English

۹۶ درصد از آرد مصرفی کرمانشاه غنی می‌شود/میزان نیترات در محصولات کشاورزی تولیدی بالا است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار نسبت به ضریب امنیت غذایی محصولات کشاورزی موجود به علت استفاده زیاد کشاورزان از سموم ، گفت: طی بررسی های انجام شده بیش از 77 درصد مردم استان رضایت متوسط به بالایی از کیفیت نان داشته اند.

96 درصد از آرد مصرفی کرمانشاه غنی می‌شود/میزان نیترات در محصولات کشاورزی تولیدی بالا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، شهریار مستوفی در نشست خبری ویژه روز جهانی غذا ابراز داشت: حفظ سلامت و امنیت غذایی جامعه با دسترسی افراد به غذای کافی و ایمن توصیف می شود که متاسفانه این دسترسی برای بسیاری افراد در جهان فراهم نیست و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در جهان دو میلیارد نفر گرسنگی پنهان داشته و 800 میلیون نفر از گرسنگی آشکار رنج می برند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  با تاکید بر اینکه غذا نقش مهمی در سلامت افراد یک جامعه دارد، دذخاطرنشان ساخت: اگر بتوانیم مواد غذایی سالم و ایمن تهیه کرده و با الگوی صحیح مصرف کنیم، تا حد زیادی از بروز بیماری های مختلف پیشگیری لازم صورت می گیرد چرا که طبق آمار فائو، 35 درصد مواد غذایی در دنیا دورریز می شود و این درحالی است که با همین میزان می توان گرسنگان جهان را سیر کرد.

وی مهمترین مسئله در حوزه ایمنی غذا را افزایش مصرف مواد زیان آور و به تبع آن افزایش بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و افزود: امروزه 76 درصد مرگ و میر های کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر و در راس آن بیماریهای قلبی و عروقی به وقوع می پیوندد و در ایران نیز سالانه از 380 هزار مورد فوتی خارج از مرگ و میر کرونایی، حدود 300 هزار مورد آن ناشی از همین بیماریهای غیرواگیر چیزی معادل 53 درصد ثبت شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تدوین سند جامع پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در کشور خبر داد و افزود: بر اساس این سند میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها تا سال 1404 باید 25 درصد کاهش یابد.

وی افزود: برای این میزان کاهش مرگ و میر، راهکارهای مختلفی اندیشیده شده و وظایفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که در همین راستا سازمان غذا و دارو هم موظف است میزان نمک، قند و اسیدهای چرب ترانس در محصولات غذایی را کنترل کند.

مستوفی تصریح کرد: بر اساس این سند میزان نمک در محصولات غذایی باید 30 درصد و میزان قند 10 درصد کاهش یابد، همچنین اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی هم باید تا پایان اجرای سند به صفر برسد.

 

مستوفی با تاکید براینکه در کرمانشاه اقدامات قابل توجهی در راستای اجرایی شندن این سند همچون کاهش نمک و قند عملیاتی شده و اسیدهای چرب ترانس هم در روغن های خوراکی به حدود 9 دهم درصد رسیده است، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بحث سلامت محصولات کشاورزی در اولویت است و با وجود کنترلی که روی این محصولات صورت گرفته متاسفانه هنوز میزان "نیترات" درآنها بالاست و این موضوع هم نشات گرفته از استفاده بسیار کشاورزان از کودهای کشاورزی است و در راستا مشغول به تدوین یک سند جامع با پای کار آمدن کلیه نهادهای زیربط هستیم.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص روند استفاده از محصولات تراریخته نیز اعلام داشت: هنوز نگرانی های بسیاری در زمینه این محصولات وجود دارد و اختلاف نظرها در زمینه سلامت این محصولات بسیار است، بنابراین در حال حاضر برچسب تراریخته روی این دسته از محصولات نصب می شود تا مردم به اختیار خود انتخاب کنند.

مستوفی به اقدامات صورت گرفته در زمینه سلامت نان هم اشاره کرد و افزود: طبق تحقیق صورت گرفته در استان 23 درصد مردم استان از کیفیت نان های تولیدی به طور کامل ناراضی و 23 درصد دیگر هم بطور کامل راضی بودند و این میان 54 درصد مابقی رضایت متوسطی داشته اند و این آمار نشان می دهد که در مجموع بیش از 77 درصد مردم استان رضایت متوسط به بالایی از کیفیت نان داشته اند.

وی از تدوین سند راهبری ارتقا سلامت نان خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با کنترل هرچه بیشتر نانوایی ها، سلامت و کیفیت نان را ارتقا دهیم.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر در هیچ نانوایی از جوهرقند استفاده نمی شود، اما موارد تخلفی در خصوص استفاده از جوش شیرین داشته ایم.

مستوفی به غنی سازی آرد استان با آهن و اسید فولیک هم اشاره کرد و افزود: این کار تا 96 درصد بصورت موفق در استان انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه