English

آیت الله اعرافی:

شکل گیری حوزه علمیه قم بعد از جنگ جهانی اول یک معجزه بزرگ بود

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: شکل گیری حوزه علمیه قم بعد از جنگ جهانی اول و شرایط حاکم بر کشور، یک معجزه بزرگ بود.

شکل گیری حوزه علمیه قم بعد از جنگ جهانی اول یک معجزه بزرگ بود

به گزارش خبرگزاری موج، آیت الله علی رضا اعرافی روز پنجشنبه در «همایش علمی آیت الله صافی گلپایگانی میراث دار یکصدسال حوزه علمیه قم»، با اشاره به قرارگیری حوزه علمیه قم در یکصدمین سال بازتاسیس آن، بیان داشت: در طول ۱۲ قرن اخیر با وجود فراز و نشیب ها هیچگاه نور و چراغ معرفت و علم در حوزه علمیه خاموش نشده، ولی در یکصدسال اخیر با بالندگی و رونق چشمگیری همراه شده است.

وی تاکید کرد: حوادث تلخ و شیرین قضایای مشروطه درس های تاریخی به حوزه علمیه داد که مهمترین آن القای این مطلب بود که برای تاثیرگذاری در عالم سیاست و صیانت از کیان تشیع باید به دنبال تاسیس یک حوزه محوری و مقتدر در ایران باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: پایه ریزی حوزه علمیه قم در دوره جدید، حرکتی در مسیر مقابله و مبارزه با امواج دین ستیزی مکاتب غربی و شرقی در عصر حاضر بود و از این نظر حوزه قم با نگاه کلان سیاسی، اجتماعی و معنوی بازتاسیس و احیا شده است.

اعرافی با بیان اینکه شکل گیری حوزه علمیه قم بعد از جنگ جهانی اول و شرایط حاکم بر کشور، یک معجزه بزرگ بود، ابراز داشت: حوزه قم در تاریک ترین عصر دوران پادشاهی ایران شکل گرفت و در طول یکصدسال گذشته برکات بی نظیری را رقم زده است.

امام جمعه موقت قم اظهار داشت: توجه به ارتباط و تعامل حوزه علمیه قم و نجف اشرف، توجه به جامعیت علمی حوزه قم در رشته های مختلف دانشی، ظرفیت حوزه قم در ایجاد گفتمان جهانی، تنوع و تکثر حوزه های دانشی و کارکرد اجتماعی از مباحثی است که در همایش یکصدسالگی حوزه باید مورد توجه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه آیت الله صافی گلپایگانی بیان داشت: اندیشه سیاسی و بین المللی، نگاه اجتماعی، صفای باطن، حسن خلق و اخلاق پسندیده از ویژگی های بارز این عالم برجسته حوزوی است.

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام فقید تقلید روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه امسال پس از عمری تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی و همچنین عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان، در ۱۰۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

همایش علمی یک روزه آیت الله صافی گلپایگانی امروز در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه