English

محمد علی فرهمند راد:

برداشت آلو در شهرستان های نیشابور آغاز شد

مدیر جهادکشاورزی نیشابور بیان کرد: آلوی تولیدی به دو صورت سنتی و صنعتی فرآوری می‌شود و با عنوان آلوی نیشابور و زبرخان شهره آفاق است که مورد تقاضای کشور‌های بسیاری قرار گرفته است.

برداشت آلو در شهرستان های نیشابور آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد علی فرهمند راد مدیر جهادکشاورزی نیشابور در خبری اعلام کرد: سطح محصول آلوی نیشابور و زبرخان ۳ هزار و ۹۵۷ هکتار که از این مقدار حدود ۳ هزار و ۴۹۷ هکتار بارور است که متوسط تولید ۱۲ تن و رکورد ۸۴ تن در هکتار است.

فرهمند راد در ادامه این خبر تصریح کرد: ۲۷ درصد باغات شهرستان مختص میوه‌های هسته دار است و از این مقدار ۶۵ درصد به آلو اختصاص یافته است که تولید این محصول ۴۲ هزار تن تر، که ۹۰ درصد آن فرآوری و ۱۰ درصد تازه خوری می‌شود و میزان آلوی خشک تولیدی نیز ۱۱ هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور همچنین افزود: آلوی تولیدی به دو صورت سنتی و صنعتی فرآوری می‌شود و با عنوان آلوی نیشابور و زبرخان شهره آفاق است که مورد تقاضای کشور‌های بسیاری قرار گرفته است و  کیفیت بالا، رنگ وطعم وضعیت آلوی زبرخان را در سطح بالایی قرار داده به طوریکه این محصول جایگاه واقعی خودش را در سطح ملی و صادرات پیدا کرده است.

وی یادآور شد: شهرستان نیشابور و زبرخان علیرغم جایگاه بسیار مناسب کشت آلو از نظرسطح زیرکشت، تولید، اشتغالزایی ونیز ارزآوری برای کشور، لیکن بدلیل اینکه محصول تولیدی خارج از استاندارد‌های مربوطه فراوری و صادر می‌ شود، دچارافت و خیز‌های مقطعی و شوک‌های ناگهانی به اقتصاد این محصول در زمان تولید می‌ شود.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور متذکر شد: لذا برای ممانعت از فراوری غیر بهداشتی آن و نظارت و کنترل بر قیمت‌های محصولات خشکباری منطقه پیشنهاد ایجاد و ساخت شهرک فرآوری آلو در مرکز تولید آلوی شهرستان می‌گردد تا بتوان زیر ساخت‌های لازم برای عرضه آلوی خشک به بازار بورس کالای کشاورزی را فراهم کنیم.

فرهمند راد در خاتمه این خبر خاطرنشان کرد: حدود ۷ هزار تن آلوی خشک شهرستان توسط واسطه‌ها و دلالان به کشور‌های هندوستان، بنگلادش، پاکستان صادر می شود و از نظر اشتغالزایی در شهرستان حدود ۴ هزار نفر بصورت دایم مشغول به کار هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه