English

محمدمهدی برادران

اصلاح آیین‌نامه خدمت در حرم مطهر رضوی

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: در آیین نامه جدید خدمتی که ۱۷ ربیع الاول امسال توسط تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ شد به دوره‌های آموزش خادمان و خادمیاران توجه ویژه شده است.

اصلاح آیین‌نامه خدمت در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدمهدی برادران مدیر عالی حرم مطهر رضوی در سخنانی اعلام کرد: ۶۲ هزار نفر خادم و خادمیار به‌صورت هفته‌ای و کشیک منظم به زائران حرم امام رضا (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند که ۳۰ درصد از این تعداد بانوان هستند.

برادران در ادامه افزود: از این تعداد حدود هشت هزار نفر خادم، دربان، کفشدار، حافظ و فراش و مابقی خادمیار هستند. خدمت در حرم در مرحله نخست تشرفی است که بعد از ۱۰ سال به خدمت افتخاری ارتقا پیدا می‌کنند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی همچنین تصریح کرد: حوزه خدمت دیوانی در آستان قدس بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و اسنادی نیز داریم که بالغ بر ۲۵۰ سال قدمت دارد و نام اشخاص و نوع و محل خدمت آن‌ها در حرم مطهر رضوی را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اصلاح آیین‌نامه خدمت در حرم مطهر رضوی در سال‌های مختلف تاکید کرد: از جمله در سال‌های ۱۳۲۲، ۳۸، ۵۸، ۶۰، ۷۷ و ۸۳ اصلاحاتی در آن صورت گرفته است و امسال هم با ۷۰۰ ساعت کار کارشناسی اصلاحاتی با حفظ چهارچوب اصلی انجام و ابلاغ شده است که در اصلاحات انجام شده تحول همراه باثبات را دنبال می‌کنیم.

برادران ادامه داد: در اصلاحات انجام شده علاوه بر خدمت در روضه منوره و رواقها، حُفاظ، فراشان، کفشداران و دربانان خدمت خادمیاران هم اضافه شده است که این نیز شامل ۵۰ گروه خدمتی در ۴۴ عنوان می‌شود و رسالت اصلی حرم، موضوع زیارت است که می‌خواهیم این موضوع متعالی باشد و تحت الشعاع دیگر امور قرار نگیرد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی متذکر شد: این مدیریت از سال قبل با هدف یکپارچگی و ارائه خدمات حرم شکل گرفت و معاونت‌های اماکن متبرکه، تبلیغات اسلامی، زائران، فنی و نگهداری، پشتیبانی و برنامه ریزی زیرمجموعه این مدیریت هستند.

وی همچنین یادآور شد: در آیین نامه جدید خدمتی که ۱۷ ربیع الاول امسال توسط تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ شد به دوره‌های آموزش خادمان و خادمیاران توجه ویژه شده است و منشور حقوق زائران هم به زودی توسط تولیت آستان قدس ابلاغ خواهد شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی اذعان کرد: در نظرسنجی که اخیرا انجام دادیم در خصوص شرایط مقایسه نظم و انضباط، آسان بودن زیارت، برقراری آرامش و نظم، راحتی ادای نذر و ارتباط با خدام ۹ درصد قبل از کرونا و ۹۱ درصد بعد از کرونا را منظم دانستند. همچنین ۹۲ درصد از شرکت کنندگان از فراهم شدن مسیر شبانه روزی زیارت آسان برای سالخوردگان و ناتوانان ابراز رضایت کردند.

برادران در خاتمه خاطرنشان کرد: در دهه آخر صفر دست‌کم یک میلیون نفر به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و تلاش کردیم در همه وقت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا رعایت شود که از جمله این موارد توزیع ماسک است که تاکنون ۲۵ میلیون ماسک توزیع شده است و هنوز هم این کار ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه