English

امید جهانخواه:

عامل اصلی کاهش صادرات کالا به افغانستان، تحولات داخلی این کشور است

ناظر گمرک خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به کمبود پول در کشور افغانستان، تقاضا برای کالاهای ایرانی کاهش یافته است و در نهایت کاهش صادرات می تواند روی عرضه و تقاضا در این بخش تاثیر بگذارد.

عامل اصلی کاهش صادرات کالا به افغانستان، تحولات داخلی این کشور است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، امید جهانخواه ناظر گمرک خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: عامل اصلی کاهش صادرات کالا از این استان به افغانستان، تحولات داخلی در آن کشور و تعلل تجار افغانستانی برای واردات کالا است.

جهانخواه در ادامه این خبر اضافه کرد و گفت: صادرات کالا به افغانستان از سال گذشته افت و خیز زیادی داشته است که یکی از علل آن آتش سوزی در گمرک اسلام‌قلعه بود، اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا قبل از تحولات سیاسی در افغانستان، صادرات کالا روند مناسبی پیدا کرده بود.

ناظر گمرک خراسان رضوی در ادامه متذکر شد: پس از تحولات سیاسی در افغانستان، در بازه ای از زمان صادرکنندگان تمایل نداشتند کالاهای خود را به آن کشور ارسال کنند و تجار افغانستانی نیز از شرایط آگاه بودند، این موضوع باعث کاهش صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان به میزان حدود ۴۰ درصد شد.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به کمبود پول در کشور افغانستان، تقاضا برای کالاهای ایرانی کاهش یافته است و در نهایت کاهش صادرات می تواند روی عرضه و تقاضا در این بخش تاثیر بگذارد، گمرک خراسان رضوی آمادگی فعالیت ۲۴ ساعته را در مرز دوغارون داشت تا کالایی در مرز متوقف نماند، اما به دلیل ضعف زیرساختهای گمرک کشور همسایه، این امر میسر نشد.

ناظر گمرک خراسان رضوی یادآور شد: همین هفته گذشته و در پی بارش باران و ایجاد گل و لای در فضای گمرک اسلام قلعه، میزان تردد کامیون از ۵۰۰ دستگاه ورودی در شبانه روز به کمتر از ۲۰۰ دستگاه رسید که در نتیجه سختگیری های گمرک آن سوی مرز و مشکلات زیرساختی آن بخش بود.

جهانخواه در خاتمه خاطرنشان کرد: سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود و هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشورهای ایران و افغانستان رفت و آمد دارند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه