English

سید حامد عاملی:

اردبیل ظرفیت های لازم برای افزایش تجارت با روسیه را دارد

استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل ظرفیت های لازم برای توسعه مناسبات تجاری با روسیه را دارد.

اردبیل ظرفیت های لازم برای افزایش تجارت با روسیه را دارد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، سید حامد عاملی ، استاندار اردبیل در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که به صورت ارتباط مجازی با سفیر ایران در مسکو برگزار شد گفت: ظرفیت های کشاورزی، صنایع تبدیلی و گردشگری استان اردبیل خواستار گسترش همکاری های تجاری، کشاورزی و اقتصادی است

وی افزود: میزان محصولات تولیدی کشاورزی در استان از رتبه های بالایی در کشور برخوردار است و با توجه به مرز مشترک ۳۸۲ کیلومتر استان با آذربایجان، بحث ترانزیت کالا و محصولات کشاورزی از این مرز برای ارتباط با آذربایجان و روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار اردبیل می گوید: با توجه به اهمیت ایجاد بارانداز ریلی پارس آباد و انجام مطالعات انتقال راه آهن اردبیل به پارس آباد، اجرای این پروژه و اتصال آن به خط آهن آذربایجان می تواند در افزایش و سهولت ارتباطات تجاری و دسترسی به کشورهای cIs موثر باشد.

عاملی با اشاره به پیگیری های انجام گرفته برای اجرای این بارانداز از اخذ مجوز ماده ۲۳ برای اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد در آینده نزدیک خبر داد.

وی افزود: اتصال خط آهن پارس آباد به آذربایجان نیز در صورت برنامه ریزی و قطعی شدن عملیات اجرایی آن می تواند در طول ۲ سال تمام شود.

استاندار اردبیل در ادامه به موضوع همکاری روسیه به لحاظ تامین منابع در پروژه های دارای توجیه اشاره کرد و گفت: در صورت وجود شرایط و قابل قبول بودن طرح توجیهی می توانیم از ظرفیت های روسیه در این راستا نیز استفاده کنیم.

عاملی با پیشنهاد برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین استان و روسیه گفت: با برگزاری منظم این کمیسیون می توانیم از ظرفیت های دو طرف در راستای گسترش مناسبات ، بررسی مشکلات تجار و حمایت و جذب سرمایه گذاران دو طرف بهره ببریم.

سفیر ایران در روسیه نیز در این جلسه با اشاره به وسعت و اقتصاد روسیه گفت: این کشور با توجه به میزان بالای واردات می تواند جایگاه مناسبی برای حضور ایران و به تبع استان اردبیل باشد.

کاظم جلالی با یادآوری سفر رییس جمهور به روسیه، این سفر برای کشور استراتژیک دانست و گفت: این سفر بسیار هوشمندانه بود و کشور از نتایج آن بهره مند می شود.

وی ظرفیت استان اردبیل برای گسترش مناسبات با روسیه را مناسب دانست و گفت: استان اردبیل می تواند با توجه به ظرفیت های خود با استان ساراتوف روسیه به عنوان خواهر خوانده معرفی شده و در صورت تایید می توانیم با برگزاری وبینار سه جانبه بین دو استان و سفارت ایران در مسکو ارتباطات تجاری و حضور هیات های تجاری را مطرح کنیم.

سفیر ایران در روسیه ظرفیت گردشگری استان اردبیل را یادآور شد و گفت: گردشگری مقوله مهمی بوده و در دیپلماسی کشور نیز تاثیرگذار است و باید با جدیت در این خصوص ورود کنیم.

جلالی با تقدیر از تلاش مسوولان استان اردبیل برای پیگیری ایجاد بارانداز ریلی پارس آباد، اتصال بارانداز به آذربایجان و ایجاد کریدور ترانزیتی ، این موضوع را امری ضروری برای توسعه و سود کشور از این حوزه دارای اهمیت دانست.

وی می گوید: مفهوم امنیت با توسعه گره خورده است، هر چقدر کشورمان بتواند ظرفیت ترانزیتی اش تقویت شود، در امروز و آینده کشور مهم خواهد بود.

سفیر ایران در روسیه با تاکید بر جدیت در پیگیری این اقدام و ایجاد مسیر ترانزیتی ، ابن اقدام را اصولی و ماندگار دانست و گفت: کشور ما نیازمند این است که اتصال خود را با کشورهای دیگر برقرار کند .

جلالی در ادامه سخنان خود ایجاد پنجره واحد برای صادرات در کشور را در جلوگیری از ورود صادرکنندگان غیر تخصصی ضروری دانست.

وی می گوید: در داخل کشور باید به بخش خصوصی اهمیت داده و مشکلات آنان را کاهش دهیم.

جلالی حل مشکلات گمرکی در مرزها را گامی برای حمایت از صادرکنندگان دانست و گفت: مرزها باید در ارتباط با خدمات گمرکی مجهز بوده و از آنجایی که در گمرکات امکانات و تنگناهایی وجود دارد ، باید گمرکات را مجهز کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در ارتباط با عبور کامیون ها به تعداد ۲۵۰ دستگاه از مرز آذربایجان به سمت روسیه که مورد توافق در کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و آذربایجان بوده، خواستار بررسی موضوع و حل این مشکل شد.

حسین پیرموذن گفت: در بخش تعرفه های ترجیحی نیز تعداد ۲۵۰ کالای ایرانی لحاظ شده که نسبت به کالاهای لحاظ شده کشورهای اوراسیا ۷۰ درصد عقب است.

وی خواستار بازبینی در این خصوص و کالاهای ایرانی نسبت به اوراسیا ۵۰ به ۵۰ اعمال شده و عدالت در این خصوص رعایت شود.

پیرموذن به جانمایی مرکز نجاری در نمایشگاه آستاراخان اشاره کرد و گفت: لازم است با انجام زمانبندی حضور هیات اقتصادی ایران در آستاراخان این مرکز در اختیار هیات اقتصادی ایران قرار گیرد.

وی ظرفیت های کشاورزی و کشاورزان دارای سرمایه استان را یادآور شد و گفت: کشت فراسرزمینی در کمیسیون مشترک اقتصادی مصوب شده ودر این خصوص نیز استان آماده همکاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه