English

جواد رسولی:

سهم عوامل انسانی در بروز پدیده مخرب گرد و خاک، ۳۵ درصد است

رییس مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی بیان کرد: عوامل انسانی مثل برهم زدن سطح زمین، شخم زدن بیش از حد زمین و کشت‌های دیم، بدون توجه به وجود بارندگی منطقه را گرفتار پدیده گردوغبار کرده است

سهم عوامل انسانی در بروز پدیده مخرب گرد و خاک، ۳۵ درصد است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد رسولی رییس مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی عنوان کرد: سهم عامل انسانی در بروز پدیده مخرب گرد و خاک در خراسان رضوی، به ویژه در بخش شمالی آن و شهرستان سرخس، بیشتر از تاثیر همین عامل در دیگر نقاط کشور است.

رسولی در ادامه این مطلب اضافه کرد: در مساله گردوغبار عامل انسانی تاثیر گذار در پدیده مخرب گرد و خاک در خراسان رضوی در کشور ما سهم خشکسالی در بروز این پدیده ۷۵درصد و سهم عوامل انسانی حدود ۲۵درصد است.

 رییس مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی همچنین افزود: این در حالی است که در گردوخاک منطقه سرخس و همچنین شمال خراسان رضوی، سهم عوامل انسانی بیشتر و حدود ۳۵درصد است و بقیه عوامل طبیعی از جمله خشکسالی سهم ۶۵درصدی در بروز این پدیده دارند.

وی در ادامه با اشاره به مشکل ریزگردهای اخیر در شهرستان سرخس تصریح کرد: پدیده گرد و غبار از دهه۱۳۹۰ در سرخس مطرح شد و اکنون این شهرستان از همین جهت با چالش اجتماعی روبه رو شده است و منابع محلی در سرخس می گویند ظرف روز‌های اخیر میزان ریزگرد‌ها و گرد و خاک در این شهرستان به ۲۰برابر شرایط استاندارد رسیده است.

 رسولی ادامه داد: پدیده گرد و غبار ظرف چهار سال اخیر در سرخس بطوری تشدید شده که پیش از این برای مدت محدود نیم ساعت محیط زیست منطقه را تحت تاثیر قرار می‌داد، اما اکنون وضعیت آن به حدی حاد شده که زندگی و زیست شهری، کشاورزی و صنعت در این بخش از شرق خراسان رضوی تحت تاثیر قرار داده است.

رییس مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی متذکر شد: در منطقه سرخس و اطراف آن عوامل انسانی مثل برهم زدن سطح زمین، شخم زدن بیش از حد زمین و کشت‌های دیم، بدون توجه به وجود بارندگی به مراتب بیشتر از دیگر عوامل انسانی منطقه را گرفتار پدیده گردوغبار کرده است.

رسولی در خاتمه تاکید کرد: دشت قره‌قوم ترکمنستان از جمله مناطق سیلاب‌خیز مهم در منطقه توصیف می شود و تغییر پوشش گیاهی، دشت‌های سیلابی و مسیل رودخانه‌ها نیز موجب بلند شدن ذرات ریز خاک به هوا می‌شود بنابراین دشت قره‌قوم تاثیری جدی در بروز پدیده گرد و خاک در آن منطقه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه