English

احسان ارکانی:

سیاست خارجی منفعلانه در دولت سیزدهم وجود ندارد

نماینده مردم نیشابور بیان کرد: دولت سیزدهم الویت سیاست خارجی خود را گسترش روابط با همسایگان قرار داده است و شرکت در اجلاس اکو و عضویت در سازمان شانگهای دقیقا بر این هدف دولت منطبق است.

سیاست خارجی منفعلانه در دولت سیزدهم وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در سخنانی عنوان کرد: دولت سیزدهم توانسته است شروع خوبی در ارتقاء سطح دیپلماسی منطقه‌ای داشته باشد و سیاست خارجی منفعلانه در دولت سیزدهم وجود ندارد و این دولت در سیاست خارجی خود نگاهی متوازن دارد.

ارکانی در ادامه این سخنان متذکر شد: پیمان‌های منطقه‌ای نظیر اکو، به عنوان پیمان‌های همکاری در حوزه‌های مختلف بین کشورهای منطقه غرب آسیا و همسایگان جمهوری اسلامی، حائز اهمیت هستند و هم می‌توانند تاثیر مستقیمی در تبادلات تجاری، صادرات و رشد اقتصاد نفتی و غیر نفتی ایران داشته باشند و هم می‌توانند در حوزه همکاری‌های امنیتی برای ثبات منطقه و کشور ما تاثیرگذار باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین افزود: عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای به ویژه در شرایط فعلی که کشور ما به دلیل تحریم‌های آمریکا و اروپا با فراز و نشیب‌هایی در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی روبه‌رو است، بیش از همیشه حائز اهمیت است؛ چراکه در این شرایط استفاده از ظرفیت عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اکو، برای ایران ضرورت بسیار بیشتری دارد.

وی ادامه داد: چون در شرایط اضطراری فعلی که ما درگیر تحریم‌ها هستیم، باید با فعال‌سازی و استفاده مضاعف از ظرفیت‌های ارتباط و مبادلات اقتصادی با همسایگانمان، بتوانیم هم در حوزه صادرات فعالانه‌تر عمل کنیم و هم با انجام مذاکره بین بانک مرکزی و حوزه اقتصادی ایران با کشورهای منطقه‌، راه را برای دور زدن تحریم‌ها هموار کنیم.

ارکانی تصریح کرد: مهم‌ترین بحث‌هایی که رئیس جمهور باید در اجلاس اکو مطرح کند، لزوم انسجام بیشتر بین کشورهای عضو سازمان اکو و تاکید بر توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و منافع مشترک کشورهای منطقه است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین مذاکره در مورد حل برخی از اختلافات بین کشورهای عضو و حرکت به سوی انسجام بیشتر برای افزایش تاثیرگذاری در اقتصاد جهان و ثبات و امنیت جهانی نیز از مسائل حائز اهمیتی است که آقای رئیسی باید در اجلاس اکو مطرح کند.

نماینده مردم نیشابور

وی گفت: همچنین رئیس جمهور باید در اجلاس اکو به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های متقابل بین کشورهای عضو اکو در بحث تهاتر کالاها و خدمات نیز اشاره کند. یعنی همان طور که قرارداد بلندمدت بین ایران و چین این فضا را فراهم کرد که با تهاتر نفت بتوانیم برخی از کالاها و خدمات را از چین وارد کنیم، این ظرفیت را می‌توان به صورت متقابل بین کشورهای عضو اکو هم فراهم کرد.

ارکانی تاکید کرد: دولت سیزدهم الویت سیاست خارجی خود را گسترش روابط با همسایگان قرار داده است و شرکت در اجلاس اکو و عضویت در سازمان شانگهای دقیقا بر این هدف دولت منطبق است و وقتی ارتباط با کشورهای همسایه به عنوان مهم‌ترین هدف در سیاست خارجی مد نظر قرار گیرد، قاعدتا شرکت در دو اجلاسی که اعضاء آن کشورهای منطقه هستند، یک حرکت درست، دقیق و منطبق با سیاست تقویت ارتباط با شرق است.

نماینده مردم نیشابور یادآور شد: سیاست خارجی منفعلانه و تنها نگاه داشتن به غرب و غافل شدن از تعاملات دیپلماتیک با شرق، در دولت سیزدهم وجود ندارد و این دولت در سیاست خارجی خود نگاهی متوازن دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان کرد: همچنین در این دولت ما در حال ارسال پیامی محکم و منطقی به غرب هستیم و می‌گوییم اگر غربی‌ها می‌خواهند با ما ارتباط داشته باشند و در حوزه سیاست خارجی با ما کار کنند، اولین گام آن‌ها باید رفع تحریم‌ها باشد، در غیر این صورت ایران تحریم‌شده نیازی به ارتباط منفعلانه با غرب ندارد.

ارکانی در خاتمه خاطرنشان کرد: ما باید دیپلماسی اقتصادی خودمان را در تمام کشورهایی که با آن‌ها ارتباط داریم و می‌توانیم از منافع اقتصادی این ارتباط استفاده کنیم، فعال کنیم و زمینه صادرات کالاهای خودمان به کشورهای مختلف را فراهم کنیم و متقابلا با کشورهایی که رابطه دوستانه‌ای با ما دارند نیز برای واردات کالاهای مورد نیازمان رایزنی کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی