English

برداشت سالیانه ۲۴۳ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی حوضه مرزی غرب

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سالیانه از منابع آب زیرزمینی حدود 243 میلیون متر مکعب آب، جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی در حوضه مرزی غرب برداشت می شود.

برداشت سالیانه 243 میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی حوضه مرزی غرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، عرفان مومن پور در جلسه ای که به منظور بررسی اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی با حضور معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب برگزار شد، ضمن ارائه گزارش کلی از وضعیت منابع آب استان و اقدامات صورت گرفته توسط این حوزه، گفت: در حوزه مرزی غرب 8 هزار و  160 حلقه چاه داریم که این از تعداد 14 هزار حلقه چاه موجود در استان و 611 حلقه نیز در حوزه کرخه است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 51 رشته قنات با حجم تخلیه سالیانه 1.7 میلیون متر مکعب و در حوزه کرخه 14 رشته با حجم تخلیه 0.3 میلیون متر مکعب و 19 هزار و 443 دهنه چشمه با پتانسیل تخلیه  134 میلیون مترمکعب، در استان موجود است که وجود این تعداد چشمه، پتانسیل قابل توجه آب در این حوضه ها را نشان می دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: سالیانه از منابع آب زیرزمینی حدود 243 میلیون متر مکعب آب، جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی در حوضه مرزی غرب و در کرخه نیز 17.7 میلیون متر مکعب، برداشت می شود.

مومن پور ادامه داد: وسعت حوضه های آبریز مرزی غرب در این استان 9 هزار و 412 کیلومتر مربع و میزان آب قابل برنامه ریزی در منابع زیرزمینی 45 میلیون متر مکعب و در بخش سطحی هم  824 میلیون متر مکعب است که این اعداد در حوضه کرخه با مساحت تقریبی 469 کیلومتر مربع به ترتیب 7.1 و 36.8 میلیون متر مکعب هستند.

وی یادآور شد: در حوضه کرخه 661 حلقه چاه، 14 قنات و 391 دهنه چشمه وجود دارد که برداشت سالیانه در این حوضه 17.7 میلیون متر مکعب بوده و عمدتاً شهرستان کامیاران در حوضه کرخه قرار دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به وضعیت بارش در در حوضه سیروان اشاره کرد و بیان کرد: در سال آبی جاری میزان بارش در این حوضه 56 میلیمتر که این عدد در سال گذشته 74 میلیمتر، بوده و به نسبت دراز مدت 31 درصد کاهش بارندگی را در آبان و 39 درصد هم در تجمعی از ابتدای سال آبی در حوضه سیروان داشته ایم و در حوضه زاب نیز در آبان ماه امسال 55 درصد نسبت به درازمدت و به صورت تجمعی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 60 درصد کاهش بارندگی داشته ایم در حوضه کرخه نیز 37 درصد تاکنون و در دراز مدت 46 درصد کاهش بارندگی را شاهد بوده ایم.

مومن پور گفت: استان کردستان به 3 حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سفیدرود و مرزی غرب تقسیم بندی شده که برای سال 1400 از مجموع 170 انسداد غیرمجاز 50 فقره در همین حوضه با حجم 0.4 میلیون متر مکعب صورت گرفته و تعداد 100 دستگاه کنتور از کل 300 دستگاه در مرزی غرب نصب شده است.

وی به اجرای سازگاری با کم آبی در استان اشاره کرد و اظهار کرد: در سند سازگاری با کم آبی مجموعاً این استان مکلف به صرفه جویی حدود 270 میلیون متر مکعب در حوضه آب زیرزمینی است و در حال حاضر، کل میزان صرفه جویی ما در حوزه مرزی غرب در فاز اول 19 و در فاز دوم 2 میلیون متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به اقدامات و پیشرفت طرح تعادل بخشی نیز اشاره کرد و افزود: اقدامات و درصد پیشرفت های صورت گرفته در بخش تعادل بخشی به این صورت است که در گروه‌های گشت و بازرسی 100 درصد، در آب برگشتی به آبخوان 817 درصد، در انسداد و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز 262 درصد، نصب کنتور حجمی 20 درصد ، جلوگیری از اضافه برداشت و آماربرداری از منابع و  مصارف آب 95 درصد بوده و در حال حاضر عملکرد شرکت آب منطقه‌ای کردستان در تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه جزء 5 استانی است که 100 درصد پیشرفت کار داشته‌اند.

مومن پوربه وضعیت ذخیره آب سدهای استان اشاره کرد و ادامه داد: از مجموع 18 سد در حال بهره‌برداری و اجرا که در استان وجود دارد مجموعاً 2 هزار و 808 میلیون مترمکعب ذخیره آب داریم که از این مقدار حدود یک هزار و 300 میلیون مترمکعب آن در تولیت و بهره برداری آب منطقه‌ای کردستان و یک هزار و 500  میلیون متر مکعب آن نیز که شامل سدهای تالوار زنجان، گاوشان کرمانشاه، شهید کاظمی آذربایجان غربی، آزاد، ژاوه و قوچم هم زیرنظر شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می باشند خارج از تولیت این شرکت است.

وی به وجود تأسیسات و زیرساخت‌های مناسب جهت رصد بارش و وضعیت آب سدها اشاره کرد و یادآور شد: در این شرکت اتاق دیسپاچینگ موجود است که عملاً امکان کنترل تمام تأسیسات شامل؛ ایستگاه‌های هیدرومتری، ایستگاه‌های آب و هواشناسی، برف سنجی و باران سنجی، وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه