English

غلامحسین ساربان:

پیش‌بینی تولید و برداشت ۷۰ هزار تن محصول انار در خراسان رضوی

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: انار به عنوان تنها محصولی است که نیاز به سم‌پاشی ندارد و این محصول فقط یک آفت دارد که آن هم نیاز به سم‌پاشی ندارد و همچنین حداقل کود را مصرف می‌کند.

پیش‌بینی تولید و برداشت ۷۰ هزار تن محصول انار در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: از ۷۰۰ رقم انار موجود در سطح کشور ۳۰ تا ۴۰ رقم آن در خراسان رضوی تولید می‌شود که ۶ نوع آن مرغوب و صادراتی است و پیش‌بینی می‌شود که امسال ۷۰ هزار تن محصول انار در خراسان رضوی تولید و به کشورهای مختلف دنیا صادر شود.

ساربان در ادامه افزود: خراسان رضوی از نظر سطح باغات انار مقام دوم کشور را دارد و انار یکی محصولات شاخص این استان است و در سطح خراسان رضوی ۸۴۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد که ۸۲۰۰ هکتار آن بارور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ۶ رقم تجاری بسیار مرغوب از جمله اردستانی، بجستانی، خزر؛ رباب و شیشه گپ در خراسان  رضوی وجود دارد و خوشبختانه تاکنون اتفاقات خوبی در احداث سایبان‌ها، صادرات انار ، بسته‌بندی و احداث سردخانه‌های انار رقم خورده است.

وی در ادامه متذکر شد: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۷۰ هزار تن محصول انار در خراسان رضوی تولید و به کشورهای مختلف دنیا صادر شود و از ژاپن و کره جنوبی به عنوان یکی از بازارهای هدف انار ایران در گذشته می توان نام برد و طی سال‌های اخیر انار ایران به کشورهای روسیه، امارات و کشورهای عربی صادر می‌شود و خوشبختانه انار ایران جایگاه بسیار خوبی در دنیا پیدا کرده است.

ساربان در ادامه تاکید کرد: چون باغات انار در حاشیه کویر واقع شده، آب بسیار کمی مصرف  کرده و مورد توجه کشاورزان خرده‌مالک قرار گرفته است. باید با برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها به افزایش کیفیت این محصول و حفظ بازار صادراتی در سال‌های آینده کمک کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به رغم اینکه عملکرد محصول انار در هکتار ۱۵ تن است اما به خاطر شرایط بسیار سخت اقلیمی سال گذشته، کاهش بارندگی، وجود سرما، خاموشی چاه‌ها، قطع برق و خشکسالی شدید عملکرد امسال این محصول در هکتار به ۹ تن کاهش یافته است.

وی یادآور شد: امیدواریم با پروژه‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه احداث سایبان‌ها، آبیاری میکرو و آبیاری زیرسطحی در باغات انار داریم بتوانیم عملکرد محصول را افزایش داده و تولیدات یکدستی در باعات انار ایجاد کنیم.

ساربان تصریح کرد: انار به عنوان تنها محصولی است که نیاز به سم‌پاشی ندارد و این محصول فقط یک آفت دارد که آن هم نیاز به سم‌پاشی ندارد و همچنین حداقل کود را مصرف می‌کند و هرچند سال‌های گذشته تولید انار بسیار بیشتر بود اما به دلیل سرمای سال ۸۶ و همچنین تکرار آن در سال‌های ۹۲ و ۹۵ سطح باغات و عملکرد کاهش یافته ولی قیمت‌ها بهتر شده است.

انار در خراسان رضوی

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت صنایع تبدیلی محصول انار تاکید کرد: در خراسان کارخانجات خوبی در تولید رب انار، تولید کنستانتره و سردخانه داریم همچنین شرایط برای بسته‌بندی و صادرات انار نیز در استان فراهم است و متأسفانه در حوزه برندینگ تاکنون کار خاصی انجام نشده ولی چون در دنیا مقام اول را داریم انار به نام کشور ایران با اسامی مختلف صادر می‌شود.

وی همچنین اذعان کرد: با توجه به اینکه در آینده نیاز به آب و به تبع مشکلات این حوزه جدی‌تر خواهد شد قطعاً اجرای روش‌های آبیاری زیرسطحی در باغات انار بسیار می‌تواند شرایط مناسبی را برای تولید بهتر این محصول ایجاد کند در همین خصوص از کشاورزان تقاضا داریم با اعتباراتی که در اختیار داریم به سمت توسعه آبیاری زیرسطحی در داخل باغات انار حرکت کنند.

ساربان در خاتمه با اشاره به شهرستانهای تولیدکننده انار استان خاطرنشان کرد: مه‌ولات، بجستان، بردسکن، کاشمر و خلیل‌آباد به عنوان شهرستان‌های خوب استان در تولید انار هستند و در حال حاضر ۳۳۷ هزار بهره‌بردار در خراسان رضوی داریم که ۳۰ هزار بهره‌بردار در حوزه تولید انار فعال هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه