English

محمد میری دیسفانی:

کاهش ۳۰ درصدی تولید گردو در خراسان رضوی به دلیل سرمازدگی و خشکسالی

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: سرمازدگی اواخر سال گذشته و همچنین استمرار و تشدید خشکسالی و بروز کم‌آبی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۳۰ درصدی تولید گردو در خراسان رضوی به دلیل سرمازدگی و خشکسالی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری دیسفانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خبری عنوان کرد: سرمازدگی و خشکسالی از پارسال تاکنون موجب کاهش ۳۰ درصدی تولید محصول گردو در این استان شده است.

دیسفانی در ادامه این خبر متذکر شد: خراسان رضوی یکی از استانهای دارای ظرفیت بسیار در تولید گردو است و کیفیت، طعم، چربی و سفیدی مغز گردوی آن به خاطر برخورداری از اقلیم مناسب جزو مزیتهای محصول تولیدی این خطه می‌باشد.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین افزود: هم اکنون در این استان پنج هزار و ۹۶۰ هکتار باغ‌ گردو وجود دارد که از این مقدار حدود پنج هزار و ۱۵۰ هکتار بارور است و پیش بینی می‌شود امسال پنج هزار و ۲۰۰ تن گردو در استان تولید شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برداشت گردو در سال جاری با توجه به سرمازدگی اواخر سال گذشته و همچنین استمرار و تشدید خشکسالی و بروز کم‌آبی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که در این بین سایر عوامل همانند افزایش دما و بادهای گرم سبب شده است وزن مغز گردو نیز کاهش پیدا کند.

میری یادآور شد: شهرستانهای چناران، جغتای و کلات به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم تولید گردو در خراسان رضوی  را دارند و محصول این مناطق از کیفیت بهتری برخوردار است، از این رو سیاست سازمان جهادکشاورزی اصلاح و نوسازی باغات گردو است.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: از جمله اقدامات حمایتی انجام شده در راستای بهسازی و نوسازی باغات گردو می‌توان به اجرای پروژه سرشاخه کاری در باغات قدیمی با هدف تغییر رقم و استفاده از ارقام بازارپسند و کوتاه کردن تاج درخت و همچنین تهیه، تامین و توزیع نهال اصلاح شده اشاره کرد.

میری در خاتمه خاطرنشان کرد: در این پروژه‌ها دولت به صورت یارانه‌ ای، بخشی از هزینه اصلاح باغات را تقبل می‌کند و استان خراسان رضوی با حدود ۳۰۰ هزار هکتار عرصه باغی، ۱۱.۱ درصد کل باغ های کشور را دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی