English

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

گسترش شهرنشینی معضلات جبران ناپذیری را برای اصفهان ایجاد کرده است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: گسترش شهرنشینی بدون ضابطه و غیرهدفمند معضلات جبران ناپذیری برای شهرهای بزرگ از جمله اصفهان در پی داشته است.

گسترش شهرنشینی معضلات جبران ناپذیری را برای اصفهان ایجاد کرده است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، محمد نورصالحی در پانزدهمین صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: بعد از یاد و نام خداوند سبحان صحبت‌های خود را با کلام مولا علی(ع) آغاز می‌کنم که می‌فرمایند: سخن تو برایت نگهداری و در کارنامه‌ات برای همیشه ثبت می‌شود، پس آن را در راهی به کار گیر که تو را به خداوند نزدیک می‌سازد.

وی با اشاره به نام‌گذاری امروز به عنوان روز جهانی شهرها از سوی سازمان ملل متحد افزود: در این روز شهرهای بزرگ جهان به‌طور گسترده‌ اقدامات خود را برای توجه جامعه بین‌‌المللی به شهرنشینی هماهنگ می‌کنند. هدف از این اقدام مشترک، افزایش همکاری بین شهرها به‌منظور دستیابی به فرصت‌ها و چالش‌‌های شهرنشینی و همیاری برای توسعه شهری پایدار در سراسر جهان است. سایت جهانی برنامه اسکان سازمان ملل در این‌باره اعلام کرده که هم‌اکنون نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌‌کنند و در دو دهه آینده ۶۰ درصد جمعیت جهان ساکن شهرها خواهند بود. این نسبت در ایران به حدود ۷۰ درصد می رسد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جمعیت ایران، در نخستین سرشماری (سال ۱۳۳۵) حدود ۱۹ میلیون نفر و درسرشماری سال ۱۳۹۵ (آخرین سرشماری) حدود ۸۰ میلیون نفر شمارش شد که این رقم اکنون حدود ۸۵ میلیون نفر برآورد می شود. طی نیم‌قرن گذشته جمعیت نقاط شهری حدود ۱۰ برابر و جمعیت روستایی تقریبا دو برابر شده است. پر جمعیت ترین شهرهای کشور بر اساس سرشماری رسمی سال ۹۵ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، و قم بوده‌اند که در مجموع ۷۵/۲۰ میلیون نفر یا ۱/۳۵ درصد از جمعیت شهرنشین کشور را در خود جای داده اند.

وی ادامه داد: از جمله عوامل مؤثر در گسترش شهرنشینی، تمرکز سرمایه در شهرهای بزرگ، عدم ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی، گسترش فعالیت‌های خدماتی در مناطق شهری، ایجاد برخی از صنایع در حاشیه شهرها و مکانیزه شدن کشاورزی در برخی از نقاط روستایی و در نتیجه مهاجرت روستاییان به شهرها، ادغام تعدادی از نقاط روستایی اطراف شهرها به مجموعه شهرها و تبدیل برخی از نقاط روستایی به شهر هستند.

نورصالحی تصریح کرد: همچنین توزیع شهرها و به تبع آن تمرکز جمعیت شهری در نقاط مختلف کشور یکسان نیست، مناطق شمالی، غربی و جنوب غربی کشور علاوه بر برخورداری از آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی خاص، مهد نخستین کانون‌های یکجانشینی و تمدن شهری بوده و همواره از نقاط پرجمعیت کشور محسوب می‌شده‌اند و در حال حاضر نیز بیشترین نسبت از جمعیت کشور را دارا هستند. شایان ذکر است که در تعریف جمعیت شهری در ایران بیشترین تمرکز بر تعداد جمعیت است در حالی که می‌بایست بر اساس استادندارهای جهانی به زیرساخت‌ها و امکانات متعدد رفاهی، فرهنگی، بهداشتی، سکونت‌گاهی و ... توجه کرد.

وی اضافه کرد: توسعه شهرنشینی در دهه‌های گذشته در ایران بالاتر از میانگین جهانی برآورد شده به طوری که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند. این رشد بی رویه غالبا بدون برنامه‌ریزی قبلی شهرهاست و جمعیت ساکن در آنها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به عمده مشکلاتی که امروزه به ویژه در کلانشهرها با آن مواجه هستیم، گفت: توسعه بدون برنامه و عدم توسعه زیرساخت‌های متناسب با آن، توسعه حاشیه نشینی و گسترش اسکان غیر رسمی در اطراف کلانشهرها که موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اختلال در فرهنگ شهرنشینی ناشی از توسعه‌های بی‌رویه، عدم تکامل زیر ساختها و نیازهای جامعه شهری متناسب با رشد بی‌برنامه آن، افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی در شهرها، مشکلات و معضلات عدیده زیست محیطی اعم از آلودگی‌های هوا، آب و خاک و فرونشست شدید زمین از مهمترین مشکلات کلانشهرها است.

وی تصریح کرد: اولین برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری اصفهان، مربوط به صدها سال قبل بوده که مهمترین و تأثیرگذارترین آنها، در دوره صفویه بود که اوج تکامل شهرسازی در ایران، محسوب می‌شود و نهایتاً موجب ایجاد و شکل‌گیری مکتب شهرسازی اصفهان گردید. اصفهان به دلیل تهیه و تصویب طرح‌های متنوع توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش ۱۰۰ درصدی پهنه سرزمین دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور است و امروزه این طرح‌ها توسط مدیریت شهری ملاک عمل آمایش جمعیت و فعالیت در کل پهنه سرزمینی استان قرار دارد.

محمد نورصالحی با بیان اینکه آخرین طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۶۷ بوده و عمر این طرح ۱۰ ساله بوده و اکنون دو دهه است که شهر بدون داشتن طرح جامع و برنامه به رشد خود ادامه می‌دهد، افزود: به همین دلیل است در دو دهه اخیر که شهر اصفهان فاقد طرح جامع بوده توسعه شهری متوقف نشده است. اما باید این نکته را متذکر شد که گسترش شهرنشینی بدون ضابطه و غیرهدفمند معضلات جبران ناپذیری برای شهرهای بزرگ از جمله اصفهان در پی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این مشکلات که در چند دهه اخیر مهمان ناخوانده کلانشهرهای ما از جمله اصفهان می‌شود پدیده آلودگی هواست که با شروع پائیز بر شدت آن افزوده می شود، مبارزه با آلودگی هوا علاوه بر همکاری شهروندان در استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی باید مورد توجه کارخانه‌ها و صنایع استان قرار گیرد.

این مقام مسئول گفت: در چند روز اخیر اخبار استفاده مجدد از سوخت مازوت در صنایع استان بسیار نگران کننده و غیر قابل قبول است و باید به صورت جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: چاره‌اندیشی برای معضلات کلانشهر اصفهان نیازمند مشورت و همفکری تمامی مسئولان و مدیران شهری است و به همین جهت دومین نشست مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان و نمایندگان شورای شهر با حضور شهردار اصفهان در روز جمعه برگزار و مقرر شد این مجمع به صورت ماهانه برای پیگیری مسائل شهری تشکیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه