English

محمد علایی:

کاهش بارش، مشهد را با تنش آبی بسیار شدیدی مواجه خواهد کرد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: آمارها نشان دهنده کاهش بارندگی در سطح استان نسبت به آمار سال گذشته و اطلاعات مربوط به بارش‌های بلندمدت است.

کاهش بارش، مشهد را با تنش آبی بسیار شدیدی مواجه خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد علایی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: طبق نقشه‌های هواشناسی امسال پاییز کم بارش‌تری را نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت اما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد زیرا تا ۲ سال آینده مشهد با تنش آبی بسیار شدیدی مواجه خواهد شد.

محمد علایی در ادامه خبر تنش آبی مشهد افزود: میزان بارندگی در سال آبی جاری ۹۷ میلی‌متر است که این عدد در سال آبی گذشته ۲۷۴ میلی متر بوده است و براساس آمار بلندمدت نیز میزان بارندگی ۱۸۲ میلی‌متر است که این نشان دهنده کاهش بارندگی در سطح استان نسبت به آمار سال گذشته و اطلاعات مربوط به بارش‌های بلندمدت است و در نیم‌سال ابتدایی سال جاری کاهش ۶۵ درصدی بارندگی در استان وجود داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی همچنین بیان کرد: حجم کل مخازن سدهای استان یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و میزان ورودی آب از شروع سال جاری به مخازن سدهای استان ۴۱ میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر تنها ۲۹ درصد یعنی معادل ۴۵۵ میلیون متر مکعب مخازن سدهای استان پر است. همچنین این عدد در سال آبی گذشته یعنی از ابتدای پاییز ۱۳۹۸ تا پایان شهریور ماه سال پیش ۵۹ درصد، معادل ۹۳۱ میلیون متر مکعب، بوده است.

وی با اشاره به کسری مخازن سدهای استان اظهار کرد: کسری مخزن منابع آبی بلندمدت در استان معادل یک میلیارد و ۲۸ میلیون متر مکعب است که این کسری در سال آبی گذشته طبق آخرین آمار معادل ۱۸۵ میلیون متر مکعب بوده است. همچنین میزان آب تجدیدپذیر در سطح استان ۴ میلیارد و ۷۴۸ میلیون متر مکعب بوده است. هم اکنون حدود ۵ میلیارد و ۶۷۰ میلیون متر مکعب از منابع آبی استان برداشت آب داریم.

علایی همچنین یادآور شد: تعداد کل چاه‌های استان ۲۱ هزار و ۶۲۴ حلقه است که از این تعداد ۱۶ هزار و ۵۳۹ حلقه چاه مجاز به برداشت است. میزان برداشت آب چاه‌های مجاز معادل ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال بوده است. همچنین تعداد چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در سطح استان ۵۰۸۵ حلقه با برداشت معادل ۱۲۹ میلیون متر مکعب آب در سال است.

وی تاکید کرد: این طرح از سال ۱۳۹۲ با هدف احیای منابع آب در دشت‌های خراسان رضوی آغاز شده و با موضوع مبارزه با چاه‌های غیر مجاز ادامه یافت. از مجموع ۳۷ دشت محدوده مطالعاتی در استان تعداد ۳۴ محدوده آن ممنوعه و حفر چاه در آن‌ تخلف محسوب می‌شود. از سال ۹۲ تاکنون تعداد ۱۳ هزار و ۷۸۷ حلقه چاه با حجم برداشت معادل ۳۰۵ میلیون متر مکعب آب در استان شناسایی و پلمپ شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در خصوص چاه‌های مجاز با اضافه برداشت آب راهکار نصب کنترل هوشمند را عملی کردیم و هم اکنون ۹۸ درصد چاه‌های مجاز استان مجهز به این سیستم است و به صورت آنلاین در شرکت آب منطقه‌ای رصد می‌شود. در صورت برداشت آب بیش از حد مجاز این چاه‌ها به صورت اتومات خاموش خواهد شد.

علایی در خاتمه در مورد الگوی صحیح مصرف آب خاطرنشان کرد: از ۱۰۰ درصد منابع آبی استان که شامل سدها و منابع زیر زمینی است، حدود ۸۵ درصد آن منابع موجود در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد منابع موجود در بخش شرب و بهداشت، ۳ درصد منابع موجود در بخش خدمات و ۲ درصد منابع موجود در بخش صنعت استفاده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه