English

۲ اثر از شهر نوش آباد در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

2 اثر میراث ناملموس شهر نوش آباد در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

2 اثر از شهر نوش آباد در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان،  پخت قهوه انوشه و آئین جریده شویی شهر نوش آباد در فهرست ثبت آثار میراث ناملموس کشور ثبت شد.

به همت فعالان میراث فرهنگی و مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد، با تقدیر از قهوه پزان پیشکسوت نوش آبادی در سال ۹۵، روش پخت این قهوه مستندنگاری و پرونده ثبت آن توسط اسما رحمانی تهیه شده است.

قهوه انوشه

قهوه انوشه یا قهوه شیرین نوش آباد یکی از نوشیدنی‌های کهن منطقه فرهنگی کاشان است که شیوه پخت متفاوتی با قهوه‌های شناخته شده دارد.

اثر ناملموس دیگر نوش آباد که در کنار رسوم مذهبی دیگر این منطقه در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود، آیین جریده شویی است.

جریده شویی و جریته برداری شهر نوش آباد در شب ها و روزهای خاص از ایام محرم به ویژه شب تاسوعا و عاشورا اجرا شده و در شب ششم محرم هر سال جریته از محل حسینیه حضرت قاسم بن الحسن (ع) به خانه تاریخی مرحوم مقصودی انتقال داده می‌شود.

ایین جریته شویی

در صبح روز ششم محرم بانوان نوش آبادی، از  محله‌های مختلف حضور یافته و با قرائت قرآن، عاشورا و عرفه به ذکر می‌پردازند و ادوات و پارچه های جریده را شسته و تمیز می‌کنند در پایان مراسم، خود صاحبخانه پارچه‌های تمیز شده را به علم آویزان و تزئینات دیگری اگر دارد، را هم اضافه می‌کند. در ادامه این مراسم، کشکول زرین جریته نیز با گرد آجر سایده همان روز تمیز و با سرکه صیقل داده می‌شود.

گفتنی است؛ شهر زیرزمینی نوش آباد، به عنوان شناخته شده‌ترین اثر هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و هم‌اکنون بیش از ۳۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملموس و ناملموس کشور دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه