English

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

میراث رها شده اصفهان نیازمند فکری نو و تصمیمی سازنده است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار داشت: رسیدگی به میراث رها شده اصفهان، فکری نو و تصمیمی سازنده نیاز دارد.

میراث رها شده اصفهان نیازمند فکری نو و تصمیمی سازنده است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان،  آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با قائم‌ مقام وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه میراث فرهنگی در استان اصفهان رها شده است، گفت: رسیدگی به میراث و آثار تاریخی این استان در شهرها و روستاهای مختلف نیازمند فکری نو و تصمیمی سازنده است تا این مکان‌ها از مخروبه به مکانی برای گردشگری و جذب بازدیدکننده تبدیل شود.

وی اظهار داشت: میراث ما بازگوکننده این است که پدران ما در گذشته چگونه زندگی می‌کردند و با امکانات کم، چگونه آثاری ساختند تا بتوانند زندگی خوبی را داشته باشند و در آن عبادت خدای متعال را انجام دهند.

امام جمعه اصفهان افزود: شهرها و روستاهای مختلف در سراسر استان اصفهان دارای آثار تاریخی مختلفی هستند که متأسفانه اداره میراث فرهنگی، آن را به عنوان میراث فرهنگی تلقّی می‌کند و نه اجازه می‌دهد که خریدوفروش شود و نه اجازه می‌دهد که این مکان‌ها اجاره داده شوند تا آن را آباد کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تأکید کرد: رسیدگی به میراث کهن این استان در شهرها و روستاهای مختلف نیازمند فکری نو و تصمیمی سازنده است تا به عنوان مثال خانه‌های تاریخی از مخروبه به مکانی برای گردشگری و جذب بازدیدکننده تبدیل شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی و آثار تاریخی در استان اصفهان به نوعی رها شده است، عنوان کرد: برای مثال شهر زواره در اردستان به صورت کلی میراث فرهنگی است؛ مردم خانه‌ها را رها کردند و رسیدگی به آن نمی‌شود؛ بنابراین لازم است شرایط و استانداردهایی تدوین شود تا این خانه‌ها به مکانی برای گردشگری تبدیل شود و تکلیف مردم مشخص شود.

آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه شکل‌ها و هندسه‌هایی که در آثار تاریخی به کار رفته است، بلندنظری گذشتگان را برای ما مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد نداشتن بودجه بهانه‌ای برای تخریب این خانه‌ها شود، می‌توان شرایطی را مشخص کرد تا مردم بدانند چه خانه‌هایی میراثی است و چه خانه‌هایی میراثی نیستند و با جذب سرمایه بخش خصوصی و یا سرمایه‌گذاری خود مردم، شرایط این مکان‌ها بهبود یابد. 

قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدار گفت: در تهران 2 هزار خانه تاریخی وجود دارد که از این تعداد 500 خانه دارای شناسنامه است و میراث فرهنگی وظیفه رسیدگی به آن را دارد و مابقی در حال تخریب است و به مکانی نامناسب تبدیل شده است بنابراین لازم است تا تصمیم صحیحی برای این خانه‌ها گرفته شود تا وضعیت آن بهبود یابد.

دارابی با اشاره به ضرورت رسیدگی به ابنیه تاریخی در استان اصفهان عنوان کرد: به زودی مبلغ یک میلیارد تومان به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برای جبران بخشی از عقب افتادگی‌ها تخصیص می‌یابد.

امام جمعه اصفهان و میراث

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه