English

امیر مهدی مرادی:

گازبها در واحدهای صنعتی خراسان رضوی افزایش ۳۰۰ درصدی داشته است

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی بیان کرد: با افزایش نرخ گازبها قیمت تمام شده کالاها نیز افزایش پیدا کرده و واحدها ناچار هستند محصول خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند و خود به خود تورم دیگری نیز به جامعه تحمیل خواهد شد.

گازبها در واحدهای صنعتی خراسان رضوی افزایش ۳۰۰ درصدی داشته است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، امیر مهدی مرادی دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی گاز و افزایش قیمت دلار از ابتداء سال جاری تاکنون گازبهای واحدهای صنعتی حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است‌.

مرادی در ادامه این خبر افزود: همچنین در بهمن ماه سال گذشته نیز با افزایش ۱۰۰‌ درصدی نرخ گاز روبه‌رو بودیم و بنابراین از تاریخ مشابه سال گذشته تاکنون ۴۰۰ درصد افزایش نرخ گاز را در واحدهای صنعتی شاهد هستیم.

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی متذکر شد: با افزایش نرخ گازبها قیمت تمام شده کالاها نیز افزایش پیدا کرده و واحدها ناچار هستند محصول خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند و خود به خود تورم دیگری نیز به جامعه تحمیل خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: در صنایع انرژی‌بری همچون سیمان با ورشکستگی کارخانه‌ها روبه‌رو شدیم زیرا از طرفی دولت قیمت سوخت را در این صنایع افزایش داده و از طرفی نیز حدی را برای فروش آن تعیین می‌کند بنابراین برخی کارخانه‌ها از مسیر تولید خارج می‌شوند و کارخانه‌های باقی مانده باید تولید را جبران کنند و این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا و کاهش ‌عرضه با قیمت‌های نجومی روبه‌رو خواهیم شد.

مرادی در ادامه تاکید کرد: این مشکلات را می‌توان در صنایع کاشی، سرامیک، چینی و... نیز مشاهده کرد زیرا تمام این صنایع انرژی‌بر هستند و با افزایش هزینه‌های ‌تولید، میزان فروش و درآمد این کارخانجات کاهش پیدا ‌کرده و این  صنایع با مشکل مواجه خواهند شد.

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی با اشاره به قطعی گاز در نیم سال دوم تذکر داد: امسال نیز احتمال قطعی گاز وجود دارد و شرکت گاز نیز این احتمال را تایید و به صنایع اعلام کرده است، اما با قطعی‌های برق که در تابستان رخ داد صنایع آمادگی این قطعی‌ها را خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: همچنین با همکاری سازمان صنایع و مشارکت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برخی از صنایع که قابلیت ذخیره‌سازی سوخت‌ دوم را داشتند در این‌ مدت توانستند بخش عمده‌ای از نیاز خود را ذخیره کنند.

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی

مرادی گفت: علاوه بر قطعی‌ گاز احتمال قطع برق نیز در زمستان‌ وجود دارد و عمده نگرانی ما درباره این‌ موضوع است ‌زیرا صنایع کوچکتر امکان ذخیره‌سازی سوخت دوم را نداشته، اما صنایع بزرگی همچون سیمان اغلب توانستند ذخیره خود را حفظ کنند.

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی بیان کرد: قراردادهای شرکت گاز خراسان رضوی برای تامین گاز صنایع معمولا ۹ ماهه بوده و واحدهای صنعتی در ماه‌های دیگر سال از سوخت مایع استفاده ‌می‌کنند.

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی اضافه کرد: البته سوخت‌های مایع همچون مازوت مشکلات زیست محیطی فراوانی در پی داشته و سازمان محیط زیست مطابق قانون مکلف است یک‌ درصد از فروش واحدهای صنعتی را به جریمه آن‌ها اختصاص دهد. همچنین استفاده از سوخت مایع و خرید آن از بازارهای آزاد باعث افزایش هزینه‌های تولید نیز می‌شود.

مرادی در خاتمه خاطرنشان کرد: این در حالی است که تا سال‌های گذشته سازمان صنایع و دیگر سازمان‌ها فشار محسوسی برای جایگزینی گاز به جای سوخت‌های مایع مثل مازوت و گازوئیل به واحدهای صنعتی آوردند، اما امروزه که همه صنایع‌ سوخت خود را با گاز تامین می‌کنند شاهد افزایش نرخ گاز بوده و نمی‌توانیم آن‌ را تامین کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه