English

ناوگان عملیاتی آتش‌نشانی قم در سال‌های گذشته نوسازی شده است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم از نوسازی ناوگان عملیاتی آتش‌نشانی قم در سال‌های گذشته خبرداد.

ناوگان عملیاتی آتش‌نشانی قم در سال‌های گذشته نوسازی شده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، عباس جعفری در گفتگوی رادیویی به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی،‌با گرامیداشت این روز اظهار داشت: در سطح جهان، روزهای مختلفی را به نام آتش‌نشانی نام‌گذاری می‌کنند که علت نام‌گذاری این روز در ایران، شهادت تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی در سال ۶۰ است که روز هفتم مهر را به همکاران ایثارگر آتش‌نشان تبریک می‌گوییم.

وی افزود: در اوایل جنگ تحمیلی، دشمن بعثی حملات زیادی به زیربناهای اقتصادی کشور داشت که در این روز به‌صورت گسترده پالایشگاه آبادان موردحمله قرار گرفت و وقتی آتش‌نشانان برای اطفای حریق حضور یافتند، در حملات مجدد دشمن این همکاران از آتش‌نشانی استان خوزستان به شهادت می‌رسند و از سال ۷۹ تصمیم به نام‌گذاری روز هفت مهرماه به روز آتش‌نشانی شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در مورد وظایف آتش‌نشانی ابراز کرد: معمولاً مردم این سازمان را در جهت اطفای حریق می‌شناسند، درحالی‌که خدمات ایمنی بوده و هر مسئله در رابطه با ایمنی بر عهده سازمان است و امکانات و تجهیزاتی را در مسیر خدمت به مردم به کار می‌بریم.

جعفری عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ نوع خدمت از سوی سازمان آتش‌نشانی ارائه می‌شود که شامل نجات از چاه و ارتفاع و محبوس شدن در منزل و آسانسور و گیرکردن دست در تجهیزات صنعتی و چرخ‌گوشت و … است.

وی با بیان اینکه آموزش رکن مهمی در ارائه خدمات است که دراین‌باره آموزش در دو بعد داخل سازمانی و برون‌سازمانی تعریف‌شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا ارتقای آمادگی جسمی و علمی پرسنل برای سازمان اهمیت زیادی دارد که بیش از ۹۰ درصد پرسنل دارای تحصیلات دانشگاهی و حتی دکترا و توان علمی و جسمی بالایی هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اذعان کرد: در خارج از سازمان نیز برنامه‌هایی را در سطح شهر ویژه گروه‌های مختلف، مدارس سطح استان، بسیج و سپاه و ارگان‌ها به‌صورت حضوری قبل از شیوع کرونا اجرایی کرده‌ایم.

به گفته وی در حال حاضر نیز مراجعاتی به مجتمع‌ها در جهت آموزش داریم، هرچند با شیوع بیماری کرونا، کار آموزش سخت‌تر شده و مطالب از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و سیستم شاد در مدارس ارائه می‌شود که امیدواریم با کاهش کرونا این آموزش‌ها به‌صورت حضوری ارائه شود.

جعفری با تأکید بر اینکه مجموعه خدمات‌رسانی سازمان باید همیشه در مسیر پیشرفت باشد، افزود: دراین‌باره نوید می‌دهیم علی‌رغم کمی‌ها و کاستی‌ها، ازنظر تعداد ایستگاه دارای استانداردهای بین‌المللی هستیم و ۲۴ ایستگاه فعال داریم و تنها کلان‌شهر دارای این استاندارد در کشور هستیم.

وی ادامه داد: برای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت نیاز به یک ایستگاه است که از این نظر نیز دارای استاندارد هستیم؛ در حال حاضر نیز احداث ایستگاه مادر در بلوار پیامبر اعظم(ص) در دست اقدام بوده که این مجموعه تنها ایستگاه مادر و جزء بزرگ‌ترین ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح کشور است که ابنیه در دست اجراست و تجهیزات ۱۰۰ درصد در جهت خدمت‌رسانی بهتر ارتقا پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم عنوان کرد: از۱۰ سال قبل تاکنون ۱۲ ایستگاه جدید در قم احداث شد که تأثیر زیادی در سرعت بخشی به ارائه خدمات دارد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به محل حادثه ۴ دقیقه زمان استاندارد در آتش‌نشانی است که در قم این زمان شامل ۳ دقیقه و ۱۹ ثانیه بوده و ازنظر استاندارد نیز وضعیت مطلوبی داریم،‌ افزود: در بعضی مواقع با مشکلاتی بری رسیدن به حریق مواجه هستیم و خودروها پشت ترافیک قرار می‌گیرند که دراین‌باره باید فرهنگ‌سازی و وقتی خودروهای امدادی در حال آژیر کشیدن بوده رانندگان باید راه باز کنند.

به گفته جعفری رسیدن به محل حادثه در قم در وضیعت خوبی است و با توجه به تعداد ایستگاه‌ها دارای شرایط مطلوبی هستیم؛ به لحاظ تجهیزات نیز استانداردهای لازم در سازمان آتش‌نشانی قم وجود داشته و سازمان حدود ۱۰۰ خودروی عملیاتی دارد.

وی طول عمر متوسط و ایده آل خودروهای عملیاتی را ۵ سال دانست و افزود: در سال‌های گذشته خودروهای جدید زیادی با تجهیزات پیشرفته خریداری‌شده و خوشبختانه ناوگان آتش‌نشانی قم فرسوده نیست و دو خودروی فرسوده نیز وجود دارد که از رده خارج می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اظهار داشت: این خودروها فوماتیک، اسکانیا دارای تجهیزات پیشرفته، ایسوزو و ۱۸ تن است که اغلب در طول سه سال قبل خریداری‌شده است؛ همچنین خودروی تویوتا هایلوکس مجهز به واترمیس و ده خودروی نیسان نیز به‌تازگی خریداری‌شده است. جعفری تصریح کرد: با توجه به افزایش ساخت‌وساز در قم، جز ۵ شهر بلند ایران به شمار می‌رویم که ازاین‌رو تأمین نردبان در هنگام حادثه اهمیت زیادی دارد که در سال‌های گذشته یک نردبان ۴۰ متری و یک پلات روم ۵۵ متری خریداری شد.

وی با بیان اینکه شهر قم نخستین شهری است که دستورالعمل ایمنی بازار را تدوین کرد که در سازمان شهرداری‌ها تصویب و به سراسر کشور ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایمنی بازارها بسیار مهم است با هماهنگی با دادستانی و مراکز شهرداری مراجعاتی داشتیم و تذکراتی ارائه شد و برای ایمنی کامل بازار پیگیری لازم را داریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه