English

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد:

عملیات بازسازی و بازآفرینی باغ گل ها ویژه ایام نوروز ۱۴۰۱ / باغ گل ها به شکل و شمایل باغ‌های ایرانی نزدیک می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: عملیات بازسازی و بازآفرینی باغ گل ها ویژه ایام نوروز 1401 در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

 عملیات بازسازی و بازآفرینی باغ گل ها ویژه ایام نوروز 1401 / باغ گل ها به شکل و شمایل باغ‌های ایرانی نزدیک می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مجید عرفان منش با اشاره به عملیات بازسازی و بازآفرینی باغ گل ها ویژه ایام نوروز 1401 ، بیان داشت: این عملیات بر مبنای نزدیک سازی باغ گل ها به سبک و سیاق باغ‌های ایرانی است که در آنها از عنصر آب، آبنما و حوض استفاده می‌شده است.

وی  گفت: باغ گل ها که از سال 76 مورد بهره برداری قرار گرفت یکی از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان در حوزه فضای سبز شهری به شمار می‌رود. محوطه‌ای بزرگ که به زعم مدیرعامل سازمان پارک ها در حال حاضر نیازمند تقویت و رسیدگی جدی است.

این مقام مسئول افزود: عملیات بازسازی و بازآفرینی باغ گل ها ویژه ایام نوروز 1401 در دستور کار سازمان قرار گرفته است. این عملیات بر مبنای نزدیک سازی باغ گل‌ها به سبک و سیاق باغ‌های ایرانی است که در آنها از عنصر آب، آبنما و حوض استفاده می‌شده است.

عرفان منش ادامه داد: استفاده از سرامیک ها و کاشی های ایرانی نیز از دیگر مولفه‌هایی است که فضای این باغ را به شمایل باغ های ایرانی نزدیک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بهبود و بازسازی شرایط آب و خاک، تقویت گیاهان با استفاده از تکنیک های جدید، بازآفرینی باغ ژاپنی، ایتالیایی و فخرایی و همچنین رسیدگی به وضعیت گلخانه گیاهان استوایی از حیث فنی، از دیگر طرح های در دست اقدام برای این باغ است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان توضیحات پایانی اش را خطاب به شهروندان اصفهانی بیان کرد و گفت: همه ما می دانیم که شهر اصفهان به عنوان آلوده ترین شهر کشور از حیث ازدیاد آلاینده‌های هوا شناخته شده است. در این میان 3 میلیون و 600 هزار اصله درخت موجود در این شهر، نقش بسیار مهمی در پالایش هوا بر عهده دارند و اگر هر کدام از آنها آسیبی ببیند یا از بین برود، خسارتی جبران ناپذیر به وضعیت زیست محیطی شهر وارد می‌شود.

او ادامه داد: از همه شهروندان عزیز اصفهانی می‌خواهم که در حفظ و صیانت از تک تک درختان این شهر چه در ملک شخصی خودشان باشد و چه در فضای عمومی همچون یک دارایی ارزشمند محافظت کنند و اگر شاهد تخلفی از سوی دیگران بودند، حتما موضوع را از طریق سامانه 137 با شهرداری اصفهان در میان بگذارند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از قرار گرفتن چهار طرح جدید شامل جایگزینی گونه های گیاهی مقاوم در برابر کم آبی به جای گونه‌های گیاهی نیازمند به آب فراوان، طرح درخت بانی به جای درختکاری، تلاش برای خودکفایی در حوزه تولید گل و گیاه و اجرای طرح های تازه در باغ گلها در جهت نزدیک سازی آن به حال و هوای باغ های ایرانی خبر داد.

مجید عرفان منش با اعلام این خبر گفت: شهر اصفهان در حال حاضر با معضل بزرگ بی آبی مواجه است. چنانکه سفره های آب زیرزمینی شهر در حال تخلیه است و بنابراین هر طرحی که بتواند میزان مصرف آب در حوزه آبیاری فضای سبز را کاهش دهد و در عین حال موجب تخریب آن نشود، ضرورت اجرایی دارد.

او با بیان اینکه شهرداری اصفهان از میان 20 هزار حوزه آب‌خوان در شهر اصفهان تنها اجازه برداشت از 100 آب‌خوان را برای آبیاری فضای سبز دارد، افزود: این در حالی است که متاسفانه عده ای شهرداری را متهم ردیف اول استفاده از آب‌خوان ها می‌دانند در حالیکه تنها 100 آبخوان در اختیار ما قرار دارد.

 گونه‌های گیاهی مقاوم‌، جایگزین آب‌دوست‌ها می‌شوند

یکی از طرح های سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در راستای کاهش میزان مصرف آب، طرح جایگزینی گیاهان مقاوم به کم آبی به جای گیاهان نیازمند به آب فراوان است. طرحی که عرفان منش درباره آن، گفت: هرچند بسیاری از گونه های گیاهیِ نیازمند به آب فراوان، راندمان اکولوژیک بیشتری برای شهر دارند اما متاسفانه به دلیل شیوع خشکسالی و ضرورت کاهش میزان مصرف آب، ناچاریم گونه های مقاوم را هرچند راندمان اکولوژیک کمتری دارند با گونه های نیازمند به آب جایگزین کنیم.

به گفته او، گیاهانی مانند داغ داغان، نسترن، نوش و بلوط زاگرس از جمله گونه‌های مقاوم به کم آبی هستند که به زودی در چرخه فضای سبز اصفهان قرار می گیرند.

 به جای درختکاری، درخت‌بانی کنیم

یکی از برنامه های شهرداری اصفهان در جهت توسعه فضای سبز شهری و ترویج فرهنگ درختکاری، توزیع نهال در میان شهروندان بوده است. این در حالی است که به گفته مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان این طرح در عمل نتیجه قابل توجهی را نصیب فضای سبز اصفهان نکرده است.

وی تاکید کرد: طی تحقیقاتی که از روند درختکاری در 5 سال گذشته در شهر اصفهان انجام دادیم، متوجه شدیم که درخت هایی که از این طریق به دست شهروندان رسیده اند عملا سرنوشت خوبی نداشته و درصد استقرارشان اندک بوده است.

عرفان‌منش با بیان اینکه وقتی حجم توزیع درختان زیاد شود لاجرم دقت کارشناسانه در حفاظت از آنها کاهش می‌یابد، اضافه کرد: این درختان در فاصله زمانی خروج از خزانه تا رسیدن به دست شهروندان معمولا آسیب می بینند و حتی بعد از کاشت نیز درختان ثمربخشی نیستند.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر این، متاسفانه گزارش هایی از مناطق 15 گانه شهرداری دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد برخی، برخوردهای درستی با فضای سبز شهری ندارند و این در حالی است که اغلب این افراد از قوانین موجود در این زمینه اظهار بی‌خبری می کنند!

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: برای جلوگیری از ورود این خسارات طرحی را با عنوان «درخت بانی به جای درختکاری» طراحی کردیم و با کمک اداره توسعه فرهنگ شهروندی نسبت به تشکیل پویشی با همین نام اقدام شد. چراکه به گمان ما در حال حاضر ضرورت دارد به جای توسعه فضای سبز شهری نسبت به پاسداری و حفاظت از فضای سبز موجود اقدام کرد و به دنبال فرهنگسازی لازم در جامعه بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه