English

آیت الله خاتمی:

آیت الله صافی گلپایگانی در تصویب قانون" تنفیذ" نقش اساسی داشت

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت الله صافی گلپایگانی در تصویب قانون" تنفیذ" نقش اساسی داشت و این مساله از ابتکارات این عالم حوزوی بود.

آیت الله صافی گلپایگانی در تصویب قانون" تنفیذ" نقش اساسی داشت

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله سید احمد خاتمی روز پنجشنبه در همایش علمی آیت الله صافی گلپایگانی میراث دار صدسال تاریخ حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه، با اشاره به حوزه علمیه و نفی سکولاریسم درسده اخیر، ادامه داد: برخی گفته اند که آیت الله حائری یزدی از طرفداران جدایی دین از سیاست بودند و با همین تدبیر توانستند حوزه و روحانیت را دردل مردم جای دهد اما این سخن نادرست است چرا که حوزه حافظ دین است و دین بدون سیاست انکار بدیهیات است.

وی گفت: طبق باور امام راحل، جامعیت اسلام، ماهیت و چگونگی احکام اسلام، استمرار و عدم انحصار احکام اسلام و ادله روایی از عواملی است که نشان می‌دهد دین و سیاست از یکدیگر جدا نیست.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: سیاست تدبیر امور است و به همین دلیل در منطق اسلام هم نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) و هم قیام امام حسین(ع) هر دو مورد تایید و معطوف به شرایط و اوضاع زمان بوده‌است. تفسیر سیاست فقط به معنای مبارزه و جنگ تفسیر درستی نیست.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری ابراز داشت: یکی از جلوه‌های برخورد آیت الله حائری یزدی با سیاست‌های پهلوی، مخالفت وی با مساله کشف حجاب و مباحث فرهنگی در سطح حوزه‌های علمیه بود و از طرف دیگر شرایطی که برای امام راحل در مبارزه با رضاخان وجود داشت برای شیخ عبدالکریم حائری فراهم نبود.

وی گفت: در دوره شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرایط عمومی و آمادگی مردمی برای مبارزه با سیاست‌های رضاخانی درایران وجود نداشت و مردم نیز دریک وضع ناامیدی و فترت به سر می‌بردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: از طرف دیگر رضاخان انسان بسیار خشن و بی‌رحمی بود و در این شرایط بزرگانی چون آیت الله حائری یزدی مجبور به سکوت بودند؛ آیت الله حائری در جایی به صراحت گفته بودند که من همه مشکلات مربوط به سیاست را می‌دانم اما آن چیزی که برای من مهم است، اصل حوزه علمیه است.

وی بیان کرد: تاریخ حوزه علمیه قم در یک قرن اخیر را می‌توان در شش دوره، نخست از ۱۳۰۱ تا ۱۳۱۵ و ارتحال آیت الله حائری یزدی، دوره فطرت و مراجع ثلاث، دوره مرجعیت آیت الله بروجردی، دوره تبعید امام راحل به خارج از کشور، دوره بازگشت امام راحل به ایران و انقلاب اسلامی و دوران رهبری مقام معظم رهبری تقسیم بندی کرد.

وی اضافه کرد: در دوران رهبری مقام معظم رهبری بیشترین خدمات به حوزه علمیه ارائه شده و جا دارد در یک نشست مجزا این خدمات معرفی شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: آیت الله صافی گلپایگانی در تصویب قانون" تنفیذ" نقش اساسی داشت و این مساله از ابتکارات این عالم حوزوی بود.

همایش علمی یک روزه آیت الله صافی گلپایگانی میراث دار صدسال حوزه علمیه قم با سخنرانی مدیرحوزه های علمیه و شخصیت‌های حوزوی طی در مدرسه فیضیه قم در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه