English

ایران آماده‌ی تعامل حداکثری با اعضای اکو

استاندار هرمزگان از آمادگی ایران برای تعامل با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای عضو اکو خبر داد و افزود: زیرساخت‌های ممتاز بنادر جنوبی ایران موجب جهش و گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار خواهد شد.

ایران آماده‌ی تعامل حداکثری با اعضای اکو

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشست شورای نمایندگان دائم عضو اکو اظهار داشت: عصر حاضر، عصر منطقه ماست؛ این منطقه، پهنه‌ای از تمدن، فرهنگ و ارزش‌های غنی است و بسیاری از اصول و قواعد پیشرو در عرصه بین‌الملل، نظیر احترام متقابل، پایبندی به تعهدات و معاهدات میان ملت‌ها و حسن هم‌جواری با همسایگان از این پهنه‌ی تمدن‌ساز سرچشمه گرفته است.

تعامل حداکثری با همسایگان

دوستی ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه، به‌خصوص کشورهای عضو اکو قائل است در ادامه گفت: به تأسی از سیاست‌های دولت سیزدهم و دستورات صریح ریاست جمهوری، جناب آیت‌الله ابراهیم رئیسی، تعامل حداکثری با دوستان و همسایگان جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده‌ام.

وی عنوان کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به‌عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه، موردتوجه و اهتمام ماست؛ که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است.

مغفول ماندن ظرفیت‌ها

استاندار هرمزگان بیان داشت: طی سالیان گذشته، دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو به‌دست‌آمده است اما کماکان فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه با وجود به پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارتِ درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: اولین قدم برای توسعه تجارت هر کشور، تعیین اولویت‌های کالایی و خدماتی است؛ بدین منظور لازم است در گام اول، کشورهای هدف تجاری مشخص شود. جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از این موضوع، کشورهای همسایه را به‌عنوان کشورهای اصلی مقاصد تجاری خود انتخاب کرده است و تلاش می‌کند با پیگیری‌های مستمر در سطوح ملی و استانی، هدف‌گذاری تجاری خود با کشورهای عضو این سازمان را محقق سازد.

اهمیت حمل‌ونقل

وی گفت: حمل‌ونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد بین‌الملل محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشورها دارد.

دوستی ابراز داشت: بدون وجود شبکه حمل‌ونقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، رشد و توسعه عمومی کشورها با دشواری مواجه خواهد شد.

استاندار هرمزگان اذعان داشت: اساساً در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی نمی‌توان نقش سیستم‌های حمل‌ونقل در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه‌شده را انکار کرد.

دوستی گفت: حمل‌ونقل، ظرفیتی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که به‌طور مستقیم ایجاد می‌کند، موجب تعمیق پیوندهای اقتصادی و تقویت مناسبات تجاری با کشورهای همسایه و ایجاد بسترهای مطلوب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت و همکاری‌های بین دستگاهی خواهد شد.

موقعیت ممتاز بنادر جنوبی ایران

وی ابراز داشت: در شرایط کنونی و موقعیت ممتاز بنادر جنوبی ایران در دسترسی به تنگه هرمز و دریای عمان، امکان تسریع در تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی و تسهیل و تسریع در انجام فرایندها و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی وجود دارد که این موضوع موجب جهش و گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه ایجاد بستری مناسب و جدید برای توسعه تجارت و بازرگانی مبتنی بر دانش و ایجاد زنجیره لجستیک کارآمد، به‌منظور ایجاد چابکی در حمل‌ونقل و توزیع بار از طریق بنادر و مراکز توزیع، استفاده از توان و تکنولوژی کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و ایجاد پارک‌های لجستیکی و حمل‌ونقل می‌تواند بسیار موثر باشد.

درسی از نزاع در اوکراین

وی اظهار داشت: نزاع اخیر در اوکراین اهمیت تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری کشورها را بیش‌ازپیش آشکار کرد و کشورهای عضو اکو می‌توانند با تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری خود، ریسک‌های احتمالی پیش روی تجارت خارجی خود را بیمه کنند.

استاندار هرمزگان به تشریح مهم‌ترین ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو پرداخت و گفت: امکان اتصال خلیج فارس و دریای عمان به اروپا و برقراری ترانزیت جنوب شرقی آسیا با جهان غرب از مسیر کشورهای عضو، امکان صادرات تولیدات کشورهای عضو از این مسیر به بازارهای بزرگ شرق آسیا، برخورداری از بنادر متنوع و بزرگ و زیرساخت‌های مناسب جهت خدمت‌رسانی و تأمین تجارت همسایگان شرقی، غربی و شمالی و امکان حمل‌ونقل ترکیبی، امکان تأمین امنیت غذایی پایدار با تعاملات درون سازمان اکو، پایدارسازی امنیت انرژی کشورهای عضو، امکان تأمین مواد اولیه موردنیاز به‌ویژه در بخش معدن و پتروشیمی، ایجاد بازار مشترک آنلاین، تسهیل سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های موردعلاقه طرفین، گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری و استقبال از سرمایه‌گذاری در این حوزه، شبکه‌سازی میان استان‌های تجاری، صنعتی و گردشگری کشورهای عضو و تأسیس کمیسیون مشترکی متشکل از استانداران کشورهای عضو و... از مهم‌ترین ظرفیت‌های بالقوه ایران در تعامل با کشورهای عضو اکو است.

ظرفیت‌های کم‌نظیر

وی ضمن بیان اینکه استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های متعددی می‌تواند به‌عنوان بازوی ترانزیتی کشورهای عضو اکو در تنگه هرمز و آب‌های آزاد نقش‌آفرینی کند، تصریح کرد: ازجمله مهم‌ترین این ظرفیت‌ها عبارت است از استقرار بهینه در محور استراتژیک کریدور جنوب-شمال و توانایی برجسته آن در زمینه افزایش فعالیت‌های ترانزیتی، دسترسی به هر چهار نوع شبکه‌های حمل‌ونقلی (هوایی، ریلی، زمینی و دریایی) که نقش فرااستانی دارد، استقرار دو منطقه آزاد تجاری-صنعتی (قشم و کیش) و چهار منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی؛ منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس؛ منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج فارس؛ و منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، استقرار صنایع بزرگ مانند کشتی‌سازی خلیج فارس، سیمان خمیر و قشم، دو پالایشگاه بزرگ نفت، پالایشگاه گاز، صنایع آلومینیوم و فولاد و پتانسیل تعاملات مواد معدنی با کشورهای عضو، وجود بنادر چندمنظوره فعال تجاری در سطح استان؛ ازجمله بندر شهید رجایی که از مهم‌ترین بنادر جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود چراکه به‌تنهایی بیش از 55 درصدد صادرات و واردات و 70 درصدد ترانزیت بنادر کشور را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم تا با تأمین زمین، تأمین امنیت و تضمین و تسهیل سرمایه‌گذاری در قالب شهرک‌های صنعتی و تجاری کشورهای عضو اکو، این مزایای منحصربه‌فرد را با دوستان خود به اشتراک بگذاریم.

توسعه پایگاه‌های صادراتی

استاندار هرمزگان عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود، استانداری هرمزگان در حال پیگیری تخصیص زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو است؛ تا کشورهای متقاضی بتوانند از این ظرفیت به‌منظور توسعه پایگاه‌های صادراتی خود و بارانداز کالاها استفاده کنند.

وی گفت: از کشورهای عضو اکو درخواست داریم که این امکان را در کشورهای خود نیز برای جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا ایجاد کند.

همچنین استان هرمزگان این آمادگی را دارد که اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکو و پی‌ریزی ترتیبات مالی، بانکی و گمرکی آن را در سطح ملی پیگیری کنند.

ایجاد شرکت‌های مشترک ترانزیتی

وی در ادامه گفت: با توجه به ساختار توافق‌نامه موجود میان اعضای این سازمان، در خصوص گارانتی تردد و حمل کامیون‌ها بین کشورهای عضو، استان هرمزگان آمادگی پذیرش و بسترسازی برای ایجاد شرکت‌های مشترک ترانزیتی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی را دارد.

دوستی در پایان افزود: استان هرمزگان آمادگی کامل خود را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو اعلام می‌دارد و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم و ایمان داریم پیشرفت یک کشور راه‌حل توسعه منطقه نیست و این ما هستیم که باید دست در دست هم به یکدیگر کمک کنیم تا توسعه‌ای همه‌جانبه در منطقه محقق شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه