English

حجت الله ایوبی:

مقدمات ثبت آیین‌های زعفران تربت حیدریه در میراث ناملموس جهانی فراهم شده است

نماینده سازمان یونسکو در ایران بیان کرد: شهرستان تربت حیدریه می‌تواند به شهر‌های خلاق جهانی بپیوندد، هم در ادبیات این ظرفیت را دارد و هم در موسیقی و همچنین به شبکه شهر‌های یادگیرنده.

مقدمات ثبت آیین‌های زعفران تربت حیدریه در میراث ناملموس جهانی فراهم شده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت الله ایوبی نماینده سازمان یونسکو در ایران اعلام کرد: با کمک وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به سمت ثبت ملی و جهانی آیین‌ها و آداب و رسوم کاشت و داشت و برداشت و فرآوری زعفران در تربت حیدریه حرکت خواهیم کرد.

ایوبی در ادامه اظهار کرد: زعفران به عنوان مشخصه خاص شهر تربت حیدریه و منطقه خراسان رضوی است که بخشی از هویت و شناسنامه ایران اسلامی به شمار می‌رود.

نماینده سازمان یونسکو در ایران همچنین افزود: زعفران علاوه بر ارزش اقتصادی که دارد پیرامون آن آداب و رسوم و برنامه‌های فرهنگی وجود دارد که قرار بر این شد؛ کارشناسان ما در یونسکو به اینجا سفر کنند و با مسئولان شهرستانی و استانی در میراث فرهنگی و شورای شهر و شهرداری دیدار داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه که از این میراث ارزشمند قابل ثبت ملی باشد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام خواهد داد و آنچه که می‌شود در حافظه جهانی به عنوان میراث ناملموس ثبت کرد، وظیفه ماست که به کمک وزارت میراث به سمت ثبت این آیین‌ها خواهیم رفت.

ایوبی با اشاره به ظرفیت‌های دیگرتربت حیدریه تاکید کرد: ما می‌توانیم سال آینده این شهر را به شبکه شهر‌های جهانی یونسکو وصل کنیم و این شهرستان می‌تواند یا به شهر‌های خلاق جهانی بپیوندد که هم در ادبیات این ظرفیت را دارد و هم در موسیقی و همچنین برای پیوستن به شبکه شهر‌های یادگیرنده با توجه به اتفاق‌های خوبی که در حوزه زعفران این شهرستان رخ داده است، شرایط خوبی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه