English

عقیده تکفیر، با نصوص قران کریم مخالف است

یک پژوهشگر امور دینی گفت: عقیده تکفیر، با نصوص قران کریم مخالف است.

عقیده تکفیر، با نصوص قران کریم مخالف است

به گزارش خبرگزاری موج قم، غلامعباس هاشمی همدانی در یادداشتی به مناسبت شهادت جمعی از شیعیان نمازگزار در حادثه تروریستی پاکستان، آورده است:  آنچه در جهان اسلام به وسیله گروه های تکفیری به ویژه داعش چهره نشان داده و دنیای اسلام بلکه دیگر مرزها را نیز به خشونت و ناامنی کشانده است مولود شوم عقیده ناصحیحی است که غیر قرائت خویش از دین و قرآن را به معنای شرک می‌داند. تا ریشه های فکری و اعتقادی چنین اندیشه ای خشکانده نشود جهان اسلام روی خوش امنیت را نخواهد شد.

حقیقت این است که جهان اسلام و در راس همه نظام جمهوری اسلامی ایران آن گونه که به جنگ فیزیکی با جریان تکفیر رفته به جنگ اعتقادی با این انحرافات اعتقادی نرفته است. تا اعتقاد به تکفیر وجود دارد، این جنگ و ننگ در جهان اسلام از بین نخواهد رفت و از هر طرف شعله خشونت خاموش شود از گوشه دیگری سر بر خواهد اورد.

عقیده تکفیر، با نصوص قران کریم مخالف است؛ در سوره نساء می فرماید: یا ایها الذین آمنوا اذا ضربتم فی سبیل الله فتبینوا ولاتقولوا لمن القی الیکم السلام لست مؤمنا (نساو۹۴)" ای اهل ایمان هنگامی که در راه خداوند به جهاد و جنگ می روید به درستی تحقیق و تفحص کنید و کسی که نزد شما اظهار و ادعای اسلام می کند را نگویید تو مومن نیستی تا با این بهانه او را به قتل برسانید".

این کف نگاه قرآن کریم است اما در نگاه بالاتر حتی در مورد رفتار یک مسلمان با مشرکان مسلّم و کفار می فرماید(لاینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین.  الممتحنه ۸)" خداوند شما را از نیکی کردن به مشرکانی که با شما نجنگیدند و شما را از خانه هایتان بیرون نکرده اند نهی نکرده است و نیز نهی نکره که با آنان به عدالت رفتار نمایید. "

با وجود این نص صریح قرآن؛ مراد از آیه( فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم واقعدوا لهم کل مرصد فان تابوا و اقاموا الصلاة واتو الزکاة فخلّوا سبیلهم، توبه :٥)"مشرکان را را هر جا یافتید بکشید و یا اسیرشان نمایید و هر جا به کمینشان نشینید و آنان را محاصره کنید و اگر توبه کردند رهایشان کنید، کفار حربی است که قیام به جنگ با مسلمین کرده اند. تازه در این آیه جنگ و اسارت و محاصره کافر حربی مشروط به عدم توبه اوست و حتی قتل کافر حربی نیز مقید به عدم امکان اسارت و محاصره است.

این خط روشن و خدشه ناپذیر قرآن و ایدئولژی اسلام است، مگر می شود مسلمانی با درک این اصول، با کشتن شیعیان و یا مسلمانان دیگر، منتظر شربتی از دست رسول الله و آغوش رحمت پیامبر خاتم(ص)باشد؟ 

در ایامی که شعار جهاد تبیین طنین افکنده است پیشنهاد می شود تا سازمانی مستقل با همکاری علمای تمام کشورهای اسلامی و حمایت دولتمردان کشور های اسلامی با رویکرد جهاد تبیین و مبارزه فرهنگی تاسیس شود و با تدوین نقشه راهی صحیح و اصولی همراه با شناخت اولویت ها به مقابله علمی و مبارزه فرهنگی با اعتقاد تکفیری داعش اقدام شود.

درپی حمله یک مهاجم انتحاری و تیراندازی در مسجد جامع "امامیه" شهر پیشاور هنگام اقامه نماز جمعه دست کم ۵۶ نمازگزار به شهادت رسیدند. 

پلیس پاکستان اعلام کرد: ۱۹۰ نفر در این انفجار انتحاری نیز زخمی شدند که وضعیت تعدادی از آنان وخیم گزارش شده‌است.

گروهک تروریستی داعش جمعه شب مسؤولیت حمله انتحاری به یکی از مساجد شیعیان پیشاور در پاکستان را برعهده گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه