English

استاندار هرمزگان:

ظرفیت های دریایی هرمزگان، امکانی برای گسترش ارتباط با اکو

استاندار هرمزگان گفت: ایجاد واحدهای فراوری و صادرات محصولات شیلاتی دیگر امکاناتی است که می تواند موضوع همکاری های اقتصادی این استان با کشورهای عضو اکو قرار گیرد.

ظرفیت های دریایی هرمزگان، امکانی برای گسترش ارتباط با اکو

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشست شورای نمایندگان اکو با محوریت آبزیان اظهار داشت: به عنوان نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، نهایت تلاش خود را انجام خواهم داد تا بتوانیم در سطوح استانی، ملی و بین المللی موجب تحقق این امر شویم و در این خصوص، مایل به جلب نظر نمایندگان عضو اکو به ظرفیت‌های استان هرمزگان جهت تحقق این اهداف هستیم.

گشایش های اقتصادی در اکو، منوط به ارتقاء تجارت درون منطقه ای

دوستی با اشاره به اینکه بسیاری از گشایش های اقتصادی در اکو منوط به ارتقاء تجارت درون منطقه‌ای است در ادامه تصریح کرد: ظرفیت استان هرمزگان به عنوان دروازه تجارت ایران در اختیار اعضای این سازمان خواهد بود و همچنین برخورداری از زیرساخت‌های لجستیکی، اتصال حمل و نقل ریلی و زمینی به دریایی در استان هرمزگان از جمله قابلیت‌های ویژه این استان است. 

وی گفت: دارابودن شبکه های مواصلاتی مکمل استفاده از ظرفیت شبکه‌های مواصلاتی منطقه اکو، لازمه توسعه تجارت درون منطقه ای است و کشورهای عضو به این سمت درحال حرکت هستند.

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های حائز اهمیت استان هرمزگان افزود: یکی از ظرفیت‌های حائز اهمیت استان هرمزگان وجود بنادر و ناوگان بین المللی حمل و نقل دریایی است که می‌تواند درخدمت هم سویی اقتصادی با کشورهای عضو اکو قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بدون شک بنادر شمال و جنوب ایران زیرساخت‌های بی بدیل همکاری رفاه و توسعه در منطقه خواهد بود.

22 بندر صیادی در استان هرمزگان

وی به ضرورت توجه به ظرفیت حوزه شیلات و کشاورزی در هرمزگان اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان، با دارا بودن 22 بندر صیادی و برخورداری از ذخایر عظیم آبزیان امکانات بالقوه‌ای در توسعه فعالیت‌های پرورش میگو در ساحل و ماهی در قفس، با تولید سالیانه ده ها هزارتن ماهی و میگو است. 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: ایجاد واحدهای فراوری و صادرات محصولات شیلاتی دیگر امکاناتی است که می تواند موضوع همکاری های اقتصادی این استان با کشورهای عضو اکو قرار گیرد.

امکان تامین امنیت غذایی پایدار با تعاملات دورن سازمان اکو 

دوستی در ادامه به حوزه کشاورزی استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل، تولید محصولات باغی و زراعی گرمسیری و همچنین تولید محصولات گلخانه‌ای از ظرفیت های هرمزگان است که می‌تواند در راستای تأمین امنیت غذایی کشورهای عضو اکو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش صنعت و فناوری در هرمزگان گفت: استان هرمزگان با دارا بودن صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و کشتی سازی، آماده گسترش همکاری های صنعتی در چهارچوب همکاری های مبتنی بر توسعه دانش فنی و مدیریتی در این صنایع است. 

دوستی ابرازداشت: مناطق آزاد تجاری و صنعتی استان هرمزگان نیز با اهداف جذب سرمایه های خارجی، انتقال دانش فنی به ایران و ایجاد اشتغال و توسعه منطقه، توسعه صادرات مجدد و افزایش صادرات غیرنفتی آماده همکاری است. 

استاندار هرمزگان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش تعاملات علمی و تحقیقاتی به خصوص همکاری های بین دانشگاهی در راستای بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و توسعه دیپلماسی علمی حمایت می کند.

وی ادامه داد: استان هرمزگان این آمادگی را دارد تا تعاملات ویژه ای در راستای توسعه گردشگری و اقتصاد خلاق با کشورهای عضو اکو انجام دهد.

گردشگری و اقتصاد خلاق از اجزای بی‌بدیل کشورهای عضو اکو

دوستی ابرازداشت: گردشگری و اقتصاد خلاق یکی از اجزای بی‌بدیل کشورهای عضو اکو است که همبستگی های زبانی و فرهنگی بین اعضای اکو نقطه مشترکی برای تداوم همکاری های اقتصادی در بستر گردشگری و صنایع دستی است.

وی عنوان کرد: استان هرمزگان به عنوان نگین گردشگری جنوب ایران و با دارا بودن جزایر مختلف و به واسطه تنوع زیستی در اکوتوریسم های ساحلی، وجود جنگل‌های حرا بعنوان یک ویژگی منحصر به‌فرد و موقعیت آب و هوایی مناسب برای جذب توریسم و گردشگر در فصول سرد سال ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه اقتصاد گردشگری دارد.

کاهش بروکراسی اداری برای جذب سرمایه گذاری

استاندار هرمزگان گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر پیشنهادی که منجر به گسترش تجربیات و سازوکارهای همکاری در اکو به همه اعضا شود حمایت می‌کند و در کنار این ظرفیت‌ها استان هرمزگان برای کاهش بروکراسی اداری و با هدف ایجاد پلتفرمی امن برای سرمایه گذاری مناطقی را به عنوان مناطق بدون مجوز(Zones Clear)برای سرمایه گذاری مشخص کرده است.

دوستی یادآورشد: در این مناطق تمامی مجوزهای لازم جهت سرمایه گذاری در حوزه‌های معدنی، مجتمع‌های گلخانه‌ای، واحدهای پرورش ماهی در قفس، پهنه های گردشگری و واحدهای تولید برق اخذ شده و سرمایه گذاران می‌توانند در این مناطق به راحتی سرمایه گذاری کنند. 

وی ضمن بیان اینکه اولویت‌های سرمایه گذاری در هرمزگان براساس حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری شناسایی شده است در ادامه تصریح کرد: برای هر فرصت سرمایه‌گذاری، متناسب با نیاز استان مشوق های مختلف سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

ایران مانعی را پیش روی تعمیق همکارهای اقتصادی اکو نمی بیند

استاندار هرمزگان گفت: جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها هیچ مانعی را پیش روی تعمیق همکاری های اقتصادی منطقه اکو نمی بیند بلکه آمادگی دارد بیش از گذشته با مشارکت سایر اعضا در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تعمیق برادری ملت‌های منطقه گام بردارد.

دوستی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران سیاست تعامل حداکثری با همسایگان خود را در دستورکار قرار داده است و در این راستا نهایت تلاش خود را برای افزایش میزان همبستگی و انسجام و گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه خود با هدف افزایش قدرت و تاب آوری این منطقه در برابر تلاطم های مختلف عرصه بین‌الملل به کار می‌گیرد.

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

وی در پایان افزود: استان هرمزگان با وجود مزیت های بزرگ اقتصادی از جمله وسعت سرزمینی، دارابودن نزدیک به یک هزار و ۳۸۰ کیلومتر خط نوارساحلی، قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و محل تلاقی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین ظرفیت های حمل ونقل، انرژی و گردشگری؛می تواند دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه