English

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:

۶۰۰ فعال ارزی پرونده مالیاتی ندارند/بیشتر فرار مالیاتی در بخش خاکستری اقتصاد روی می دهد

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بخش بزرگی از اقتصاد کشور مودی مالیاتی نیستند و شناسایی نشده اند که بیشتر فرار مالیاتی نیز در این بخش که به بخش خاکستری اقتصاد مشهور است اتفاق می افتد.

۶۰۰ فعال ارزی پرونده مالیاتی ندارند/بیشتر فرار مالیاتی در بخش خاکستری اقتصاد روی می دهد

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، داود منظور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: اگر جلوی فرار و اجتناب مالیاتی در کشور گرفته شود وصول این رقم دور از دسترس نخواهد بود و حتی می توانیم این رقم را به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برسانیم.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور مسیر رو به رشدی را طی می کند،  اضافه کرد: در سه دهه اخیر اقدامات خوبی در حوزه مالیاتی کشور انجام شده که مرهون زحمات کارکنان این سازمان و پاکدستی آنهاست.

منظور با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی باید در سطح ملی اثرگذار باشد به برنامه ها و منشور این سازمان اشاره کرد و گفت: همدلی بیشتر، خدمت صادقانه و پاک دستانه به مردم و فراهم کردن رضایت شغلی همکاران در اولویت سازمان قرار دارد.

وی، حکمرانی داده ها و استفاده از علوم داده و داده کاوی در نظام مالیاتی را از سیاست های راهبری سازمان برشمرد و افزود: با استفاده از دیتاسنترهای مجهز، اشراف اطلاعاتی نسبت به مودیان مالیاتی بیشتر شده و این زمینه برای همکاران فراهم است تا به راحتی و با دقت بیشتری، پرونده مودیان را بررسی کنند.

منظور، تعامل با نظام بانکی کشور را از دیگر برنامه های راهبردی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: در تلاشیم تا تراکنش های داخل بانکی را به عنوان مرجع در تعیین مالیات قرار دهیم که این مهم پیش از این فقط از طریق بانک مرکزی انجام می شد که آن هم فقط تراکنش های بین بانکی را نشان می داد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بخش بزرگی از اقتصاد کشور مودی مالیاتی نیستند و شناسایی نشده اند که بیشتر فرار مالیاتی نیز در این بخش که به بخش خاکستری اقتصاد مشهور است اتفاق می افتد.

منظور به شناسایی ۲ میلیون مودی مالیاتی جدید از طریق پوزهای بانکی اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعات بانک مرکزی، ۱۳ میلیون دستگاه کارتخوان (پوز) در کشور فعال است که از این تعداد ۸۰ درصد مودی مالیاتی نیستند.

وی بیان کرد: اگر پوزهای بانکی ساماندهی شود به طور قطع تعداد مودیان مالیاتی افزایش یافته و امکان وصول مالیات بهبود می یابد.

منظور به فعالیت یک هزار و هفت نفر در بخش ارزی کشور نیز اشاره کرد و گفت: از این تعداد که تراکنش های مالی بالایی نیز دارند نزدیک به ۶۰۰ نفر هیچ پرونده مالیاتی ندارند.

وی با بیان اینکه در وصول مالیات، بخش رسمی اقتصاد که شناسایی شده اند بیشتر تحت فشارند، افزود: امور مالیاتی در دوره جدید، توجه خود را بر روی بخش خاکستری اقتصاد که شناسایی نشده اند متمرکز خواهد کرد و به دنبال کاهش فشار بر مودیان شناسایی شده و افزایش و اعمال فشار بر مودیان شناسایی نشده است.

وی به روش های شناسایی مودیان مالیاتی اشاره کرد و گفت: بازدیدهای میدانی که قبلا انجام می شد و البته روش خوبی هم است باید ادامه داشته باشد و در کنار آن، باید از تکنولوژی روز و بررسی پرونده های بانکی و معاملات و غیره، استفاده کنیم.

منظور، وصول راحت مالیات را در گرو شناسایی بهتر مودیان مالیاتی دانست و گفت: در مشاغل نیز فرار مالیاتی زیاد است چون هزینه هایشان مشخص نیست و بیشتر آنها اظهار نامه مالیاتی پر نمی کنند که باید پیگیری و ساماندهی شود.

وی بر شناسایی، تمکین و دقت در رسیدگی به پرونده ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: معوقات مالیاتی همه ادارات بالا بوده که برای رفع این معضل، باید مجاری شرکت های سوری، کارت بازرگانی و حساب های استیجاری بیشتر مورد بررسی قرار گیرند که اگر این سه مورد بسته شود به طور قطع معوقات کاهش می یابد و در این راستا از ظرفیت پلیس امنیت اقتصادی نیز استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از افتتاح داده ویزه تمکین مالیاتی در دهه فجر امسال در تهران خبرداد و گفت: از این پس ندادن  مالیات جرم محسوب می شود و این جرم انگاری قدم مثبتی است که در سایر استان ها نیز اجرا خواهد شد.

منظور با بیان اینکه دولت مدرن بر اساس مالیات بنا می شود بر فرهنگ سازی در عرصه وصول مالیات و آشنا کردن مردم به ظرفیت ها و مخاطرات این حوزه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، درآمدهای مالیاتی سهم بالاتری از بودجه دولت را بر دوش خواهد گرفت، گفت: سازمان امور مالیاتی فقط به دنبال درآمدزایی نبوده بلکه با وضع مالیات های جدید و حذف آن در برخی از بخش ها، به مردم سیگنال می دهد که نمونه آن اعمال مالیات بیشتر بر سیگار و نوشابه برای سلامت مردم و یا کاهش مالیات در مناطق کم برخوردار برای رونق سرمایه گذاری است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این مراسم از زحمات غلامرضا شریفی مدیر کل قبلی امور مالیاتی آذربایجان شرقی تجلیل و عیسی اروج زاده را به عنوان سرپرست جدید این اداره کل معرفی کرد.

منظور گفت: با بررسی عملکرد سه ماهه آقای اروج زاده، در صورت رضایت، حکم مدیرکلی وی صادر خواهد شد و از سایر افراد پرتوان و با دانش اداره کل آذربایجان شرقی در مدیریت سایر استان ها استفاده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی