English

در گفتگو با کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری عنوان شد:

زیباسازی شهری، اولویت مغفول مانده در شهر همدان/ تاچشم کار می‌کند رنگ شهر همدان خاکستری است

وقتی در سطح شهر همدان قدم بر می‌داریم، تاچشم کار می‌کند رنگ شهر خاکستری است(آلودگی دیداری و حسی) و هیچ عنصر شادکننده‌ای هم وجود ندارد تا شهر را از حالت یکنواختی و خسته کننده خارج کند. به عبارت دیگر شرایط ضعیف اقتصادی و اجتماعی که بر روح و روان و سبک زندگی تاثیر منفی می‌گذارد یک طرف، رنگ خاکستری و زمخت گونه شهر هم یک طرف دیگر که حس آلوده بودن و تکراری بودن را به انسان القا می‌کند و امید به زندگی را کاهش می‌دهد.

زیباسازی شهری، اولویت مغفول مانده در شهر همدان/ تاچشم کار می‌کند رنگ شهر همدان خاکستری است

به گزارش خبرگزاری موج همدان، وقتی در سطح شهر همدان قدم بر می‌داریم، تاچشم کار می‌کند رنگ شهر خاکستری است(آلودگی دیداری و حسی) و هیچ عنصر شادکننده‌ای هم وجود ندارد تا شهر را از حالت یکنواختی و خسته کننده خارج کند. به عبارت دیگر شرایط ضعیف اقتصادی و اجتماعی که بر روح و روان و سبک زندگی تاثیر منفی می‌گذارد یک طرف، رنگ خاکستری و زمخت گونه شهر هم یک طرف دیگر که حس آلوده بودن و تکراری بودن را به انسان القا می‌کند و امید به زندگی را کاهش می‌دهد.

در خصوص زیبا سازی شهری موضوعی مهم که در شهر همدان بدان توجه نشده است با مهندس امیر رحمانی، شهرساز و کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری گفتگویی انجام دادیم که شرح آن را در ذیل می خوانید:

زیباسازی2

این کارشناس شهری با بیان اینکه شهر مجموعه ای فرهنگی-کالبدی است که بر اساس نیازها، فعالیت ها و رفتار ساکنین آن شکل گرفته است، گفت: فضاهای شهری بخشی از فضای باز و عمومی شهرها هستند که به نوعی، تبلور ماهیت زندگی جمعی می باشند و به عبارت دیگر یعنی جایی که شهروندان در آن حضور دارند.

وی افزود: فضای شهری به عنوان صحنه ای که داستان زندگی جمعی در آن گشوده می شود، فضایی است که به همه مردم اجازه می دهد که به آن دسترسی داشته باشند و در آن فعالیت کنند.

زیباسازی

وی ادامه داد: فضاهای شهری شامل: ورودی شهرها، ورودی محله ها، گره ها (میدان های شهری، میدان های محلی)، مسیر ها، خیابان های شهری، بولوارها و پیاده راه ها، پیاده رو ها و لبه های آب می شود، خصوصیاتی که این فضاها می توانند داشته باشند باعث زیبایی دوچندان شهر و فضای شهری می شوند.

به طور خلاصه می توان گفت برخی خصوصیات مکان های زیبا و مطلوب شهر از منظر شهروندان: ایمنی، سرزندگی، انعطاف پذیری، خاطره انگیزی، خودمانی بودن فضا، خوانایی و ...است.

این برنامه ریز شهری خاطر نشان کرد: با توجه به ساختار جدید شهرها و عدم توجه به انسان در طراحی شهری؛ انبوهی از فضاهای دل مرده، سرد و بی روح در شهرها مشاهده می شود که به دور از هر گونه زیبایی و مطلوبیت هیچ گونه معنا، مفهوم و عملکردی را القاء نمی کنند و نازیبایی و آلودگی بصری به عنوان زخمی بر چهره شهر تاثیری عمیق بر شهروندان و فضای شهری داشته که ماحصل آن بروز نابسامانی های لجام گسیخته، بی هویتی و خلق فضاهای بی کیفیت در شهرها بوده است که به مسأله ای عادی تبدیل شده است

زیباسازی 8

وی افزود: شهروندان صرفا به دلیل رفع نیازهای ضروری خود در این فضاها حاضر می شوند و جایگاه زیبایی، سرزندگی و نشاط به عنوان حلقه گم شده شهروندان و فضاهای شهری، به چشم می­ آید. با توجه به این اوصاف؛ «رفاه عمومی بصری، کاهش ناهمگونی بصری و ساماندهی گرافیک شهری و هنر بصری» و مصون ماندن افراد اجتماع از مضرات روانی ناشی از اغتشاشات بصری در محیط زندگی؛ یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت مطلوب فضای شهری است.

وی با بیان اینکه  گرایش شهروندان به فضاهای شهری درگرو کیفیت فضای شهری، تعامل و ارتباطات اجتماعی- روانی ناشی از تاثیرات زیباشناختی است، عنوان کرد: لذا باید در طراحی و برنامه ریزی فضاهای شهری جذاب و زیبا به ارتقاء سطح کیفی سیما و منظر آن در ابعاد فیزیکی و انسانی توجه توأمان شود.

وی تصریح کرد: ناهمگونی و آلودگی بصری بر تنزل کیفیت محیط، کاهش زیبایی، جذابیت، رضایت مندی، نشاط و سرزندگی فضاهای شهری تأثیر مستقیم و به سزایی دارد، ولی به دلیل این که سرزندگی شهری معلول عوامل مختلف بوده و مفهومی چند بعدی دارد، حصول آن در گرو ارتباط منطقی و اصولی با مؤلفه های سازنده کیفیت کلی طراحی و زیباسازی شهری به عنوان حلقه مفقوده مثلث شهر، شهروند و مدیریت شهری- و مؤلفه های آسایش بصری در فضای شهری است.

زیباسازی 7

 تاچشم کار می‌کند رنگ شهر همدان خاکستری است

این مهندس شهرساز یادآور شد: وقتی در سطح شهر همدان قدم بر می‌داریم، اولین چیز‌هایی که باعث آزار و اذیت می‌شوند، آلودگی هوا و آلودگی صوتی است. همین ها باعث می‌شوند عرصه بر ما تنگ شود و از لحاظ روحی همیشه خسته و در رنج باشیم. اما آلودگی که فقط به هوا و صدا مربوط نمی‌شود، تاچشم کار می‌کند رنگ شهر خاکستری است(آلودگی دیداری و حسی) و هیچ عنصر شادکننده‌ای هم وجود ندارد تا شهر را از حالت یکنواختی و خسته کننده خارج کند. به عبارت دیگر شرایط ضعیف اقتصادی و اجتماعی که بر روح و روان و سبک زندگی تاثیر منفی می‌گذارد یک طرف، رنگ خاکستری و زمخت گونه شهر هم یک طرف دیگر که حس آلوده بودن و تکراری بودن را به انسان القا می‌کند و امید به زندگی را کاهش می‌دهد.

زیباسازی 9

وی افزود: پر واضح است که نمی‌توان به راحتی از کنار زحمات مدیران شهری که طی سال ها برای زیباتر کردن چهره شهر متحمل شده‌اند، به راحتی گذشت؛ لیکن علی رغم تمام اقدامات انجام شده، شهر همدان از نظر زیباسازی و مولفه های زیبایی شناختی در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد و مدیریت شهری آن طور که باید به این مبحث به صورت تخصصی ورود نکرده و در نتیجه آن"ما شهری زیبا و شهروندانی آرام نداریم"؛

لذا پیشنهاد می شود  طرح هایی از قبیل "طرح کوچه‌های دوستی"، "طرح آسفالت رنگی"، "طرح پله های رنگی"، "طراحی المان ها و مجسمه ها و تندیس های خاطره انگیز"، "طرح نقاشی دیواری"، "طرح خیابان های نور"، "طرح مبلمان شهری دوستدار شهروند"، "طرح خیابان موسیقی"، "طرح خیابان غذا"، "طرح های ترافیکی و سه بعدی کف خیابان"، "طرح پرگولای طبیعی و مصنوعی"،  و ... از طرف شهرداری توسط نهادهای مردمی به ویژه بانوان و کودکان و نوجوانان در کنار متخصصین و هنرمندان در اداره محلات با حمایت های مدیریتی اجرایی شود تا تاثیر مثبتی در زیباسازی شهر و ارتقا مشارکت و رضایتمندی شهروندان و در نهایت نیل به توسعه پایدار و رونق گردشگری شهر همدان رخ دهد.

زیباسازی 6

این برنامه ریز شهری در پایان تاکید کرد: باید فضاهایی خلق کنیم که با نیازهای امروز مطابقت داشته باشند و آنها را به گونه ای تعریف کنیم که با تکنولوژی مدرن همخوان بوده و لطافت‌، زیبایی و آرامش را به شهرمان هدیه بدهیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه