English

منصور جعفری نمین خبر داد:

مهاجرت ۳ هزار پزشک در طول یک سال از کشور

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در یک سال اخیر ۳ هزار پزشک از کشورمان به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

مهاجرت ۳ هزار پزشک در طول یک سال از کشور

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، منصور جعفری نمین ، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست مطالبه‌گران جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل گفت: سیستم پرداخت بیمه‌ها در کشورمان الگوی مناسبی ندارد و باید عمده هزینه‌های بیماران در مراکز بخش خصوصی و دولتی از سوی بیمه‌ها پرداخت شود در حالی که بیمه‌های موجود در کشور به تعهدات خود در مقابل بیماران عمل نکرده و به نوعی به نارضایتی‌ها دامن زده‌اند.

وی با تأیید این موضوع که انگیزه پزشکان برای ادامه تحصیل در دوره‌های تخصصی و فوق تخصص به شدت پایین آمده است، خاطرنشان کرد: امسال ۷۰۰ صندلی خالی را در دوره‌های تخصصی شاهد بودیم و این هشداری برای همه ماست تا بدانیم وضعیت درآمدی پزشکان اصلاً مطلوب و مناسب نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در چنین شرایطی عده‌ای در تلاش هستند تا موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته‌های پزشکی را در کشور افزایش دهند که به هیچ وجه این امر نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات موجود باشد.

جعفری نمین بیان کرد: در این زمینه اعتراض خود را به گوش مسئولان کشوری رسانده‌ایم تا این موضوع را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهند چرا که در کشور ساز و کارها و امکانات مناسب در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی وجود ندارد و ما راضی نیستیم به جای کیفیت، کمی‌گرایی را ملاک عمل قرار دهیم.

وی تصریح کرد: دوست نداریم دانشجوی پزشکی بیسوادی را تربیت کنیم که فقط مدرک تحصیلی داشته باشد در حالی که از علم و مهارت کافی بهره‌مند نباشد که در پیگیری این موضوع بحث عارض منافع مطرح نیست بلکه انتظار می‌رود چنین موضوعاتی به شکل کارشناسی و پخته مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور عاقبت نیروهای طرحی را در مراکز بیمارستانی و درمانی عاقبت ناخوشایند توصیف کرد و ادامه داد: هیچ پزشکی حاضر نیست بعد از سال‌های طولانی تعهد خدمتی در نهایت از سوی مدیران بخش‌های بیمارستانی و درمانگاهی کنار گذاشته شود و یا در سن ۵۰ سالگی دنبال شغل با ثبات بگردد.

جعفری نمین موضوع اخلاق پزشکی را بسیار مهم و قابل توجه اعلام کرد و گفت: هر چند مشکلات اقتصادی، تورمی و تنش‌های کاری یک پزشک ممکن است روی اصول و قواعد اخلاقی تأثیر بگذارد اما همچنان تاکید بر رعایت اصول و قواعد اخلاقی در علم پزشکی است چرا که در قانون نظام پزشکی حق تقدم با بیمار و رعایت حقوق اوست.

وی ادامه داد: به هیچ وجه در سازمان نظام پزشکی قصد جانبداری از پزشک و بی‌تفاوتی نسبت به حق و حقوق بیمار را نداریم بلکه تلاشمان بر این است تا پرونده‌های تخلف پزشکی را از طریق دادگاه انتظامی و مسئولان قضائی استان بدون حب و بغض مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد پزشکان عمومی در سطح کشور درآمد ماهیانه زیر ۱۰ میلیون تومان دارند، اظهار کرد: کار به حدی سخت شده که برخی از پزشکان به رغم داشتن مدرک پزشکی در مشاغل تجاری مشغول هستند و یا به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

جعفری نمین گفت: در کشورهای همسایه ۱۵ تا ۲۰ برابر حقوق پرداختی در ایران به پزشکان حقوق و مزایا داده می‌شود و از همین روز ۳ هزار پزشک در یک سال گذشته به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: باید به صراحت گفت ایران بهشت پزشکان نیست و ما به دلیل شرایط سختی که در فعالیت پزشکان مشاهده می‌کنیم به جای حضور و ماندگاری پزشکان، مهاجرت آنها را به عینه شاهد هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مورد ترافیک سنگین در میدان سرچشمه به خاطر تمرکز مطب پزشکان بیان کرد: این موضوع که تنها حضور پزشکان در این منطقه بر دامنه ترافیک افزوده است، صحت ندارد و ما در همه نقاط شهر اردبیل به دلیل ساختار شهری معیوب با ترافیک سنگین روبه‌رو هستیم.

جعفری نمین در پایان خاطرنشان کرد: حتی در خود مرکز استان نیز ما در برخی از رشته‌های تخصصی با کمبود پزشک روبه‌رو هستیم و ماندگاری آنها در این شهر با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه