای نامه گرفت ونیز بهاروند عضو هیئت رئیسه فدراسیون وقت هم بود و امضای ایشان تصمیم فدراسیون را زیر سئوال برد . هر چند مدارک ارائه شده فدراسیون فوتبال به دادگاه هم نشان می‌دهد که پیش از شروع فصل 94-93 مصوبه‌ای وجود نداشته، چرا که فدراسیون فوتبال مصوبه‌ای به تاریخ 23 خردادماه 94 را به دادگاه ارائه کرده است، در حالی که آنها باید مصوبه‌ای پیش از شروع فصل ارائه می‌کردند که برای سال 93 باشد.کاری به درست یا غلط بودن تصمیم فدراسیون در ان دوره نداریم و در واقع شاید جزو تصمیمات یک شبه بود و در خصوص مصوبه ارائه شده به دادگاه نیز مسائل ریز و درشت زیادی وجود دارد. نکته جالب ماجرا این بود که بهاروند در نامه‌ای دیگری دو روز پس از تاریخ این مصوبه، ذیل نامه‌ای را امضا کرده که در آن اشاره شده فدراسیون مصوبه‌ای برای کاهش تیم‌های لیگ آزادگان نداشته است؟ اما بهر صورت فدراسیون تصمیمش را اجرا کرد 

باشگاه راهیان کرمانشاه پس از اینکه فدراسیون فوتبال تصمیم خود برای یک گروهی و 20 تیمی شدن لیگ دسته اول را اجرایی کرد و سقوط این تیم به لیگ دسته دوم قطعی شد، تصمیم گرفت با وجود شرکت داده شدن در قرعه‌کشی و قرار گرفتن در جدول، مسابقات خود را برگزار نکند تا به نوعی به این شکل زیر بار تصمیم فدراسیون فوتبال نرود و این تصمیم را غیر قانونی بداند. موضوعی که شکایت این باشگاه کرمانشاهی به دادگاه عمومی را به دنبال داشت.

شکایت باشگاه راهیان کرمانشاه در دادگاه‌های تهران، پیگیری‌های هیئت فوتبال استان کرمانشاه از فدراسیون و نامه‌نگاری‌های مختلف با نهادهای قضایی تا کنون نتیجه‌بخش نبود تا در نهایت دادگاهی در کرمانشاه این شکایت را مورد بررسی قرار دهد. شکایت باشگاه راهیان در دادگاه‌های تهران تنها قرار دعوا را به دنبال داشته و دادگاه رأی قطعی صادر نکرد و حکمی صادر شد که با توجه به شروع فصل 95-94 این باشگاه ادعای خسارت بابت امتیازش داشته باشد که باشگاه راهیان از این کار امتناع کرد تا بتواند حکم بازگشت به لیگ دسته اول را بگیرد. شکایت به دادگاه کرمانشاه از طرف باشگاه راهیان صورت گرفت که هیئت فوتبال کرمانشاه نیز در این شکایت به عنوان یکی از خوانده‌ها مطرح شد. به این دلیل که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اعلام کرده بودند باشگاه‌ها حق ندارند به صورت مستقیم با آنها مکاتبه داشته باشند و این اتفاق باید از سمت هیئت‌های استانی صورت بگیرد.

پس از شکایت باشگاه راهیان در دادگاه کرمانشاه، فدراسیون فوتبال وکلای خود و نمایندگانش که غلامرضا بهروان و فریبرز محمودزاده بودند را به جلسه دادگاه فرستاد. در دادگاه بدوی، کارشناسی در خصوص سقوط تیم راهیان صورت گرفت و رأی به ضرر فدراسیون و به سود باشگاه راهیان صادر شد. رأیی که اعتراض فدراسیون فوتبال و درخواست تجدید نظر را به دنبال داشت. رأی دادگاه تجدید نظر نیز تغییری نکرد و رأی دادگاه بدوی تأیید شد. فدراسیون فوتبال مدعی شده بود که دادگاه کرمانشاه صلاحیت محلی برای رسیدگی به این پرونده را ندارد.اما در نهایت این رای دادگاه کرمانشاه در خصوص این پرونده که به تاریخ 24 تیرماه 98 صادر شده است، محکومیت فدراسیون فوتبال بوده و این فدراسیون را ملزم کرده تا تیم راهیان کرمانشاه را به حالت سابق خود برگرداند تا این تیم مجدداً در لیگ دسته اول حضور پیدا کند. همچنین فدراسیون محکوم به پرداخت خسارت 3 میلیارد و 965 میلیون تومانی شد که پس از عدم پرداخت این مبلغ، چند ماه نیز حساب فدراسیون مسدود شد تا مبلغی نیز از این حساب برداشت شود.

فدراسیون فوتبال و مسئولان حقوقی فدراسیون، چندین بار به صورت رسمی و با ارسال نامه به دادگاه کرمانشاه یا به صورت شفاهی و مصاحبه از طریق رسانه‌ها اقدام دادگاه این استان را قبول نکرده و اشاره کردند دادگاه کرمانشاه صلاحیت رسیدگی به این مسئله را نداشته و این موضوع باید در دادگاه تهران مورد بررسی قرار می‌گرفته است. مسئله‌ای که طبق قانون اساسی کشور مورد تأیید نبود و در دادگاه در این زمینه نیز به سود باشگاه راهیان رأی خود را صادر کرده است.اما داستان دادگاه کرمانشاه و صدور حکم به این صورت بود که بهروز رستمی به تشریح ابعاد حقوقی رای دادگاه پرونده تیم فوتبال راهیان کرمانشاه پرداخت و بااشاره به موضع گیری های مسئولین فدراسیون و سازمان لیگ در مقابل رای صادره توضیح داد که بعد از ارجاع پرونده به شعبه 13 دادگاه عمومی حقوقی کرمانشاه، نماینده حقوقی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بر صلاحیت این مرجع  ایراداتی وارد کردند، این درحالی است که با توجه به ماده 16 قانون آیین دادرسی مدنی و اصل 159 قانون اساسی، مرجع رسیدگی به تظلمات دادگاه ها هستند و همچنین طبق ماده 10‌ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع نخستین رسیدگی به دعاوی دادگاه های عمومی نخستین هستند، بنابراین دادگاه عمومی حقوقی کرمانشاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داشته است.

رئیس وقت کانون وکلای دادگستری کرمانشاه بنا به ادعای نماینده حقوقی فدراسیون و سازمان لیگ، رسیدگی به پرونده راهیان در صلاحیت دادگاه تهران بوده، درصورتی که طبق ماده 16 قانون مسئولیت مدنی خواهان مخیر است که در محل اقامت هرکدام از خواندگان و به دلخواه خویش طرح دعوا کرده و از اختیار خویش در این قضیه استفاده کند، بنابراین در پرونده راهیان هم باتوجه به اینکه اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال استان در شهر کرمانشاه هستند، طرح دعوا در دادگاه کرمانشاه فاقد هرگونه ایراد قانونی است و هیچ خرده ای به رای صادر شده وارد نیست و ایراد به اینکه دعوا در صلاحیت ارگان های قضاوتی فدراسیون مانند کمیته انضباطی و... است مردود می باشد، چراکه کمیته مزبور صرفا در مورد تخلف انضباطی صالح است و در اموری که جنبه ترافعی دارد، با توجه به اصول حقوقی مرجع قضایی ذی صلاح است.

به عبارت دیگر اگر تردیدی ایجاد شود که موضوع در صلاحیت مرجع قضایی است یا مرجع اداری (عمومی یا استثنایی)، نظر به مرجع عام تظلمات بودن دادگاه حسب اصل ۱۵۹ قانون اساسی و ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی که صلاحیت رسیدگی نخستین به امور و دعاوی را با دادگاه عمومی دانسته است، بی گمان باید اصل را بر صلاحیت مرجع قضایی از نوع عمومی دانست، نه مراجع دیگر مانند ارگان های قضاوتی فدراسیون.

سلمان کریمی همیشه مدعی است که مسئولان کرمانشاه پیگیر راهیان نیستند و این تیم را رها کرده اند حال به چند مورد از چندصد حمایت نمایندگان و مسئولان میپردازیم .

استاندار اسبق کرمانشاه اقای بازوند بدلیل روحیه فوتبالی خود پیگیری های زیادی داشتند حتی در مصاحبه ای بیان کرد : در شرایط فعلی به نظر می رسد دخالت وزارت ورزش نمی تواند بازگشت قانونی و دوباره راهیان به لیگ دسته اول فوتبال کشور را تسهیل کند.بدون شک حضور یک تیم فوتبال از کرمانشاه در مسابقات لیگ دسته اول به اندازه یک پروژه بزرگ عمرانی برای این استان و ورزش آن منفعت خواهد داشت.چندین بار هم با وزیر ورزش در این خصوص صحبت های داشته اند 

 مجمع نمایندگان کرمانشاه هم همواره از راهیان حمایت کرده اند .

مجتبی جوهری مشاور استاندار در حوزه ورزش هم با اشاره به علاقمندی استاندار برای حضور یک تیم از کرمانشاه در لیگ دسته اول فوتبال، اعلام کرد: رایزنی هایی که ایشان طی چندسال گذشته برای آوردن امتیاز یک تیم دسته اولی به استان داشته، مهر تاییدی بر حمایت از راهیان است.

«محمد رشیدی» هم در حمایت از راهیان بیان کرد : تیم فوتبال راهیان کرمانشاه که با حکم دیوان عالی کشور مجوز حضور دوباره در مسابقات لیگ دسته اول را کسب کرده برای تحقق این مهم نیاز حمایت همه مسوُولان استان است.

در همین راستا خود من به عنوان عضوی از مجمع نمایندگان استان کرمانشاه که در فراکسیون ورزش هم حضور دارم هر کاری که برای بازگشت دوباره راهیان به لیگ دسته اول لازم باشد انجام خواهم داد و در کنار مسئولان تیم هستم تا شاهد حضور دوباره آنها در لیگ باشیم.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: حضور تیم راهیان در لیگ دسته اول و میان تیم های شناخته شده کشور به نوعی بالا بردن پرچم کرمانشاه است که می تواند باعث توسعه ورزش این دیار هم بشود.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس افزود: امروز تیم راهیان نه در کرمانشاه بلکه در همه استان طرفداران زیادی دارد و خیلی ها منتظر بازگشت دوباره آنها به مسابقات لیگ هستند.

وی ادامه داد: همه مسوولان استان که تاکنون برای بازگشت دوباره راهیان به مسابقات لیگ تلاش کرده اند بازهم باید حمایت های خود را ادامه داده تا شاهد قطعی شدن این امر پیش از فرصت سوزی باشند.

صابر رحیمی مدیر کل ورزش و جوانان استان و علیرضا محبی زنگنه هم بارها و بارها از این تیم حمایت کرده اند .

همانطور که شاهد هستیم افراد زیادی ازراهیان حمایت کرده اند که تنها به ذکر چند مورد پرداخته ایم .

اما تا کی باید این داستان بدون نتیجه را ادامه داد .بهتر نیست فکر چاره ای باشیم 

این داستان پیگر برای کسی جذاب نیست و به نظر میرسد نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی را باید پذیرفت این بنفع همه ماست،همه تیم های فوتبال دسته یک دو و سه باید به رای فدراسیون فوتبال تمکین کنند .

فدراسیون مدعی است که حکم دادگاه کرمانشاه مبنی بر بازگشت تیم راهیان کرمانشاه به لیگ دسته اول در تضاد کامل با اساسنامه فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال کشور است.

درآستانه آغاز مسابقات تیم ملی در مقدماتی جام جهانی نیز در ان زمان این روش غیرحرفه ای و غیر مسئولانه مدیران این باشگاه و اظهارات نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی میتوانست تبعات سنگین و غیرقابل جبرانی برای فوتبال ملی داشته باشد.باشگاه راهیان کرمانشاه طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال شکایت خود را باید به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ارایه و از آن طریق پیگیری می کرد، ولی متاسفانه پیگیری و شکایت به مراجع قضایی خارج از فوتبال و اصرار بر اجرای حکمی که به هیچ عنوان قابلیت اجرایی در فوتبال ندارد فقط باعث استهزا و وهن جمهوری اسلامی ایران در محافل بین المللی ورزشی و غیر ورزشی شده است .یکی از افرادی که به دفاع از راهیان کرمانشاه پرداخت شهریار حیدری بود که بیان کرد: موضوع بازگشت راهیان کرمانشاه به رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های کشور یک بحث استانی است و همه مسئولان کرمانشاه باید به قضیه ورود پیدا کنند. چند سال قبل مسوولان سازمان لیگ تصمیم اشتباهی اتخاذ و به ناحق سبب سقوط تیم راهیان از لیگ دسته اول به دسته دوم شدند و حالا که هم مراجع قضائی و هم دیوان عالی کشور این اشتباه را تائید و حکم به بازگشت دوباره نماینده کرمانشاه داده اند فدراسیون باید هرچه سریعتر شرایط بازگشت این تیم به لیگ یک را فراهم کند.« تمکین نکردن فدراسیون فوتبال به حکم دیوان عالی پیگرد قضایی دارد» در انزمان حساس رسانه ها از فدراسیون حمایت کردند .حدود 7 سال پیش به جز تیم راهیان کرمانشاه 5 تیم دیگر هم به لیگ دسته اول سقوط کرده اند و اکنون آنها نیز رویه غیرقانونی و غیرحرفه ای باشگاه راهیان کرمانشاه را مدنظر قرار داده اند و می خواهند با رای دادگاه شهر خودشان به لیگ دسته اول بازگردند.

این تازه شروع ماجرا و درگیری های سلمان کریمی با فدراسیون فوتبال بود، البته ناگفته نماند کریمی در مصاحبه ای بیان کرد که فدراسیون برای هر سال حداقل موظف است ۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان خسارت به باشگاه راهیان کرمانشاه به خاطر ضررهایی که به ما زدند، پرداخت کنند و مطمئن هم باشند از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

ظاهرا فدراسیون هم غرامت به مدیر عامل باشگاه پرداخت میکند .اما سوالی که پیش میاید اینست که اقای کریمی شما در حال حاضر سنگ خود را به سینه میزنید چون نه بازیکنی هست و نه تیمی جم اوری شده است پس دعوای زرگری شما بر سر پول خودتان است که انهم به حسابتان واریز میشود گرچه بارها در مصاحبه خود گفته اید با تعدادی از بازیکنان قرارداد بسته و تمرینات خود را در تهران دنبال می کنید اما این سوال پیش میاید که با توجه به اینکه فدراسیون هنوز جوابی به شما نداده چطور دست به این کار زده اید .

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه