English

اکبریونسی:

عدم استفاده کشاورزان شهرستان مرزی درگز از ظرفیت صادرات این منطقه

مدیر جهاد کشاورزی درگز بیان کرد: پیاز از محصولات کشت بهاره است و برای کاشت آن باید آب به حد کافی وجود داشته باشد و بنابراین عمدتا در مناطق و اراضی کاشت می‌شود که به لحاظ آبی شرایط لازم را داشته باشد.

عدم استفاده کشاورزان شهرستان مرزی درگز از ظرفیت صادرات این منطقه

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، اکبریونسی مدیر جهاد کشاورزی درگز در سخنانی اظهار کرد: پیاز یکی از محصولات کشاورزی مهم و رایج در شهرستان درگز است اما متاسفانه کشاورزان شهرستان تا کنون از ظرفیت شهرستان مرزی درگز برای صادرات این محصول بهره‌ای نبرده‌اند.

اکبریونسی در ادامه این سخنان متذکر شد: ۶۰ هکتار از اراضی شهرستان مرزی درگز زیر کشت پیاز است و با توجه به اینکه این شهرستان یک شهر مرزی است، ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات محصولات خویش دارد اما متاسفانه در زمینه صادرات پیاز تا کنون سرمایه‌گذاری نشده و اقدامی صورت نگرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی درگز در ادامه افزود: کشت پیاز در شهرستان درگز پیشینه‌ای طولانی و این محصول از دیرباز نقش مهمی در اقتصاد شهرستان دارد و چنانچه صادرات این محصول به درستی صورت گیرد، توجیه اقتصادی بسیار خوبی برای کشاورزان داشته و باعث پویایی اقتصاد منطقه خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: سطح زیر کشت پیاز در شهرستان ۶۰ هکتار است که از این میزان ۴۰ هکتار آن به صورت کشت مکانیزه و ۲۰ هکتار هم به صورت سنتی کشت شده است و کشت و برداشت پیاز هزینه ‌بر است؛ به همین دلیل باید به طور مکانیزه انجام شود.

یونسی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر در زمینه کشت مکانیزه مشکلی نداریم و حدود ۶۰ درصد کشت پیاز در شهرستان درگز به صورت مکانیزه انجام می‌شود اما برای برداشت پیاز متأسفانه ماشین‌آلات مکانیزه در شهرستان نداریم و این یکی از نیازهای شهرستان در زمینه تولید پیاز است و امیدواریم در این زمینه هر چه سریع تر متقاضیانی از بخش خصوصی وارد عمل شوند.

مدیر جهاد کشاورزی درگز ادامه داد: پیاز از محصولات کشت بهاره است و برای کاشت آن باید آب به حد کافی وجود داشته باشد و بنابراین عمدتا در مناطق و اراضی کاشت می‌شود که به لحاظ آبی شرایط لازم را داشته باشد و خوشبختانه شرایط برای کشت پیاز تا حدودی در شهرستان درگز فراهم است و همین امر باعث شده کشاورزان زیادی در زمینه کشت پیاز هم به صورت مکانیزه و هم به صورت سنتی فعالیت داشته باشند.

پیاز در شهرستان درگز

وی تصریح کرد: پیازی که در شهرستان درگز کشت می‌شود، ۲ نوع است که در کشت به روش سنتی، از رقم قرمز محلی و در کشت مکانیزه از رقم زرقان استفاده می‌شود و میزان عملکرد رقم محلی پیاز قرمز محلی حدود ۴۵ تن در هکتار و میزان عملکرد رقم زرقان نیز حدود ۷۰ تن در هکتار گزارش شده است.

مدیر جهاد کشاورزی درگز با اشاره به انواع پیاز گفت: پیاز محلی بین مردم منطقه محبوبیت خاصی دارد و بازار فروش آن نیز عمدتا بین افراد بومی همین منطقه است که برای پخت غذاهای محلی از جمله یخنی کاربرد زیادی دارد.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد: با توجه به اینکه میزان عملکرد پیاز در رقم محلی کم است، جهاد کشاورزی کشت ارقام اصلاح شده در شهرستان را ترویج کرده است و کشت این ارقام با استقبال خوبی از سوی کشاورزان مواجه شده است.

یونسی در خاتمه با اشاره به تاثیر خشکسالی اخیر بر عملکرد پیاز در شهرستان خاطر نشان کرد: خشکسالی اخیر و به دنبال آن کاهش سطح آب در منابع آبی هم میزان سطح زیر کشت و هم میزان عملکرد را تحت تأثیر قرار داده است؛ به طوری که سال زراعی گذشته سطح زیر کشت در رقم محلی ۳۰ درصد و میزان عملکرد پیاز نیز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه