English

محمد شجعی:

مرمت قنوات کاشمر، رمز امنیت غذایی و تأمین آب شرب پایدار است

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بیان کرد: قنات یکی از عمده ترین منابع آب به شمار می رود و به منظور هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و سایر مصارف بکار گرفته می شود.

مرمت قنوات کاشمر، رمز امنیت غذایی و تأمین آب شرب پایدار است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در خبری تصریح کرد: با احیاء و مرمت قنوات کاشمر می توان به طور پایدار به تأمین آب شرب و کشاورزی و امنیت غذایی در این منطقه دست پیدا کرد.

شجعی مدیر در ادامه این خبر افزود: قنات یک راه زیرزمینی است که آب را از آبخوان یا سفره زیرزمینی به اراضی پست تر منتقل می کند، قنات یکی از عمده ترین منابع آب به شمار می رود و به منظور هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و سایر مصارف بکار گرفته می شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه تاکید کرد:عمر قنوات به بیش از هزار سال می رسد که در گذشته اجدادمان با ساده ترین ابزارها زمین را حفاری کردند تا بتوانند آب را به سطح زمین برسانند به طوریکه نخستین و طولانی ترین قنات های دنیا در ایران واقع شده است و هنوز هم این روش استفاده از آب در برخی از روستاها و مناطق معمول و متداول می باشد.

وی همچنین اظهار کرد: شبکه آبیاری به وسیله قنات به صورت پایدارامنیت غذایی و منبع دائمی آب را تأمین می کند و دارای مزیت های بسیاری است که می توان به ارازان بودن آب قنات نسبت به آبی که از چاه خارج می شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: همچنین می توان به دائمی بودن آب قنات و قطع نشدن در مواقع حساس ، دیر تمام شدن و استفاده طولانی آب قنات و به سیستم استخراج آب در قنات که بدون کمک و هزینه با استفاده از نیروی ثقل زمین خارج می شود اشاره نمود.

وی همچنین متذکر شد: تعداد قنوات شهرستان 62 رشته است و بعضی از این قنات ها فعال و مابقی غیرفعال و با توجه به کمبود بارش ها درسال های آینده شاهد خشک شدن تعداد بیشتری از قنوات خواهیم بود ولی با احیاء و مرمت می توان با هزینه بسیار کم در مقابل راه های دیگربه تأمین آب پایدارتوسط قنات ها دست پیدا کرد و از خسارت به منابع آب زیرزمینی جلوگیری نمود.

شجعی در خاتمه این خبر خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی کاشمر با اجرای طرح های بازسازی و مرمت قنات ها و لایروبی آن ها موجب جلوگیری از تخریب و احیای دوباره قنات ها شده است ، هرچند اجرای اینگونه طرح ها به تنهایی و با اعتبار دولتی امکان پذیر نبوده و لازم است کشاورزان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه