English

ماده صد راه فرار متخلفین و درآمد اصلی شهرداری کرمانشاه؛

ماده ۱۰۰ را نان‌دانی شهرداری کرمانشاه نکنید

حال و هوای این روزهای کرمانشاه و محلات مختلفش از اعیان‌نشین‌ها گرفته تا به قولی پایین‌شهر، مصداق بارز ماله‌کشی شهری است و به عبارت ساده‌تر هر کس هرجا تکه زمینی داشته به هر شکل ممکن شبانه آن را در قالب چهاردیواری اختیاری بالا آورده و در جواب هر ندای اعتراضی، پاسخ کوبنده "پولش را دارم و تخلفش را به کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخت می‌کنم..." داده است.

ماده ۱۰۰ را نان‌دانی شهرداری کرمانشاه نکنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، گذشته مدیریت شهری در شهرداری کرمانشاه پر بوده از ادعاهای مختلف از تحصیلات تخصصی در امور شهری تا تجربه پایتخت‌نشینی دکتر جانباز و حتی معاون عمرانی حال حاضر استاندار کرمانشاه و ... حال حاصل کار شده است این شوربای نابسامانی شهر و گویی شهردار تازه‌نفس کرمانشاه نیز همسو باگذشتگان پرمدعا، کمیسیون ماده صد را حربه درآمدزایی دوره مدیریتش کرده؛ تسلسل باطلی که شورای شهر سهم خواه این دوره فقط در قالب شعار تغییر، شهرداری همچون پیشینیان انتخاب کرده است.

حتماً تا به امروز نامش را چندین بار شنیده‌اید، البته معنی آن برای همگان آشکار نیست و کمتر فردی از جزئیات آن اطلاع دارد صحبت از کمیسیونی به نام ماده ۱۰۰ است؛  کمیسیون ماده صد وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی را دارد یعنی اگر بنایی بدون اخذ پروانه ساخته شود، بنای ساخته‌شده مطابق با پروانه اخذشده نباشد یا بعد از پایان ساخت، بخش‌های دیگری به بنا اضافه شود، کمیسیون مذکور به آن رسیدگی می‌کند همچنین تخلفات در ساخت‌وساز یکی از منابع درآمدی برای شهرداری‌های ایران است. طریقه وصول این درآمد‌ها از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در شهرداری‌ها است؛ اعضای کمیسیون ماده صد شامل نماینده وزارت کشور عضو منتخب انجمن شهر، قاضی دادگستری و نماینده شهرداری است و ماده صد قانون شهرداری از یازده تبصره تشکیل‌شده است.

اما واقعیت امروز مناطق مختلف شهر کرمانشاه بروز فاجعه بزرگی به نام نابسامانی شهری است، نه پیاده‌روها برای همه یکسان هستند، نه آپارتمان‌ها حدفاصلی برای طولانی شدنشان می‌شناسند، نه مجتمع‌های تجاری در جای درستش قرار دارند و هزاران درد دیگر، هرکسی هم که چند سال اخیر به دیدگاه سیاسی داشته یا ادعای تخصص در امور شهری مدرن و حتی به خواهش و التماس شوراییان کار و زندگی‌اش را در تهران ول کرده و خواسته با تکیه زدن بر مسند مدیریت شهری کرمانشاه معجزه برای این شهر رقم بزند، کاری از پیش نبرده که هیچ، هر کس به طریقی زخمی به زخم‌های مردمان این دیار اضافه کرده است.

روند کنونی کمیسیون ماده ۱۰۰ یعنی تخلف و به‌هم‌ریختگی شهر

دردی که در دستور کار اصلی جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ ۶ اسفندماه درباره صنعت ساختمان و مصوبه جدید کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در شهر کرمانشاه بود و به‌شدت فرآیندهای کنونی موردانتقاد استاندار قرار گرفت.

"استاندار کرمانشاه بابیان این‌که شیوه فعلی اداره‌ کردن شهر کرمانشاه قابل‌قبول نیست گفت: کدام منطق اجازه می‌دهد که با جریمه‌های دریافتی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهر را اداره کرد؛ روند فعلی این کمیسیون یعنی تخلف و به‌هم‌ریختگی شهر و این‌که هرکسی هرچه دلش می‌خواهد انجام دهد.

او شیوه فعلی را غیرقابل‌قبول و بدون منطق توصیف و اظهار کرد: هدف ما اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار در استان است درحالی‌که برخی مصوبات بدون فکر باعث کاهش و رکود آن می‌شوند.

امیری مقدم تأکید کرد که هدف ما باید کاهش هرچه بیشتر پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ و حتی تعطیلی آن باشد نه این‌که در این کمیسیون درآمدهایی را به دست بیاوریم که پرداخت‌کننده آن‌هم هرگز راضی نیست.

او عنوان کرد: شهرداری باید به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار باشد که در این زمینه از معاون امور عمرانی استانداری می‌خواهم که کمیسیون ماده پنج را فعال کند و حتی اگر لازم است هفته‌ای ۲ بار جلسه این کمیسیون برگزار شود.

امیری مقدم همچنین با طرح این سؤال که چرا نقشه تفضیلی شهر کرمانشاه پس از ۱۰ سال هنوز اصلاح‌نشده است؟ گفت: این نقشه باید هرچه سریع‌تر اصلاح و تصمیمات بعدی بر اساس آن گرفته شود.

او همچنین از شهرداری و شورای شهر کرمانشاه خواست که گروهی را برای بازنگری در قوانین قدیمی و ناکارآمد مشخص کنند و ایده‌ها و پیشنهادهای خود را برای اصلاح این قوانین به استانداری و وزارت کشور ارائه کند."

جالب آنکه باگذشت کمتر از ۲۴ ساعت از انتقاد و دستور مدیریت ارشد استان مبنی بر جلوگیری از نان‌دانی به نام کمیسیون ماده ۱۰۰ توسط شهرداری و درخواست برای اصلاح قانون، خبری جدید از سوی شهردار کرمانشاه به‌سرعت مخابره شد.

شهرداری کرمانشاه به پرداخت‌کنندگان جرائم ماده ۱۰۰، تخفیف می‌دهد

"شهردار کرمانشاه گفت: مالکان واحدهای مسکونی که جرائم ماده ۱۰۰ خود را پرداخت کنند از تخفیف ٢۵ درصدی برخوردار خواهند بود.

نادر نوروزی افزود: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر کرمانشاه، برای پرونده جرائم ماده ۱۰۰ مالکان واحدهای مسکونی (غیردولتی)، تخفیفاتی در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: براین اساس، مالکان دارای پرونده جرائم ماده ۱۰۰ اگر نسبت به پرداخت یکجا جرائم ماده ملک خود تا پایان سال جاری و به‌صورت نقد اقدام کنند، عوارض ابقاء اعیانی آن‌ها قابل تخفیف به میزان ٢۵ درصد خواهد بود.

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: همچنین با توجه به پایان سال و برای رفع مشکلات شهروندان ساعت کاری پرسنل مناطق هشت‌گانه افزایش‌یافته است.

نوروزی در پایان گفت: تمامی مناطق هشت‌گانه تا پایان سال جاری تا ساعت ١۶ با حضور در محل کار خود، آماده ارائه خدمات به شهروندان کرمانشاهی خواهند بود."

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه