English

محمد ضروری:

کاهش چشمگیر سطح پوشش برف در استان همدان نسبت به سال گذشته

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با اعلام کاهش چشمگیر سطح پوشش برف در استان همدان، از کاهش 69 درصدی برف در مقایسه یک هفته‌ای (28 آذر تا 5 دی) با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

کاهش چشمگیر سطح پوشش برف در استان همدان نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرگزاری موج همدان، محمد ضروری، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه ذوب برف قسمت اعظم رواناب در فصول بهار و تابستان را تشکیل می دهد که در تامین منابع آب آشامیدنی و کشاورزی و تغذیه سفره های زیرزمینی موثر و در برخی موارد منشا بروز سیلاب های مخرب است، گفت: بنابراین شناخت دقیق ویژگی های برف در زمان و مکان به منظور مدیریت صحیح و موثر منابع آب حائز اهمیت بسیار است.

وی با بیان اینکه مطالعات گذشته نشان داده است که سطح پوشش برف یک متغیر اساسی در شبیه سازی و پیش بینی رواناب حاصل از ذوب برف بوده است، گفت: تغییرات آن در زمان و مکان می تواند به عنوان شاخص مهمی از ویژگی های برف در مقیاس یک حوضه آبخیز مورد مطالعه قرار گیرد.

ضروری با بیان این موضوع به وضعیت پوشش برفی در سطح استان همدان در دیماه 1400 و مقایسه آن با موعد مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در بررسی تصاویر ماهواره سطح پوشش برف سال آبی گذشته و امسال مشاهده شد که از تاریخ 28 آذرماه تا 5 دی ماه کاهش 69 درصدی برف را نسبت به سال گذشته تجربه کرده ایم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان ادامه داد: حداکثر پوشش برف در تاریخ 6 دی ماه تا 13 دیماه 1399 برابر 6821.14 کیلومتر مربع بوده که این میزان در سال جاری با کاهش 80 درصدی به 1388.73 کیلومترمربع رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از 12 دی ماه تا 19 دی ماه سال جاری اگرچه افزایش 20 درصدی پوشش سطح برف را در استان همدان نسبت به سال آبی گذشته شاهد بوده ایم اما این روند در هفته آخر دیماه سال جاری مجدداً نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه