English

محمد پهلوان کاشی:

افزایش روند بستری‌های کرونا در خراسان رضوی

دغدغه ما کند شدن دوز دوم واکسیناسیون است و کمبودی در زمینه واکسن نداریم و برای ترغیب و تشویق مردم به‌ ویژه گروه‌هایی که حتی برای دوز اول مراجعه نکرده‌اند، اقدامات مختلفی را انجام داده‌ایم.

افزایش روند بستری‌های کرونا در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد پهلوان کاشی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خبری اعلام کرد: روند بستری‌های کرونا در روزهای اخیر با افزایش مواجه بوده و در حال حاضر میزان مراجعه‌های سرپایی، بستری‌ها و همچنین بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های با شیب ملایمی در حال افزایش است.

پهلوان کاشی در ادامه افزود: هم‌اکنون درصد واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ تا ۱۸ سال استان خیلی به هم نزدیک شده و تقریبا تفاوتی بین این ۲ نیست و مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم، فاصله میان دوز اول و دوم است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در گروه سنی بالای ۱۸ سال ۸۲.۹۲ درصد و در گروه سنی بالای ۱۲ سال ۸۲.۰۵ درصد دوز اول را واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما میزان آمار واکسیناسیون کامل به معنای اینکه افراد هر ۲ دوز واکسن را دریافت کرده باشند، در گروه سنی بالای ۱۸ و ۱۲ سال به ترتیب ۵۸.۷۷ و ۵۵.۲۶ درصد است.

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر در مناطق تحت پوشش دانشگاه سه میلیون و ۳۱۴ هزار نفر دوز اول و ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر هر ۲ دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و همچنین حدود ۷۰۰ هزار نفر هم هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند که باید برای دریافت دوز اول اقدام کنند.

پهلوان کاشی گفت: دغدغه ما کند شدن دوز دوم واکسیناسیون است و انتظار داشتیم تا این تاریخ حداقل ۶۰ درصد جمعیت واکسیناسیون کامل را انجام دهند اما تنها به عدد ۵۵ درصد رسیده‌ایم و این مساله نشان می‌دهد استقبال از دوز دوم به دلیل شدت تبلیغات منفی علیه واکسن یا هر دلیل دیگری کاهش داشته که این موضوعی نگران‌کننده است.

وی همنچنین ادامه داد: چنانچه بیش از ۸۰ درصد افراد جامعه هر ۲ دوز واکسن را تزریق کنند، گردش ویروس در سطح جامعه پایین می‌آید و نگرانی‌های کادر بهداشت و درمان نیز کم می‌شود و می‌توان به روال عادی زندگی بازگشت اما هنگامی که بخشی از جامعه واکسن نزند، باز هم ویروس چرخش بالای خود در جامعه را حفظ می‌کند و ریسک خطرپذیری کاهش نمی‌یابد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: کمبودی در زمینه واکسن نداریم و از نظر ذخیره واکسن در وضعیت بسیار مطلوبی هستیم. در حال حاضر همه انواع واکسن‌ها موجود و تقریبا سبد واکسن‌هایمان تکمیل است و از حدود هفت روز پیش هم دوز اول واکسن آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون تزریق می‌شود.

پهلوان کاشی تصریح کرد: پایگاه‌های مختلف ساعت‌ کاری‌های متفاوتی دارد اما از آن‌جایی که میزان استقبال در بعضی از ساعت‌ها بیشتر است، تلاش کرده‌ایم در آن ساعت‌ها اکثر مراکز فعال باشد و از حدود ساعت ۲۱ به بعد مراکز خیلی خلوت می‌شود و با توجه به اجرای محدودیت تردد شبانه، ۲۴ ساعته شدن مراکز واکسیناسیون توجیه‌پذیر نیست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم‌اکنون واکسیناسیون خانه به خانه در حاشیه شهر و مترو آغاز شده و واکسیناسیون مدرسه به مدرسه هم اگرچه با مشکلاتی مواجه بود اما با همکاری آموزش و پرورش استان پیش می‌رود و خیلی از مشکلات آن برطرف شد و با همه این فعالیت‌ها لازم است استقبال جدی‌تر از سوی مردم برای واکسیناسیون انجام شود.

وی به اقدامات تشویقی برای ترغیب شهروندان به واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: برای ترغیب و تشویق مردم به‌ ویژه گروه‌هایی که حتی برای دوز اول مراجعه نکرده‌اند، اقدامات مختلفی اعم از برگزاری برنامه‌های زنده اینترنتی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، صحبت با گروه‌های هدف و تاثیرگذار مانند روحانیون را انجام داده‌ایم و در آینده هم بنا داریم با منتقدین و مخالفان واکسیناسیون مناظره برگزار کنیم.

پهلوان کاشی یادآور شد: مراجعه بیماران سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته و بیمارستان‌ها در چهار روز گذشته روند افزایشی داشته است و این روند افزایشی شیب زیادی ندارد اما به هر حال رو به افزایش بوده است. همچنین نمودار روند بستری‌ها نیز صعودی بوده است و چنانچه یک بازه زمانی ۱۰ روزه از هشت تا ۱۷ آبان ماه را برای خراسان رضوی در نظر بگیریم، کمترین میزان بستری‌های جدید در ۲۴ ساعت مربوط به ۹ آبان با ۱۵۴ بستری و بیشترین آمار هم مربوط به ۱۲ آبان با ۲۴۳ بستری بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: روز گذشته نیز در کل استان ۲۰۲ بستری جدید داشتیم که ۱۴۲ نفر از آن مربوط به حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده که بالاترین عدد طی چهار روز گذشته است و در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا هم در استان خراسان ۱۷۰ نفر در ICU هستند که ۱۲۹ بستری از این تعداد مربوط به مشهد است.

وی افزود: زمان موج پنجم بخش بیماران مراقبت ویژه تکمیل ظرفیت شده بود اما پس از موج پنجم در قسمت بیماران ICU روندی کاهشی را شاهد بودیم که این روند نزولی و کاهشی هم الان متوقف شده است و هشت آبان ماه ۱۳۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و اکنون روند کاهشی قبلی بار دیگر افزایشی شده و با عدد ۱۲۹ بستری در واقع مجدد به آمار هشت آبان ماه باز گشته‌ایم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پهلوان کاشی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر شرایط مراجعه بیماران سرپایی که به بیمارستان‌ها و مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کنند، شکننده است و بعضی روزها با روند افزایشی و برخی روزها هم با عددهای کاهشی مواجه می‌شویم و در واقع شرایط ۱۰۰ درصد افزایشی نیست.

وی تاکید کرد: در مقایسه با گذشته مراجعه‌های سرپایی کمتر به بستری می‌رسد و برداشت ما این است که واکسیناسیون باعث شده کار مردم کمتر به بستری بکشد اما لازم است تمام افراد بالای ۶۰ سال که چهار ماه از دریافت دوز دوم واکسن‌شان می‌گذرد، نسبت به دریافت دوز سوم اقدام کنند چراکه ایمنی بدن در گروه‌های سنی بالاتر زودتر کاهش پیدا می‌کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تضصریح کرد: باید توجه داشت هنوز گردش ویروس در سطح جامعه بسیار بالاست و این افراد باید دوز سوم واکسن را دریافت کنند و تاکنون حدود ۴۰۰۰ نفر در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند و همچنین دریافت دوز سوم کادر درمان هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است.

پهلوان کاشی در خاتمه گفت: نرخ رعایت شیوه‌نامه‌ها در شهر مشهد متغیر است و بعضی از مناطق شهری نرخ رعایت شیوه‌نامه‌های بالاتری دارد اما این پروتکل‌ها در بعضی مناطق خیلی کم رعایت می‌شود و بستری‌هایی کرونایی این روزها بیشتر مربوط به کسانی است که واکسن نزده‌اند و از نظر جغرافیایی هم بیشتر بستری‌ها مربوط به محله‌هایی است که شیوه‌نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند و نمودارها به خوبی نشان می‌دهد هر جا میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها کمتر باشد، بیشترین بستری‌ها مربوط به همان منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه