English

مدیرکل زمین شناسی مراکز اصفهان:

زنگ خطر بحران استان اصفهان به صدا در آمده است / ۱۰ هزار کیلومتر استان اصفهان درگیر فرونشست است

مدیرکل زمین شناسی مراکز اصفهان گفت: مجموع ۳۵ دشت استان ۲۷ دشت ممنوعه ۱۰ دشت ممنوعه بحرانی هست و از آن به عنوان زنگ خطری برای استان یاد می شود.

زنگ خطر بحران استان اصفهان به صدا در آمده است / ۱۰ هزار کیلومتر استان اصفهان درگیر فرونشست است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، رضا اسلامی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کاشان بیان داشت: متاسفانه اوضاع در "دشت‌های کاشان، گلپایگان، نجف‌آباد، مهیار شمالی، مهیار جنوبی- دشت آسمان، اردستان، اصفهان- برخوار، بادرود - خالدآباد، مورچه‌خوار و دامنه- داران "از بحران نیز فراتر رفته است.

وی ضمن اشاره به انتشار اطلس ملی فرونشست کشور در سال 95 از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور افزود: در سال 95 تنها 2 درصد مساحت استان بالغ بر 2هزار و 900 کیلومتر مربع درگیر فرونشست بود، در حالیکه متاسفانه با توجه به آخرین مطالعات صورت گرفته حدود 10 هزار کیلومتر مربع استان بالغ بر تقریبا 10 درصد به صورت بسیار جدی و خطرناک درگیر فرونشست شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: می توان به منطقه مشکات و سن سن با نرخ 90 تا 80 میلیمتر، اردستان 79 میلیمتر، ابوزید باد با نرخ140 تا120، رهنان اصفهان 185،خوارسگان اصفهان 170، حبیب‌آباد160، مهیار اصفهان 120، نجف‌آباد 120، گلپایگان 130، دامنه - داران 100 تا 90 میلی متر‌ در سال اشاره کرد و این موضوع در حالیست  که در دنیا نرخ نزدیک به 1 سانتی‌متر در سال بحرانی است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن خطرناک توصیف کردن اعداد اعلام شده از  سوی  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با استفاده از داده‌های حاصل از پردازش تصاویر رادار در سال‌های 95 تا 99، تصریح کرد: در این میان بارگذاری‌های ملی نظیر صنایع مادر آهن و فولاد، سیمان، پالایشگاهی، شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاهی و نظامی در این عرصه با موقعیت جغرافیایی استراتژیک باعث وارد شدن تنش آبی بیشتر به این حوضه شده است.

فرونشست زمین از بحران های است که باعث ایجاد جنگ بر سر آب در این ده های اخیر خواهد شد

 فرماندار کاشان هم در این نشست اظهار داشت: فرونشست زمین از جمله بحران هایی است که در این چند  دهه اخیر با آن روبرو هستیم و روزی بر سر آب جنگ خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید آن چیزی که تعیین کننده اقتصاد و قدرت جهانی خواهد شد مسئله آب است .

 محمد شریف زارعی افزود: تنش های آبی در منطقه خاور میانه مخصوصا در  ایران بالای 80 درصد از کل سرزمین را فرا می گیرد و تقریبا پیش بینی می شود در 19الی 20 سال آینده با این وضعیت و روالی که در حال پیشرفت هست نه می توانیم زراعت داشته باشیم نه حتی زندگی کنیم .

سرپرست فرمانداری کاشان گفت: خشکسالی ، چاه های غیرمجاز ، کاهش بارندگی  و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از جمله علت های این بحران است .

وی در ادامه تصریح کرد: شاید برخی از این علت ها شاید در دست ما نباشد اما زدن چاه های غیرمجاز هنر دست ماست گویی خودمان با دست خودمان گور زمین را می کنیم.

محمد شریف زارعی ادامه داد:ما با تغییر مسیل سیلاب ها می توانیم این مسیرها به مناطق دیگری سوق داده و آب ها را جذب زمین ‌کنیم تا بتوانیم با این روش این سفره های زیر زمینی تقویت کرده تا از فرو نشست زمین جلوگیری شود.

 سرپرست فرمانداری کاشان با بیان اینکه فرونشست بنا‌های تاریخی خارج از دایره فرونشست سایر بخش‌های نیست، خاطر نشان کرد: تخریب بنا‌های تاریخی تنها گوشه‌ای از تبعات فرونشست های زمین  است.

ستاد بحران کاشان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه