English

فرهنگ و هنر سیاه پوش اسطوره ها

به فاصله کمتر از یک هفته جامعه فرهنگ و هنر کرمانشاه سیاه‌پوش دو پاره تن خود شد، استاد ایرج هندسی شاعر، عکاس، نقاش، فعال سیاسی، خبرنگار و قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار کرمانشاهی در اول بهمن 1400 و استاد علی اشرف نوبتی متخلص به پرتو کرمانشاهی شاعر برجسته‌ زبان فارسی و کُردی نیز در 4 بهمن به دیار باقی شتافتند و با رفتنشان دردهای بزرگی را بر دل سینه ستبر ایران نشاندند.

فرهنگ و هنر سیاه پوش اسطوره ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، غم از دست دادن چنین نامداران کهنی در تاریخ کرمانشاه، این نهیب بزرگ را به دل می‌زند که مبادا در این وانفسای خلاء پرورش هنرمند واقعی، از دامن گهربار این خاک هنرپرور به مدد سطحی نگری‌های فرهنگی، چیزی جز هنرمندنماهای اینستاگرامی باقی نماند.

سوز سرمای بهمن امسال برای کرمانشاهی ها خبر از دردهایی بزرگ وروی سرما داشت، درد از دست دادن دو بزرگ فرهنگ و هنری که سال‌هاست اعتبار نامشان زینت بخش بلندای بیستون و استقامت طاقبستان بوده است و گویی این روزها تن خسته شهرمان بی صدا و دردمند به جبر زمانه تنها اشکش را بدرقه‌ی راه مسافران بی بازگشتش می‌کند... 

استاد ایرج هندسی، کهنه سوار بی‌بدیل قلم کرمانشاه

استاد ایرج هندسی شاعر، عکاس، نقاش، فعال سیاسی، خبرنگار و قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار کرمانشاهی جمعه اول بهمن درگذشت، وی در سال ۱۳۰۶ خورشیدی (در شناسنامه ۱۳۰۷ ثبت شده است) در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. پدرش مهندس حسینعلی‌خان گوران بنیانگذار اولین مدرسه کرمانشاه به نام محتشمیه و اداره معارف در محله چنانی در سال ۱۲۷۸ خورشیدی بود که با روی کار آمدن فرمانفرما به جرم آزادی‌خواهی و حمایت از دمکرات‌ها مدرسه‌اش تعطیل و متواری گردید.

پنج ساله بود که پدرش را از دست داد. دوره‌ دبیرستان را در مدرسه شاهپور گذراند و آنجا موم و نقاشی رنگ‌روغن را تعلیم می‌بیند.

از دوران جوانی شروع به روزنامه‌نگاری، کارهای هنری و نقاشی می‌کند. در اوج دوران صنعت ملی شدن نفت در هفت روزنامه‌ مهم کرمانشاه مطلب می‌نوشت و از حامیان جبهه ملی و دکتر مصدق بود. به جرم نشر اوراق جبهه ملی در سال ۱۳۳۰ دستگیر و ۳۸ روز زندانی می‌شود.

استاد هندی به عنوان معاون فرمانداری کرمانشاه و بخشدار اسلام‌آباد غرب، جوانرود، نوسود و سایر مناطق خدمت کرد و منشی مخصوص استاندار بود اما به علت درگیری که با دکتر فیروزبان که از وابستگان حکومت پهلوی داشت از معاونت فرمانداری عزل و به دهلران تبعید می‌ شود.

استاد هندسی آثار نقاشی‌های خود را در سال ۱۳۶۵ در تالار شهرداری کرمانشاه به نمایش عموم گذاشت، بیشتر آثار او با عشقی که به زادگاهش داشته چهره بزرگان و مشاهیر کرمانشاه می‌باشد.

وی مؤسس انجمن هنرهای تجسمی در کرمانشاه نیز بود که پس از عمری خدمت به زادگاهش سرانجام در اولین روز بهمن و در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

استاد علی اشرف نوبتی، سعدی و پرتو پرفروغ کرمانشاه

علی اشرف نوبتی متخلص به پرتو کرمانشاهی شاعر برجسته‌ای که به زبان فارسی و کُردی شعر می‌سرود، شامگاه چهارم بهمن ماه چشم از جهان فروبست و به دیدار حق شتافت.

این شاعر برجسته کرمانشاهی ششم مهر ۱۳۱۰ در این شهر دیده به جهان گشود و شب گذشته نیز در سن ۹۱ سالگی به دیار حق شتافت.

این شاعر مطرح کُرد که به دو زبان زبان فارسی و کُردی شعرهای ماندگار و زیبایی سروده است و بسیاری از اشعار کُردی او ورد زبان‌های مردم است او در تیر ماه سال ۱۳۹۸ در کنگره مشاهر کرد، به عنوان یکی از مشاهیر کرد زبان معرفی شد.

پدربزرگ پدریش از مردم بختیاری بود که در زمان حکومت بهرام میرزا معزالدوله در سال ۱۸۳۳ میلادی به اجبار به کرمانشاه کوچانده شدند، وی زبان کُردی را از پدربزرگ مادریش آموخت که همواره از او و برادر بزرگترش، به مشوقان و راهنمایان خود در ادبیات، در دوران کودکی یاد کرده است.

مجموعه اشعار پرتو کرمانشاهی با نام کوچه‌باغی‌ها در سال ۱۳۷۷ به چاپ رسید، بیشتر اشعار این دیوان به صورت شعر کلاسیک و به زبان فارسی هستند اما چندین غزل کُردی نیز در انتهای کتاب به چاپ رسیده که در زمان انتشار به عنوان نمونه‌های برجسته ای از شعر کُردی کرمانشاهی مورد توجه قرار گرفتند.

در چاپ سوم کتاب در سال ۱۳۸۹ تعدادی شعر به لهجه فارسی کرمانشاهی نیز به انتهای کتاب افزوده شد؛ کامل‌ترین مجموعۀ اشعار پرتو کرمانشاهی در چاپ چهارم این کتاب گردآوری شده‌ که مشخصات چاپ آن به شرح زیر است.

پرتو در زمینه اشعار کُردی موفق شده تا ضمن سرایش شعر کُردی بر وزن عروضی، به لحاظ زبانی نیز خلوص زبانی را حفظ کرده و برای انطباق شعر خود با عروض واژگان فارسی را وارد شعر خود نکند.

در رابطه با اشعار پرتوی کرمانشاهی چندین کتاب و مجموعه مقاله مانند سلطانی، سها، پژواک کوچه باغی ها، شعرها، نامه ها، نوشته ها و نگاهی به احوال و آثار پرتو کرمانشاهی، نگاشته و به چاپ رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه