English

کمبود جدی آب در اوج مصرف و تابستان پیش رو در مشهد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: : حجم مصارف و آب مورد نیاز کلان‌شهر مشهد ۱۳ هزار لیتر بر ثانیه است، ولی کل ظرفیت آبی یا آب موجود مشهد از منابع مختلف کمتر از ۱۰ هزار لیتر است.

کمبود جدی آب در اوج مصرف و تابستان پیش رو در مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حسین اسماعیلیان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خبری اعلام کرد: ذخایر سد دوستی نسبت به سال گذشته کاهش ۳۶ درصدی، سد طرق کاهش ۴۳ درصدی، سد ارداک کاهش ۴۷ درصدی و سد کارده کاهش ۴۶ درصدی پیدا کرده است.

 اسماعیلیان در ادامه این خبر اضافه کرد: سال ۱۳۹۹ حجم کل مصارف آبی مشهد ۲۴۳ میلیون متر مکعب بود که این مصارف در سال ۱۴۰۰ به ۲۶۰ میلیون متر مکعب رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال آبی جاری میزان مصارف حدود هشت درصد افزایش داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین متذکر شد: در واقع علاوه بر اینکه بحران بی‌آبی بر مشهد مسلط شده، مصارف نیز افزایش داشته که گاهی دلیل آن را باید در گرمتر شدن هوا جست‌وجو کرد.

 وی اظهار کرد: پارسال به رغم اینکه کم‌باران‌ترین سال آبی را پشت سر گذاشتیم، تقریبا ۳۶ درصد مصارف آبی مشهد را از سد‌ها و ۶۴ درصد دیگر را از منابع زیرزمینی استحصال کردیم، اما امسال به دلیل کاهش شدید ذخایر سد‌ها این نسبت به ۷۰ درصد آب‌های زیرزمینی و ۳۰ درصد از سد‌ها خواهد رسید.

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه با اشاره به کمبود جدی آب در اوج مصرف و تابستان پیش رو در مشهد تاکید کرد: حجم مصارف و آب مورد نیاز کلان‌شهر مشهد ۱۳ هزار لیتر بر ثانیه است، ولی کل ظرفیت آبی یا آب موجود مشهد از منابع مختلف کمتر از ۱۰ هزار لیتر است و برای پشت سر گذاشتن اوج مصرف آب در شهر مشهد با کمبود ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه آب رو به رو هستیم.

 اسماعیلیان ابراز کرد: با یک برآورد ساده باید اعلام کرد مصرف روزانه آب مشهد در دوره اوج مصرف بیش از یک میلیون و ۱۲۳ هزار متر مکعب در روز است که هم‌اکنون حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب آن قابل تأمین است و شهر مشهد با ۲۲۳ هزار متر مکعب کسری آب در روز طی روز‌های پیش رو مواجه خواهد شد.

 وی تصریح کرد: علی‌رغم شرایط سخت آبی جیره‌بندی خط قرمز مدیریت آب مشهد است و سه برنامه اساسی برای تأمین آب مشهد در روز‌های اوج مصرف طراحی شده که جابه‌جایی و تجهیز چاه‌ها، اتصال و استفاده از چاه‌های سایر دستگاه‌ها به تعداد ۶۹ حلقه چاه  در ماه‌های آینده از جمله برنامه‌های در دست اقدام این شرکت است.

 اسماعیلیان در خاتمه خاطرنشان کرد: با نگاهی امیدوارانه به مدیریت آب سد دوستی و همکاری ترکمنستان در مصارف و حقابه آن، طی ماه‌های گذشته میزان برداشت آب از سد دوستی برای تأمین آب مشهد به ۱.۵ متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و این میزان هم‌اکنون ۲ متر مکعب است و اگر بخواهیم اوج مصرف آب مشهد در تابستان امسال را پشت سر بگذاریم، باید این میزان برداشت به پنج متر مکعب بر ثانیه برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه