English

شهرام ملاطفی‌نیا:

۱۳۳ میلیون مترمکعب آب در اردبیل صرفه جویی شد

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از صرفه‌جویی ۱۳۳ میلیون مترمکعب آب با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این استان خبرداد.

۱۳۳ میلیون مترمکعب آب در اردبیل صرفه جویی شد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، شهرام ملاطفی‌نیا ، مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اراضی استان اردبیل دارای ۱.۸ میلیون هکتار مساحت می‌باشد  که از این میزان ۲۵۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی را شامل می‌شود از این میزان نیز ۲۱۷ هزار هکتار جزو اراضی زراعی و مابقی جزو اراضی باغی است.

وی افزود: در سال‌های گذشته اراضی کشاورزی و مستعد استان به مساحت ۳۸ هزار هکتار به انواع سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شدند که ۱۴ درصد کل اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود .

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به این که میزان آب صرفه‌جویی شده با این روش ۱.۵ برابر ذخیره آب در پشت سد یامچی است، ادامه داد: میزان ذخیره آب در پشت سد یامچی ۸۶ میلیون مترمکعب در سال است.

ملاطفی نیا افزود: چهار روش سیستم نوین آبیاری تحت فشار در استان اجرا شده است که شامل سیستم‌های کم‌فشار ، کلاسیک ثابت و ماشین‌های آبیاری و موضعی است.

آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر روشی از آبیاری است که در آن آب در مجاری بسته که شامل لوله‌های اصلی و فرعی می‌باشد با فشار جریان می‌یابد و از سوراخ‌هایی که به آنها قطره‌چکان ، آبپاش ، آبفشان و یا نازل گفته می‌شود به صورت قطره یا ذرات ریز خارج و از تلفات آب در مسیر انتقال و در داخل مزرعه جلوگیری شده و آب به اندازه‌ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می‌شود.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه